شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون سازمان سنجش آخرین اخبار در خصوص امتحان کنکور، احتمال قبولی و تغییرات کنکور امسال را اعلام کرد.

آزمون سراسری سال 88 دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در حالی با شرکت یک میلیون و 392 هزار داوطلب از 4 تا 6 تیر ماه برگزار می‌شود که به اعتقاد مسئولان آموزش عالی کشور امسال برای اولین باز ظرفیت دانشگاهها از تعداد داوطلبان فرتر رفته و شانس قبولی برای هر داوطلب کنکور بالای50 درصد است.

دکتر ابراهیم خدایی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه تعداد ثبت‌نام‌کنندگان کنکور88 نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، اظهار کرد: 61 درصد ثبت‌نام کنندگان کنکور سراسری سال 88 را خانم‌ها و 39 درصد آنها را داوطلبان مرد تشکیل داده‌اند، بر این اساس تعداد شرکت‌کنندگان دختر نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته است.

برگزاری کنکور در دهه اول تیر در393 شهر و 5000 حوزه

وی افزود: در کنکور امسال یک میلیون و200 هزار داوطلب تک ‌رشته، حدود 90 هزار داوطلب 2 رشته و در مجموع یک میلیون و 392 هزار داوطلب طی روزهای 4 تا 6 تیر ماه در 393 شهر و 5000 حوزه امتحانی رقابت می‌کنند.

آمار تفکیکی شرکت کنندگان در گروه‌های آزمایشی 5 گانه کنکور

دکتر خدایی با اشاره به آمار تفکیکی شرکت کنندگان در گروه‌های آزمایشی 5 گانه کنکور 88، گفت: 308 هزار و 875 نفر در گروه آزمایشی ریاضی و فنی، 437 هزار و 426 نفر در گروه علوم تجربی، 457 هزار و 592 نفر در زیر گروه علوم انسانی، 59 هزار و 342 نفر در گروه هنر و در مجموع 126 هزار و480 نفر در زیر گروه زبانهای خارجی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی  گفت: تعداد داوطلبانی که علاقمندی خود را برای پذیرش در دانشگاه‌های پیام نور، غیرانتفاعی و تربیت معلم اعلام کرده‌اند نیز 977 هزار و 406 نفر می‌باشد.

وی همچنین اظهار کرد: تعداد ثبت‌نام کنندگان کنکور 88 نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

تغییرات کنکور 88 نسبت به دوره‌های گذشته

معاون سازمان سنجش با اشاره به تغییرات کنکور 88 نسبت به دوره‌های گذشته، گفت: امسال برای اولین بار کارت ورود به جلسه آزمون به صورت اینترنتی توزیع می‌شود، بنابراین داوطلبان تا آخرین لحظات هم می‌توانند کارتشان را دریافت کنند.

وی اظهار کرد: اطلاعیه نحوه توزیع کارت و برگزاری کنکور، 25 خرداد و اول تیرماه منتشر می‌شود.

به گفته وی، داوطلبان می‌توانند یک هفته قبل از برگزاری آزمون سراسری از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org اقدام به دریافت کارت ورود به جلسه کنند.

شانس قبولی برای هر داوطلب کنکور بالای50 درصد است

در همین رابطه دکتر پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه نتایج اولیه کنکور به صورت کارنامه مرداد ماه از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود، تصریح کرد: نتایج نهایی کنکور نیز پس از انتخاب رشته اینترنتی داوطلبان، نیمه دوم شهریور 88 و کارنامه نهایی داوطلبان مهر 88 منتشر می‌شود.

وی درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون سراسری دوره‌های روزانه، شبانه، پیام نور و غیر انتفاعی، به ایسنا، گفت: امسال ظرفیت پذیرش از مرز 500 هزار نفر فراتر رفته و احتمال قبولی برای هر داوطلب بالای50 درصد است.

وی در عین حال تصریح کرد: البته اگر ظرفیتهای دانشگاه آزاد، علمی کاربردی و فراگیر را نیز به ظرفیت فعلی سازمان سنجش اضافه کنیم، احتمال قبولی برای داوطلبان صد در صد خواهد بود و بیش از 100 هزار صندلی خالی خواهیم داشت.

در کنکور 88 حداقل 30 درصد تناسب سازی محقق می‌شود

وی در خصوص پذیرش جنسیتی، گفت: میزان تناسب سازی در رشته‌های مختلف مانند سال گذشته است و تغییری ایجاد نشده است، بر این اساس حداقل 30 درصد تناسب سازی محقق می‌شود.

وی اظهار کرد: بر این اساس ظرفیت در برخی از رشته‌های مهندسی، علوم انسانی و تجربی که در دفترچه اعلام شده است، با حداقل30 درصد از داوطلبان دختر و30 درصد از داوطلبان پسر تکمیل می‌شود و 40 درصد ظرفیت باقی‌مانده آن به صورت رقابتی تکمیل می‌شود.

وی افزود: در واقع با تناسب‌سازی در این رشته‌ها حداقل30 درصد هر جنسیت تضمین می‌شود، به عنوان مثال در رشته‌هایی که دختران کمتر می‌روند30 درصد متعلق به دختران و30 درصد متعلق به پسران است.

تغییر نحوه بومی‌گزینی در کنکور88

دکتر پورعباس همچنین با بیان اینکه بومی گزینی آخرین تغییر کنکور امسال بود، گفت: بر این اساس مقرر شد که پذیرش بومی کنکور در 13 رشته مطلوب دانشگاهی شامل رشته‌های مهندس برق، مهندس مکانیک، مهندس کامپیوتر، مهندس عمران، مهندسی معماری، مهندس صنایع در گروه آزمایشی ریاضی و فنی؛ پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی در گروه آزمایشی علوم تجربی؛ حقوق، روانشناسی و حسابداری در گروه آزمایشی علوم انسانی، پس از کسر سهمیه 40 درصدی ایثارگران به صورت 60 درصد گزینش بومی و40 درصد گزینش آزاد صورت گیرد.

ظرفیت تکمیل نشده سهمیه ایثارگران بین داوطلبان تقسیم می‌شود

به گفته وی، در صورت عدم تکمیل ظرفیت اختصاصی به سهمیه ایثارگران، باقمانده ظرفیت به صورت 50 درصد گزینش بومی و 50 درصد گزینش آزاد به پذیرش داوطلبان اختصاص خواهد یافت. البته گزینش بومی رشته‌های فوق الذکر شامل کلیه گرایشهای مربوطه می‌باشد.

رئیس سازمان سنجش، تاکید کرد: تمامی قوانین و مصوبات آزمون سراسری شامل سهمیه‌ها و شرایط و ضوابط که در دفترچه آزمون شماره یک درج گردیده است به قوت خود باقی است و جزئیات روش پذیرش دانشجو به اطلاع داوطلبان می‌رسد.

تاثیر 15 درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان در کنکور

وی با اشاره به تاثیر 15 درصدی سوابق تحصیلی داوطلب در کنکور88،‌ گفت: امکان تقلب در کنکور امسال صفر است و احتمال قبولی برای هر داوطلب کنکور بالای50 درصد است.

در آزمون امسال هر داوطلب یک پاسخنامه و دفترچه شخصی دارد

رئیس سازمان سنجش با بیان اینکه امسال هر داوطلب یک پاسخنامه و دفترچه شخصی دارد، گفت: دفترچه سوالات را در بیشتر رشته‌ها شخصی صادر می‌کنیم، یعنی مشخصات و عکس داوطلب روی دفترچه وجود دارد، این مشخصات روی صندلی و پاسخنامه هم دیده می‌شود و همه اینها یعنی اینکه چیدمان سوالات در دفترچه‌ها متفاوت است و بحث تقلب به طور کامل منتفی است، چراکه این کار در بالا بردن ضریب امنیت آزمون سراسری بسیار موثر و تاثیرگذار است.

نحوه طراحی سوالات در کنکور

وی در خصوص نحوه طراحی سوالات کنکور 88 نیز، گفت: سوالات دقیقا از منابعی که در دفترچه شماره یک کنکور اعلام شده است طراحی می‌شود.

دکتر پورعباس در خاتمه تصریح کرد: قطعا از بخش یا فصولی که توسط وزارت آموزش و پرورش حذف شده‌اند، سوالی طرح نمی‌شود و داوطلبان در صورتی که مطالب تعیین شده در منابع را دقیقا و به صورت عمیق مطالعه کنند به اندازه زحماتی که کشیده‌اند می‌توانند در جلسه آزمون به سوالات امتحانی پاسخ دهند.

شانس قبولی داوطلبان در انتخاب رشته‌های بومی بیشتر است

دکتر توکلی معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات ایجاد شده در نحوه پذیرش بومی دانشجو در کنکور 88، اظهار کرد: بر این اساس شانس قبولی داوطلبان در انتخاب رشته‌های بومی استانی، ‌بومی ناحیه‌ای و بومی قطبی افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 82476

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز