لخ لخ یکی از غذاهای محلی و معروف جنوبی که مختص شهر بوشهر است که به معنی بوی خوش عطر و خوش است که بیشتر در سواحل خلیج‌فارس تهیه شده و طرفداران زیادی دارد.

دمپخت ماهی بوشهری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، غذاهای جنوبی عطر و طعم جذابی دارند و از آنجا که برخی مردم شهرهای جنوبی به زبان عربی صحبت می‌کنند بعضی از غذاهای خطه جنوب اسم‌ عربی دارند. یکی از غذاهای محلی و معروف جنوبی و مختص شهر بوشهر لخ لخ است که به معنی بوی خوش عطر و خوش است که بیشتر در سواحل خلیج‌فارس تهیه شده و طرفداران زیادی دارد.

برای تهیه این غذای سنتی و محلی بوشهری باید ابتدا مواد لازم برای تهیه لخ لخ بوشهری را بشناسید و آنها را تهیه کنید؛ سپس طرز تهیه لخ لخ بوشهری را به شما آموزش می‌دهیم تا بتوانید این غذای خوشمزه را مانند محلی‌های جنوبی تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

اگر دقت کنید مشاهده خواهید کرد که نسبت‌های دقیقی بین مواد اولیه قرار داده شده تا غذای شما عطر و طعم و کیفیت بهتری داشته باشد.

این مقدار مواد اولیه غذای مورد نیاز ۴ نفر را فراهم می‌کند و در صورتی که بخواهید این غذا را برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر تهیه کنید باید با در نظر گرفتن نسبت های دقیق بین مواد اولیه مقدار آنها را افزایش یا کاهش دهید.

دمپخت ماهی بوشهری ؛ طرز تهیه لخ‌لخ برای ۴ نفر

مواد لازم برای تهیه لخ لخ بوشهری

برنج: ۴ پیمانه

ماهی (شیر یا قباد، هامور یا سنگسر سفید): برای هر نفر حدود ۲۰۰ گرم

سبزی ماهی (شامل شوید و گشنیز و مقدار کمی شنبلیله): حدود نیم کیلو

روغن: به مقدار لازم

پیاز: ۱ عدد

تمر هندی از نوع سیاه رنگ: نصف یک بسته کوچک ۲۰۰ گرمی

سیر: ۱ بوته

نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم

دمپخت ماهی بوشهری ؛ طرز تهیه لخ‌لخ برای ۴ نفر

بهترین طرز تهیه لخ لخ بوشهری

در اولین مرحله برای تهیه این غذای محلی باید سبزی‌هایی که نام برده شد را خوب بشویید و وقتی که آب آنها خارج شد، خرد کنید.

سپس سیر و پیاز را نگینی خرد کرده و تمر هندی را هم با ۶ پیمانه آب مخلوط کنید و شیره تمر هندی را بیرون بیاورید و سپس آن را از صافی رد کنید.

پس از آن ماهی‌ها را هم خوب پاک کنید و به نمک آغشته کنید و برنج را خوب بشویید.

در مرحله بعدی باید یک قابلمه بزرگ روی شعله گاز قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. وقتی روغن گرم شد پیازهایی که نگینی خورد کرده بودید را داخل روغن تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند.

سپس سیر را اضافه کنید و تفت بدهید و در همین حین فلفل و زردچوبه را هم داخل آن بریزید.

طرز تهیه لخ‌لخ دمپخت ماهی بوشهری

بعد از اینکه سیر و پیاز را با هم تفت دادید، سبزی‌هایی که خرد شده بود را درون قابلمه بریزید و تفت دهید تا سرخ شوند و بعد شیره تمر هندی که صاف کرده بودید را اضافه کنید و منتظر بمانید که با هم بجوشند.

پس از آن باید ماهی‌های نمک زده را با آب سرد شسته و به موادی که در حال جوشیدن هستند اضافه کنید تا به تدریج بپزند. هنگامی که ماهی‌ها پختند باید آن را از قابلمه در بیاورید و در گوشه‌ای بگذارید.

پس از آن باید برنجی که شسته شده را درون قابلمه بریزید و منتظر بمانید که آب آن بجوشد و کشیده شود تا جایی که آبی داخل غذا باقی نماند و شعله را کمتر کنید و ماهی‌ها را روی برنج چیده و در قابلمه را با دم کنی روی آن بگذارید و صبر کنید که برنج خوب دم بکشد و غذا جا بیفتد.

تقریباً یک ساعت و نیم برای پختن و جا افتادن غذا به زمان احتیاج دارید. پس از آن غذا آماده است.

کد خبر 824310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha