دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

شاید مهم‌ترین نگرانی حقوق‌بگیران، رسیدن به پاسخ این سؤال تکراری است: «چه کنم تا حقوقم به آخر ماه برسد؟» و سخت‌ترین و دست‌نیافتنی پاسخ هم این است: «باید حقوقم چند برابر شود!» که البته این پاسخ در کوتاه‌مدت، تنها طنزی تلخ است!

حقوق

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: پاسخ غیرواقعی و تکراری بعدی هم نخوردن، نخریدن و صرفه‌جویی در حد مرگ است که آدم‌های واقع‌بینی مثل من و شما را درگیر خود نمی‌کند. پس چه کنیم تا در شرایطی عادی زندگی، پول توی جیبمان را مدیریت کنیم؟

سد بدهی را سوراخ کن!

بدهی، بیش از آنکه در دنیای واقعی، گریبان ما را بگیرد، یقه روح و روان ما را می‌فشارد؛ آن هم تا جایی که ما را خفه می‌کند و حتی اجازه فکرکردن و برنامه‌ریزی هم به ما نمی‌دهد. نخستین و مهم‌ترین تصمیم، این قانون است: «سد بدهی را سوراخ کن»؛ یعنی تصمیم بگیر و از همین ماه، ۱۰درصد از درآمد خود را صرف کم‌کردن بدهکاری‌هایت کن» اما نه برای اینکه آنها را صاف کنی؛ این کار را انجام بده تا به روانت آرامش ببخشی.

یک پیام واقع‌بینانه!

قبل از اینکه به واریزی سر ماهت، چپ‌چپ نگاه کنی، مبلغ اجاره، انواع قبض‌های ریز و درشت و هزینه‌های ثابت خود را پرداخت کن. این رفتار، یک پیام واقع‌بینانه برای تو دارد: «در این ماه، روی چه مبلغی می‌توانم حساب کنم؟»

حمله به درشت‌ترین قبض!

اولین و بهترین صرفه‌جویی، این است که اول، سراغ صرفه‌جویی در مصرف برق و آب، گاز، تلفن همراه و اینترنت بروی. این بخش از هزینه‌ها، اصلا قابل حذف نیستند، اما با کمی تدبیر، به‌راحتی می‌توان آنها را کاهش داد. فهرستی از قبض‌های ماهانه خود را تهیه کن و آنها را از زیاد به کم، روی کاغذ بنویس. حالا زمان حمله به درشت‌ترین قبض است؛ مثلا اگر هزینه‌های برق خانواده شما بالاست، با ال‌ای‌دی کردن لامپ‌ها، گاهی می‌توانی ۹۰درصد در مصرف برق، صرفه‌جویی کنی.

شکم خالی را به فروشگاه نَبَر!

با شکم گرسنه، خرید نرو؛ به همین سادگی! معده خالی، حتی مغز شما را هم می‌خورد! یعنی اگر گرسنه باشی و در فروشگاهی زنجیره‌ای قدم بزنی، یکهو به‌خودت می‌آیی و می‌بینی سبد خریدت پر از هله‌هوله‌های شکم‌پرکن با بسته‌بندی‌های مسخره شده و در چشم برهم‌زدنی، جیب شما را خالی کرده.

قانون پلید!

مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای، برای چیدمان قفسه‌های خود، یک قانون شیطانی دارند؛ مایحتاج اصلی زندگی شما را ته فروشگاه می‌چینند و هر آنچه جزو نیازهای مهم و واقعی شما نیست، اول فروشگاه! چون شما هم از این قانون پلید، بی‌خبرید، ابتدا سبد خود را به شکلی غیرارادی، از نیازهای غیرضروری پر می‌کنید و گاهی اصلا در آن نوبت خرید، به نیازهای اصلی که در ته فروشگاه چیده شده، نمی‌رسید.

نخریدن، اصلا راه‌حل این دام پرزرق و برق نیست. این قانون پلید، البته یک راه‌حل پاکیزه دارد: «قبل از ورود به فروشگاه، فهرستی از خریدهای خود را تهیه ‌کن و گول نورهای آن‌چنانی قفسه‌ها و بسته‌بندی‌های مسخره را نخور.»

همه یا هیچ!

دام بعدی برای انسان فرهیخته‌ای مثل شما، چاله‌ «همه یا هیچ» است و رادیوی ذهن شما هی این جمله را تکرار می‌کند: «من که با این شندرغاز حقوق، نمی‌تونم پس‌انداز کنم...» خبر! خبر! ‌ این یک تله است! لطفاً مراقب باشید؛ پیچ رادیوی ذهنتان را بپیچانید و آن را خاموش کنید. پروژه ارزشمند پس‌انداز خود را از همین لحظه و همین‌ماه با مبلغی حدود ۱۰ هزار تومان آغاز کنید!

کد خبر 819808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha