دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه بورس: 6 درصد از سهام بانک تجارت برای نخستین بار در بورس تهران به فروش رفت و این بانک 1.2 میلیارد دلار قیمت‌گذاری شد.

به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی ،‌ سهام دومین بانک دولتی مشمول اصل 44 را در بورس واگذارکرد و سهامداران بورس تهران نیز با استقبال از سهام بانک تجارت همه سهام عرضه شده را خریدند.

دیروز در مجموع 626 میلیون سهم بانک تجارت برای نخستین بار در بورس روی میز فروش گذاشته شد و در نهایت همه این سهام به قیمت هر سهم 120 تومان و به ارزش کلی 4/5 7میلیارد تومان به فروش رفت.

به این ترتیب ارزش سهام بانک تجارت1.2 میلیارد دلار قیمت‌گذاری شد و ارزش بورس تهران نیز با اضافه شدن بانک تجارت به 53 میلیارد دلار رسید.

قرار بود سازمان خصوصی‌سازی‌ ابتدا 5‌درصد سهام این بانک را برای فروش عرضه کند اما به‌دلیل استقبال بازار یک درصد دیگر از سهام این بانک نیز در بورس تهران عرضه شد و درنهایت تمام سهام عرضه شده توسط سهامداران بورس تهران خریداری شد.

هنوز از ترکیب خریداران حقیقی و حقوقی این سهام اطلاعات کاملی در دست نیست. پیش از این پیش‌بینی می‌شد سهام بانک تجارت در محدوده قیمت 110 تا 120 تومان به فروش برسد، اما مسئولان بورس تهران و خصوصی‌سازی‌ اعلام کردند به‌دلیل فشار تقاضا برای خرید سهام این شرکت، قیمت سهام این شرکت تا 120 تومان افزایش یافت. براساس آخرین اطلاعات دریافتی شرکت تامین سرمایه نوین، قیمت هر سهم بانک تجارت را 107 تومان قیمت‌گذاری کرده بود.

به این ترتیب با فروش سهام بانک تجارت در مبادلات روز گذشته برنامه خصوصی‌سازی‌ در سال جدید رسما آغاز شد. بانک تجارت دومین بانک دولتی بود که سهامش در بورس تهران عرضه شد.

پیش از این، سهام بانک ملت در 30 بهمن سال 87 در بازار سهام به فروش رفته بود. با اضافه شدن بانک تجارت به جمع بانک‌های حاضر در بورس، تعداد بانک‌های حاضر در بازار سرمایه به 6 بانک شامل بانک‌های پارسیان، اقتصاد نوین، کارآفرین، سینا، ملت و تجارت رسید.

مجمع بانک تجارت؛ 31 تیر ماه

مجیدرضا داوری، مدیرعامل بانک تجارت نیز ضمن ابراز رضایت از قیمت تعیین شده برای سهام بانک تجارت گفت: اعتقادم این است که این قیمت در نتیجه تقابل عرضه و تقاضا و نقطه مشترک این دو طرف بود.

وقتی همه بازار بیش از 626 میلیون سهم بانک را خریداری کردند نشانه این است که خرد‌جمعی، قیمت 120 تومانی هر سهم بانک تجارت را مطلوب ارزیابی کرده و خرد جمعی نیز خطا نمی‌کند.

وی در مورد زمان مابقی عرضه تجارت گفت:‌ با هماهنگی‌های صورت گرفته تا زمانی که تقاضا در بازار وجود داشته باشد، سهم عرضه خواهد شد. همچنین تا 20 درصد سهم باید ظرف یک سال آینده توسط خصوصی‌سازی‌ به فروش برسد که این موضوع به تقاضای بازار بستگی دارد.

وی‌ خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع این است که با عرضه‌ امروز بیش از 50‌درصد بانک تجارت خصوصی شد و از قوانین دولتی خارج شد و ما امروز می‌توانیم شرکت را به‌صورت خصوصی اداره کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به عرضه و فروش 6 درصد در روز گذشته، اختصاص 5 درصد به کارکنان و واگذاری بلوک 40‌درصدی به سهام عدالت، بانک تجارت هم‌اکنون یک شرکت خصوصی تلقی می‌شود و از شمول دولتی خارج شد.

مدیرعامل بانک تجارت تاکید کرد: افزایش سرمایه 20 درصدی بانک تجارت طی یکی دو سال آینده اعمال خواهد شد و 70 درصد سود 239 ریالی در مجمع قبل از تیرماه تقسیم خواهد شد.

داوری درباره زمان برگزاری مجمع سالانه بانک تجارت و سیاست تقسیم سود بانک گفت: مجمع سالانه بانک تجارت تا قبل از 31 تیرماه برگزار خواهد شد و 70 درصد سود سالانه بین سهامداران تقسیم خواهد شد. به گفته وی، سود هر سهم بانک تجارت برای سال مالی 87 با افزایش 4 ریالی به 239 ریال رسیده است که هنوز حسابرسی نشده است.

بازارگردانی برای سهام بانک تجارت

به‌دنبال عرضه موفق سهام بانک تجارت در مبادلات روز گذشته حسن قالیباف اصل ضمن ابراز رضایت از نحوه عرضه سهام این بانک، درباره دلایل موفقیت در عرضه سهام بانک تجارت گفت: دلیل فروش موفق و عرضه مازاد یک درصد دیگر از سهام بانک تجارت ناشی از روند رو به رشد شاخص کل بورس و بهبود معاملات در روزهای گذشته بود.

وی ادامه داد: بازار، قیمت سهام بانک تجارت را بالا برد؛ چراکه تقاضا به حدی بود که متقاضیان با عرضه 120 تومانی هر سهم آن سریعا اقدام به خرید کردند. از طرف دیگر تقاضا‌ها به‌گونه‌ای بود که اگر سازمان خصوصی‌سازی اقدام به عرضه نمی‌کرد باز هم قیمت سهام بانک تجارت بالاتر قیمت می‌خورد.

مدیرعامل بورس تهران افزود: توصیه‌ ما به سازمان خصوصی‌سازی این بود که چند روز بعد از عرضه اولیه سهام بانک تجارت با یکی از شرکت‌های تامین سرمایه‌ قرارداد بازارگردانی منعقد کند تا از نوسان‌های غیرعادی نرخ سهام این بانک جلوگیری شود.

کد خبر 81720

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز