دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک فرد مبتلا به ویروس ایدز می‌تواند به طور میانگین 24 سال عمر کند، البته به شرطی که بیش از 600000 دلار هزینه درمانش شود.

به گزارش آسوشیتدپرس بروس شاکمن سرپرست یک تحقیق تازه می‌گوید هم متوسط طول عمر و هم هزینه مراقبت از چنین بیماریی نسبت به تخمین‌های اولیه افزایش یافته که  عمدتا به دلیل در اختیار گرفتن داروهای موثر  اما گران‌قیمت در سال‌های اخیر است.

این پژوهش مشخص کرد که هزینه سالانه مراقبت از چنین بیماریی حدود 25200 دلار است- که تقریبا 40درصد بالاتر از مقدار تخمین‌های معمول در اواخر دهه 1990 است.بررسی ها در همان دوره نشان داده بود که میانگین طول عمر افراد آلوده به ویروس ایدز از 10 سال فراتر نمی‌رود.

یک تخمین مربوط به سال 1993 متوسط طول عمر یک فرد آلوده به ویروس ایدز را کمتر از 7 سال تعیین کرده بود. اما از میانه دهه 1990 با واردشدن چند داروی ضدرتروویروس موثر بر ضد ایدز  به بازار دارویی، ایدز از بیماریی مرگبار به یک عارضه مزمن بدل شد.

پزشکانی که با این بیماران سر و کار داشتند، به تدریج متوجه شدند که افراد پس از تشخیص مثبت بودن از لحاظ ویروس ایدز (HIV) دو دهه یا بیشتر زنده می‌مانند و این تحقیق نیز این برداشت را تایید می‌کند.

این پژوهشگران داده های به دست آمده از 18 محل درمانی را که در سراسر ایالات متحده به 14000 بیمار خدمات می‌دادند و نیز پرونده‌های حدود 7000 تن از این بیماران را مورد بررسی قرار دادند.

آنها با استفاده از یک الگوی شبیه‌سازی برای پیش‌بینی هزینه‌های پزشکی HIV به این نتیجه رسیدند که متوسط هزینه مراقبت از  مبتلایان به ازای هر نفر 618000 دلار است.

پژوهشگران می‌گویند این رقم تقریبا معادل تخمین هزینه مراقبت از بیماری‌های قلبی و سایر بیماری های مزمن در زنان است که به علت طول عمر بیشترشان – هزینه بیشتری هم لازم دارند.

تخمین این گروه نشان می‌دهد که تقریبا دو سوم این هزینه یعنی حدود 25200 دلار  به ازای هر نفر صرف داروها می‌شود. در سال 1988 دارودرمانی هر بیمار  مبتلا به HIV تنها 18300 دلار خرج برمی‌داشت.

شاکمن می‌گوید این افزایش نه صرفا به علت تورم، بلکه به عمدتا ناشی از داروهای موثرتر و گرانتر است.

یک رژیم دارویی ضدایدز معمولا در آغاز شامل دارویی  مانند افاویرنز(efavirenz) - مهار کننده آنزیمی که HIV برای نسخه‌برداری به آن نیاز دارد - و تنوفویر (tenofovir) و امترسیتابین(emtricitabine) یا دارو‌های مشابه است که به مهار  تکثیر ویروس کمک می‌کنند. در صورت عدم تاثیر این رژیم داروی باید به دارو‌هایی قوی‌تر و گران‌قیمت‌تر روی آورد.

تخمین هزینه  در بررسی این پژوهشگران بر مبنای بهترین داروهای دردسترس و رعایت بهترین معیارهای درمانی است، در حالیکه یک بررسی ملی در آمریکا نشان می‌دهد که تنها 55 درصد بیماران HIV که باید داروهای ضدویروس مصرف کنند، واقعا آنها را دریافت می‌کنند.

کد خبر 8249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز