مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۳
۱ نفر

تابستان و زمستان ندارد در ماموریتی که برایشان تعریف شده است شیفت های سخت در گردنه ها جزء یکی از مهمترین ماموریتهای کاری شان است.

امدادرسانی در گردنه ها

هشمهری آنلاین - فاطمه عسگری نیا: آن ها هم پذیرفته اند. حتی اگر به قیمت به خطر افتادن جان خودشان هم تمام شود. مصداق حرفمان هم اتفاقی بود که زمستان ۲ سال گذشته برای امدادگران جاده ای افتاد. مردانی که در پی امدادرسانی به مردم در اه مانده گردنه ها صورتهایشان یخ زد و به مردان یخی شهرت یافتند. وقتی عکس صورت های یخ زده این مردان در صفحات مجازی منتشر شد کسی باورش نمی شد سرمای شدید با آنها چه کرده است. البته گردنه های سخت و سرد در زمستان تنها با حضور امدادگران نیست که کمی ایمن می شود نیروهای راهداری نیز اگر نباشند برفهای تلنبار شده در این محورها راه را بر همه می بندند. نه دیگر از ترددی در این محورها خبری هست نه از یاری رساندن به مردمی که پشت برفها اسیر شده اند.

زمستان وحشی در گردنه حیران

گردنه حیران در اردبیل یکی از این گردنه های خطرناک و برفگیر است که از دو ماه به زمستان مانده شاهد بارشهای زمستانی و مه شدید است و تا دو ماه بعد از عید هم این وضعیت ادامه دارد. مسدود شدن این محور به خاطر برف شدید و مه غلیظ در ابتدای هفته جاری هم مصداق این سخن است.

مسعود الطافی مسئول پایگاه امداد و نجات جمعیت هلال احمر در این گردنه است او به همراه دوستانش همواره گوش به زنگ هستند تا به محض اطلاع از نیاز در راه مانده ای برای کمک رسانی راهی شوند: «گردنه حیران یکی از گردنه های پر خطر و البته یکی از محورهای ترانزیتی استان اردبیل است بوران های شدید زمستانی و مه غلیظ در این گردنه شهره بسیار دارد و زمستانی نیست که در آن شاهد حوادث تلخ و دلخراش نباشیم.»

بیشتر بخوانید:‌ازدواج و تولد لاکچری ایرانی‌ها روی ابرها | برگزاری مراسم ازدواج یا تولد داخل بالن چقدر هزینه دارد؟

گردنه حیران را گردنه مرگ هم می خوانند اما این اسم و رسم ها برای خیلی از راننده های غیر بومی آشنا نیست به خاطر همین خالق بسیاری از اتفاقاتی که در حیران رخ می دهد همین راننده های غریبه با پیچ های تند و تیزش هستند: «زمستان های این گردنه وحشی است یکی از سخت ترین بورانهایی که در این گردنه تجربه کردیم در سال ۹۸ اتفاق افتاد تا جایی که مجبور شدیم دو روز تمام گردنه را ببندیم و مسافران را در نقاطی امن اسکان دهیم تا شاهد خسارت جانی نباشیم.»

این مردان سر گردنه ها می‌ایستند!

ما نباشیم راه ها تا بهار بسته می ماند

طی همین یک دو روز پیش که بارشهای زمستانی در اقصی نقاط کشور آغاز شده است سوز سرما در گردنه های برفگیر تا مغز استخوان آدمی رسوخ می کند. گردنه گرمک در محور رزن - آوج استان همدان هم یکی از این گردنه های برفگیر و سخت است که اگر نیروهای راهداری از جان مایه نگذارند تمام خودروهای عبوری از این محور اسیر برف و بورانش خواهند شد. نیروهایی که با برفروبی، نمک پاشی و بازگشایی مسیر اجازه نمی دهند مسافری در راه بماند. مجید یمینی یکی از این راهداران است که در طرح زمستانه هر سال همراه با دوستان و رفقای پای کارش با ماشین آلات آهنی شان به پاکسازی جاده ها از برف انبوه شده و یخ های خطرآفرین می پردازند : «خیلی از بچه های راهداری در زمستان چندین هفته از خانه و خانواده خود دور هستند و به صورت شبانه روز مشغول کمک رسانی به مردم هستند. در محورهای منتهی به گردنه روستاهای زیادی وجود دارد که با بارش برف مسیر دسترسی به آنها بسته می شود و اگر راهداران برای بازگشایی این مسیرها اعزام نشوند تا بهار سال آینده کسی نمی تواند از این روستاها خارج شود. گاهی ما مجبوریم برای رساندن کادر درمان بالای سر یک مادر باردار تیمی بزرگ از نیروهای امدادی را برای بازگشایی مسیرهای برفگیر اعزام کنیم که در این ماموریتها جان خیلی از آنها تهدید می شود.»

بیشتر بخوانید:‌حکایت طلای سیاه، از کوچه بهشت تا بازار تهران | تنها آرزوی بابا نفتی

گذر نا ایمن از این گردنه خودکشی است

گردنه خوش ییلاق هم که در گلستان است در میان گردنه های خطرناک زمستانی قرار دارد. گردنه ای که به اندازه تمام زیبایی هایش در بهار و تابستان ترس و وحشت زمستانی اش قابل وصف نیست به خاطر همین امدادگران و راهداران منطقه بی وقفه در فصل زمستان مشغول خدماترسانی در این گردنه هستند. رضا گیلکی یکی از امدادگرانی تا به حال حدود نیمی از عمرش را در این گردنه گذرانده است او معتقد است گذر از این گردنه بدون امکانات و تجهیزات فنی زمستانه یعنی خودکشی محض!

این مردان سر گردنه ها می‌ایستند!

او با اشاره به زمستان های پر حادثه این گردنه می گوید: «گاهی اوقات شدت بارش برف در این محور چنان زیاد است که حتی راهداری و هلال احمر هم با بکارگیری تمام توان و امکاناتشان نمی توانند جاده را پاکسازی کنند به خاطر همین خودروها مجبور می شوند ساعتی را به انتظار بمانند آن وقت است که دوستان ما به میدان می آیند و با توزیع اقلام غذایی، پتو و وسایل لازم سعی می کنند ترس و دلهره را از آنها دور کنند. »

بیشتر بخوانید:‌لاکچری بازی در مدارس ممنوع | پای تعزیرات به مدارس باز شد

خانه دلتان گرم

نیروهای امدادی که در گردنه‌های صعب‌العبور مستقر هستند به محض گرفتاری رانندگان در میان بوران‌های سخت و سرمای شدید با توزیع اقلام غذایی، وسایل گرمایشی و داروهای موردنیاز به یاری درراه‌ماندگان می‌روند و تلاش می‌کنند تا ساعات سخت و سردی که همراه با ترس و استرس است برای کودکان و سالخوردگان همراه راننده‌ها کمی با آرامش بیشتری سپری شود.

تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه مردان سرگردنه، زمستان‌های برفی و یخبندان را برای مسافران جاده‌ای ایمن می‌کند؛ مردانی که در تن‌پوش‌های امدادگر، راهدار، اورژانس و رانندگان امدادخودرو سوز و سرمای زمستانی را به جان می‌خرند تا دل دیگران گرم باشد.

کد خبر 824358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha