جمعه ۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه سلامت: به‌دلیل اعلام نشدن تعرفه‌های جدید درمانی در سال جدید، برخی پزشکان به‌طور خودسرانه اقدام به بالابردن تعرفه‌های خود کرده‌اند که این مسئله منجر به فشار بر مردم شده است.

همین مشکل، باعث اعتراض مجلسیان شده و آنها 2وزیر بهداشت و رفاه را به مجلس فراخوانده و از آنها توضیح خواسته‌اند.

با وجود این، به‌نظر می‌رسد دولت به‌دلیل نزدیک بودن انتخابات، خواستار اعلام تعرفه‌های جدید پزشکی نیست تا شوک جدید به لحاظ اجتماعی به جامعه وارد نشود. اما کارشناسان و مردم می‌گویند: اعلام نشدن تعرفه‌های جدید، باعث شده تا نوعی هرج و مرج در این زمینه به‌وجود آمده و بیماران را ناراضی و شاکی کند.

دکتر حسین‌علی شهریاری، نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به عدم‌توافق وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در تعیین تعرفه‌ها، با گذشت 2ماه از سال جدید، گفت: مطابق قانون همه‌ساله تعرفه‌های جدید باید پیش از سال جدید در دولت تصویب شود اما متأسفانه چند سال است که این اتفاق رخ نمی‌دهد و تعرفه تصویب نمی‌شود، و به‌طور یقین، عدم‌تصویب تعرفه‌ها، بیشتر به بیمارستان‌های بخش دولتی صدمه زده و ایجاد مشکل می‌کند. وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور وزیران رفاه و بهداشت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: در این جلسه مقرر شد طی هفته‌های آتی تکلیف تعرفه‌های درمان روشن و ابلاغ شود.

به گزارش ایسنا، این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت بهداشت هم همانند مجلس معتقد است تعرفه درمان باید بر مبنای سرانه 12 هزار تومانی باشد، افزود: اما از آنجا که قرار است مقداری از این اعتبارات از طریق فروش سهام شرکت‌های دولتی تامین شود درصورت عدم‌تحقق، ممکن است این سرانه به حدود 10 هزار تومان کاهش یابد، در غیراین صورت با توجه به منابعی که مجلس اضافه کرده است سرانه حدود 12 هزار تومان می‌شود که هم مورد تایید وزارت بهداشت است و هم مجلس آن را قبول دارد.

شهریاری با بیان اینکه وزارت رفاه به‌دلیل اختلافاتی، سرانه درمان را 6500 تومان اعلام می‌کند که ما هم این عملکرد وزارت رفاه را قبول نداریم، تاکید کرد: اگر وزارتخانه‌های مذکور درخصوص تعرفه درمان به توافق نرسند مجلس با استفاده از بعد نظارتی خود اقدام خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان درخصوص افزایش خودسرانه هزینه درمان توسط پزشکان بیان کرد: این مسئله سبب تحمیل فشار به مردم می‌شود که بعد نظارتی وزارت بهداشت و درمان و نظام پزشکی باید بر این بخش نظارت داشته باشند.

در همین حال، دکتر مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم‌اعلام تعرفه درمان پس از گذشت 2ماه از آغاز سال گفت: وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت باید در این زمینه پاسخگو باشند.

به گفته وزیر سابق بهداشت، هفته گذشته وزیران رفاه و بهداشت به مجلس دعوت شدند و اعتراضات موجود در این زمینه در اختیار آنها قرار گرفت اما نتیجه قابل توجهی از آن جلسه حاصل نشد و روند مسئله به آینده موکول شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس نمی‌تواند درخصوص اعلام تعرفه درمان عملکرد خاصی داشته باشد، خاطرنشان کرد: مجلس نمی‌تواند تعرفه‌ها را تعیین کند، این تعرفه باید توسط وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت تعیین و به دولت ارائه شود، مجلس تنها می‌تواند روند اجرای آن را پیگیری کند.

به گفته پزشکیان، وقتی تعرفه‌ها اعلام نشود، پزشکان خودسرانه عمل می‌کنند که وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، مسئول برخورد با آنها هستند تا فشار به مردم تحمیل نشود، هم‌اکنون به‌دلیل عدم‌برخورد این وزارتخانه‌ها، مردم تحت فشار قرار دارند.

دکتر مسعود پزشکیان درخصوص عدم‌اعلام تعرفه درمان از جانب نظام پزشکی، تصریح کرد: نظام پزشکی سال گذشته تعرفه‌های درمان بخش خصوصی را زودتر اعلام کرد که سبب ایجاد اختلاف میان دولت و نظام پزشکی شد، چرا که تعرفه درمان نظام پزشکی هم باید به تایید دولت برسد و نمی‌توانند خودسرانه تعرفه درمان را اعلام کنند، لذا نخست باید تعرفه درمان از جانب دولت اعلام شود.

واکنش وزارت بهداشت

در همین حال، مدیر گروه اقتصاد سلامت و رئیس دبیرخانه سیاستگذاری بیمه و تعرفه وزارت بهداشت، از هماهنگی‌های به عمل آمده بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی کشور برای تعیین و اعلام تعرفه‌های بخش خصوصی پیش از اعلام تعرفه‌های بخش دولتی خبر داد و گفت: در تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی از نظرات کارشناسی وزارت بهداشت هم استفاده شده است.

دکتر علیرضا اولیایی منش، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه درخصوص اعلام تعرفه‌های بخش دولتی در انتظار تصمیم نهایی دولت هستیم، افزود: تاکنون مقدمات کار به خوبی انجام شده است. وی، در پایان یادآورشد: تعرفه‌های بخش دولتی تعیین و به هیات دولت ارسال شده است و هم‌اکنون در انتظار استعلام از دولت در زمینه افزایش اعتبارات بخش سلامت درخصوص سرانه بیمه سلامت هستیم.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی نیزگفت:‌درصورت تصویب شورای‌عالی نظام پزشکی، تعرفه‌های درمان بخش خصوصی برای سال‌جاری، روز شنبه (امروز) اعلام می‌شود.

دکتر احمدرضا جمشیدی با اشاره به زمان اعلام تعرفه‌های درمانی بخش خصوصی برای سال‌جاری بیان کرد: جلسه شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی روز شنبه دوم خردادماه برگزار خواهد شد و از آنجا که اعلام تعرفه‌های درمانی به طول انجامیده و ممکن است این موضوع مشکلاتی را سبب شود، احتمالا این موضوع در این جلسه به بحث و بررسی گذاشته می‌شود و درصورت تصویب شورا تعرفه‌های بخش خصوصی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات متعدد از جمله مشخص نبودن اعضای شورای‌عالی جدید نظام پزشکی سبب شد تا اعلام تعرفه‌ها زمان‌بر شود، درعین حال با اشاره به میزان سرانه در نظر گرفته شده در تعیین تعرفه‌های امسال، گفت: در تعامل با وزارت بهداشت سعی شده سرانه‌ای نزدیک به سرانه اعلام شده برای سال‌جاری در نظر گرفته شود.

دکتر جمشیدی در خاتمه با بیان اینکه در کارشناسی تعرفه‌های درمانی تلاش شد تا حداکثر تفاهم با وزارت بهداشت صورت گیرد، درباره چگونگی کنترل بر ویزیت‌های دریافتی پزشکان با توجه به دیرکرد صورت گرفته در زمان اعلام تعرفه‌ها، ادامه داد: ابزارهای نظارتی و انتظامی این امور در اختیار وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی قرار دارد، به این ترتیب قطعا می‌توان در کنترل تعرفه‌های دریافت شده از سوی پزشکان عملکرد خوبی داشت.

کد خبر 81927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز