شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۳
۱ نفر

املت را خیلی‌ها در دسته غذاهای حاضری قرار می‌دهند و بعضی هم وقتی می‌شنوند که شام یا ناهار املت است، سگرمه‌هایشان می‌رود توی هم. اما املت از آن دست غذاهایی است که نه‌تنها به‌تنهایی بار غذای اصلی را به دوش می‌کشد، بلکه در اردبیل به‌عنوان میراث فرهنگی هم به ثبت رسیده است!

املت اردبیلی

به گزارش همشهری آنلاین، املت «چیغیرتما» یکی از غذاهای سنتی اردبیل است که به جز گوجه و تخم‌مرغ محلی، مرغ هم یکی از مواداولیه آن به‌شمار می‌آید و این یعنی یک غذای کامل که مهارت پخت آن در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

در زبان ترکی، چیغیرتما به غذاهایی می‌گویند که در پایان پخت، تخم‌مرغ به آن اضافه شود. این غذا بیشتر شبیه اُملت گوجه‌فرنگی است، ولی به‌عنوان غذای بومی استان با اضافه کردن مرغ در طبخ آن به «چیغیرتمای مرغ» مشهور است.

بیشتر بخوانید:

ثبت ملی املت متفاوت اردبیلی ها

طبخ «چیغیرتما» برخلاف املت‌های معمولی که به‌سرعت آماده می‌شود، حدود یک‌ونیم ساعت زمان می‌برد و موادی چون کره‌محلی، پیاز، ادویه، زعفران و سیب‌زمینی هم برای طبخ آن استفاده می‌شود.

امروزه پخت این غذا مانند گذشته رایج نیست اما همچنان در مراسم، دورهمی‌ها و مهمانی‌ها توسط مردم مناطق مختلف استان اردبیل طبخ می‌شود. همچنین در منطقه نمین و در رستوران‌های بین‌راهی در گردنه حیران پخت این غذا رواج زیادی دارد.

کد خبر 823716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    5 0
    نه دیگه نشد . نام چیغیرتما با این سه عدد ران مرغ همخانی ندارد . مرغ به تازگی و آن هم در غذا خوریها به آن اضافه شده و به جای آن قبلا از تکه های خرد شده مرغ که با پیاز سرخ میشد استفاده می‌کردند که با این گرانی این هم از دسترس خارج شد
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    1 0
    بسیار عالیست
  • قلی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    0 0
    بخوری سه روز ...
  • یاشار IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
    6 0
    دلمه قورمه سبزی قیمه چلو گباب و...غذاهای ترکی با نامهای ترکی