همشهری آنلاین: نشست علنی روز یکشنبه 3 خرداد مجلس شورای اسلامی با برگزاری مراسم ویژه سالروز آزادی خرمشهر آغاز شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با سرودی به مناسبت آزادی خرمشهر آغاز شد ضمن گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر گفت: این واقعه تاریخی، ماهیت جنگ را تغییر و انقلاب را در موقعیت جدیدی قرار داد.

علی لاریجانی با قرائت 4 آیه ابتدایی سوره مبارکه فتح افزود: امام بزرگوار به درستی فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی ماه خرداد را ماهی سرشار از وقایع مهم تاریخی و انقلاب دانست و گفت: ماه خرداد را باید ماه انقلاب و امام (ره) بدانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر پر خیر و برکت خود به کردستان، الگوی کاملی از سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و قومی جمهوری اسلامی ایران را ترسیم کردند افزود: یکی از موارد بسیار مهمی که معظم له در این سفر پردازش کردند، ترسیم دوره و عصر جدیدی است که در منطقه و کشور ما آغاز شده است.

لاریجانی گفت: انقلاب ما عصر نخست را به پایان برده و در حال ورود به عصر جدید است.

وی با اشاره به این که عصر نخست انقلاب 4 مرحله دارد، افزود: شکل گیری انقلاب و پیروزی آن و تشکیل نظام جمهوری اسلامی مرحله نخست این عصر بود که تا یک سال پس از انقلاب یعنی تا سال 59 به پایان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امام (ره) در این دوره کوتاه با نهایت دقت و تیزبینی همه نهادهای اساسی نظام جمهوری اسلامی، قانون اساسی، سه قوه و سایر بخش‌های مهم نظام را سامان دادند که دستاوردی مهم برای جمهوری اسلامی شد.

لاریجانی مرحله دوم عصر نخست انقلاب را شکست رژیم متجاوز صدام دانست و افزود: اوج این شکست در سوم خرداد سال 61 با عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر متجلی و عملاًَ آغازی برای شکل گیری نظام دفاعی کشور شد.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به اینکه عملیات بیت المقدس را نباید صرفاً از جنبه عملیات مهم جنگ در نظر گرفت، تصریح کرد: این عملیات نقطه مهمی در تاریخ کشور ما بود که در آن برتری استراتژیک ایران آغاز شد و متقابلاً شکست عراق راهبردی بود نه تاکتیکی.

وی ادامه داد: درست است که عملیات بیت المقدس در نوع خود یکی از برجسته ترین عملیات نظامی به سبب وسعت منطقه، سرعت عمل نظامی، حجم خسارت دشمن و اسارت حدود 20 هزار نفر و انهدام حدود هزار تانک و نفربر محسوب می‌شود اما مهمتر از همه این‌ها، به هم ریختگی و آشفتگی تاکتیکی و استراتژیکی نظام دفاعی عراق بود که در فتح خرمشهر رخ داد.

لاریجانی افزود: آمریکا و غرب نیز در آن شرایط صدام را به جنگ تشویق کردند تا نخست نظام نوپای جمهوری اسلامی را از پا درآورند و در مرحله بعد چنان ضربه‌ای به نظام بزنند که عملاً قدرت الهام بخشی خود را از دست بدهد و در مهار قدرت‌های بزرگ قرار گیرد؛ به همین جهت صدام مکرر از قادسیه سخن می‌گفت تا کینه خود را به قدرت الهام بخش ایران نشان دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : در چنین شرایطی فتح خرمشهر خواب آشفته شکست نظام و مهار انقلاب را به نحو دیگری تعبیر کرد و آمریکا و غرب یکباره با نظام با قدرت تثبیت شده ایران در صحنه مواجه شدند چرا که حرکت‌های تروریستی منافقان از بین رفت؛ سپاه پاسداران ضربه‌های جدیدی به آنان وارد کرد؛ مدیریت سیاسی کشور از دست بنی‌صدر و لیبرال‌ها درآمد و با ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه‌ای همه بخش‌های مدیریت نظام به کمک دفاع کشور بسیج شد.

لاریجانی افزود: از طرف دیگر با اصلاح مدیریت جنگ و عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و راهبری جنگ با هدایت حضرت امام (ره) حرکت عظیم در جبهه‌ها آغاز شد به طوری که در سال دوم جنگ با همه مشکلات سیاسی و امنیتی درونی، با 4 عملیات حدود 10 هزار کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده کشور آزاد شد که اوج آن عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر بود.

رئیس مجلس گفت: پس از وقوع این وقایع آمریکا، غرب، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه دو اقدام عجولانه انجام دادند که نخستین اقدام، حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 1982 بود که به خودی خود نشان وحشت آنان از پیروزی جمهوری اسلامی در جنگ محسوب می‌شد.

لاریجانی افزود: اقدام دیگر آن‌ها این بود که بیشتر کشورهای مهم غربی، آمریکا، روسیه و کشورهای مهم عربی منطقه با اعزام مستشاران نظامی خود به بغداد و حمایت‌های تجهیزاتی حتی اجاره هواپیماهای "سوپر اتاندارد" و ارسال سلاح‌های شیمیایی بار دیگر تجمع کردند تا مانع سقوط صدام شوند.

علی لاریجانی پس از ایراد سخنانش گفت: ‌در جلسه امروز مجلس خانواده‌های شهید جهان‌آرا ،‌صیاد شیرازی ،‌فهمیده و سرباز فداکار امیر شمخانی حضور دارند.

رئیس مجلس افزود: ‌در این مراسم از سخنان شمخانی بهره‌مند خواهیم شد.

کد خبر 82044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز