یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه سیاسی: ‌اعلام حمایت فراکسیون اکثریت مجلس از نامزدی احمدی‌نژاد بابی باز کرد تا فراکسیون‌های دیگر مجلس که از وزنی سیاسی در ساختمان بهارستان برخوردارند، توصیه انتخاباتی رئیس مجلس را ناشنیده گرفته و از ورود مصداقی خود به انتخابات ریاست‌جمهوری دهم امتناع نورزند؛

آنچنان که فراکسیون اقلیت مجلس در مقابل اکثریتی‌ها بیانیه‌ای در حمایت از میرحسین موسوی داد، فراکسیون اقتدار ملی به مبحث انتخابات ورود جدی پیدا کرد و مجمع نمایندگان روحانی مجلس نیز ترجیح داد موضع بی‌تفاوتی اتخاذ نکند، اما بیرون از ساختمان هرمی بهارستان، بیانیه‌های حمایتی مجلس چندان اعتباری نیافتند.

علی لاریجانی تنها نماینده‌ای نبود که در مجلس موضع انتخاباتی‌‌اش را مبهم نگه داشت و هم شایعه حمایتش از احمدی‌نژاد را که حمید رسایی منتشر کرده بود تکذیب کرد و هم شائبه گرایشش به سمت محسن رضایی را.

سایر نمایندگان هم در نخستین روزهایی که مجلس به تعطیلات انتخاباتی رفته است، نشان دادند مواضع  آنها تا حدودی متفاوت از یکدیگر است و بیانیه‌های حمایتی مجلس ظاهرا از موضعی محافظه‌کارانه یا ملاحظه کارانه امضا  یافته‌اند.

4 فراکسیون دارای وزن  سیاسی مجلس - فراکسیون انقلاب اسلامی، فراکسیون اصولگرایان، فراکسیون اقلیت و فراکسیون اقتدار ملی- به‌صورت جدی به بحث انتخابات ورود پیدا کردند.

فراکسیون انقلاب اسلامی که متشکل از نمایندگان حامی دولت به ریاست روح‌الله حسینیان است، نظرش را در قالب نظر فراکسیون اصولگرایان اعلام کرد.

در واقع تحرکات اعضای همین فراکسیون بود که اصولگرایان مجلس را وادار ساخت تا از صلاحدید علی لاریجانی مبنی بر عدم‌ورود مصداقی مجلس به مبحث انتخابات عبور کرده و با یک رای‌گیری که در آخرین مجمع اعضای فراکسیون اصولگرایان صورت گرفت، رای به انتشار بیانیه‌ای به مُهر این فراکسیون در حمایت از احمدی‌نژاد صادر کنند.

بعد از صدور بیانیه، روح‌الله حسینیان رئیس فراکسیون انقلاب و شاخص‌ترین حامی محمود احمدی‌نژاد در مجلس در گفت‌وگویی با ایلنا اظهار داشت که چند نفر از اصولگراها هم ممکن است از موسوی حمایت کنند.

وی در واکنش به اعلام حمایت برخی گروه‌های اصولگرا در بیرون از مجلس از میرحسین موسوی  یا محسن رضایی، تصریح کرد: اعلام حمایت 211 تن از نمایندگان مجلس از نامزدی احمدی‌نژاد، نموداری از اصولگرایی را نشان می‌دهد.

معنی این نمودار آن است که آنهایی که با اعلام حمایت از آقای احمدی‌نژاد مخالفت می‌کنند یا کاندیدای دیگری دارند، در اقلیت هستند و جایگاه و تاثیری در انتخابات نخواهند داشت.

حمایت برخی چهره‌های اصولگرا از میرحسین موسوی، دیروز با انتشار خبر ریاست سیدرضا اکرمی عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس بر شورای سیاستگذاری جبهه اصولگرایان حامی میرحسین موسوی علنی شد و قوت یافت.

وی که به همراه علی مطهری، حمید رضا کاتوزیان و محسن کوهکن در آخرین جلسه فراکسیون اصولگرایان مجلس برای ورود مصداقی به انتخابات، نطق مخالف ایراد کرده بود، اظهار داشت: به‌زودی در یک نشست خبری اسامی اعضای شورای مرکزی جبهه اصولگرایان حامی میرحسین موسوی نیز اعلام خواهد شد.

محمد تقی رهبر رئیس مجمع نمایندگان روحانی مجلس نیز که پیش از این اعلام کرده بود  این مجمع، نظرش را در قالب بیانیه فراکسیون اصولگرایان مبنی بر حمایت از احمدی‌نژاد اعلام داشته است، دیروز در گفت‌وگو با  همشهری نظر فراکسیون اصولگرایان مجلس  را  نه نظر تمامی اعضای مجمع نمایندگان روحانی مجلس بلکه دیدگاه اکثر اعضای این مجمع دانست وگفت: ممکن است عده‌ای از نمایندگان روحانی مجلس نظر دیگری داشته باشند.

رهبر در عین حال تصریح کرد مواضع احمدی‌نژاد در مجلس حامیان بیشتری دارد.

42 نماینده، عضو مجمع نمایندگان روحانی مجلس هستند.

محمد مهدی شهریاری نماینده بجنورد و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز چرخش دیدگاه را به‌ویژه در میان نمایندگان آذری زبان مشهودتر فرض کرد و گفت:‌ نزدیک به 40 نفر از نمایندگان اصولگرای مجلس در ستادهای میرحسین موسوی فعال هستند.

علاوه بر فراکسیون اکثریت مجلس، فراکسیون اقلیت و مجمع نمایندگان روحانی، یک فراکسیون سیاسی دیگر هنوز به‌صورت مصداقی به بحث انتخابات ورود پیدا نکرده است.

با وجود اینکه مهدی سنایی رئیس فراکسیون اقتدار ملی اظهار می‌دارد که احتمالا فراکسیون متبوعش بیانیه‌ای کلی درباره انتخابات صادر می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد در آخرین جلسه این فراکسیون که متشکل از 50 نفر از اصولگرایان میانه رو مجلس است، اعضای آن بر صدور بیانیه‌ای در حمایت از میرحسین موسوی توافق کرده‌اند. 

211 نماینده مجلس بیانیه فراکسیون اصولگرایان را در حمایت از احمدی‌نژاد امضا کرده اند، 72 نماینده مجلس در قالب فراکسیون اقلیت مجلس بیانیه‌ای در حمایت از میرحسین موسوی صادر کرده‌اند، 40 نماینده روحانی مجلس در قالب تشکل مجمع نمایندگان روحانی از احمدی‌نژاد اعلام حمایت کرده‌اند و 50 نماینده فراکسیون اقتدار ملی در یکی دو روز آینده بیانیه حمایتی خود را از میرحسین موسوی اعلام می‌کنند.

مجموع این ارقام چیزی بیش از 285 نماینده حاضر در مجلس هشتم است و این نشان از حمایت‌های ملاحظه‌کارانه نمایندگان در داخل ساختمان هرمی مجلس و موضع متفاوت‌شان در عمل، در بیرون از خانه ملت دارد.

کد خبر 82588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز