چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه بورس: سهام بانک تجارت سرانجام با مصوبه هیأت پذیرش اوراق بهادار، در بورس تهران پذیرفته شد.

به گزارش همشهری، اوایل اسفند سال گذشته طلسم ورود عرضه سهام نخستین بانک دولتی در بورس با ورود سهام بانک ملت به تالار شیشه‌ای شکسته شد. بانک تجارت دومین بانک دولتی است که نام آن روی تابلوی بورس می‌رود.

با توجه به این مصوبه از این پس نام بانک تجارت به‌عنوان چهارصد و چهل و نهمین شرکت پذیرفته شده در بورس، دربخش«واسطه‌گری‌های مالی»، گروه «واسطه‌گری‌های پولی» و طبقه‌«سایر واسطه‌گری‌های پولی» و نماد «وتجارت»، در فهرست نرخ‌های تابلوی اصلی بازار اول درج ‌شد.

اعلام سود بانک

بانک تجارت بلافاصله پس از درج نام روی تابلوی بورس، آخرین گزارش عملکرد خود را منتشر کرد تا گام نهایی برای عرضه و فروش سهام آن در بورس تهران فراهم شود. طبق این اطلاعیه پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری بانک تجارت با سرمایه 10 هزار و 437 میلیارد و 384 میلیون ریال 7/259 ریال اعلام شد.

به این ترتیب، در آستانه عرضه 5درصد سهام بانک تجارت در بورس، سود هر سهم این بانک نسبت به سال 87 افزایش یافته است. قرار است عرضه 5درصد سهام بانک تجارت تا دهه سوم اردیبهشت ماه، انجام شود. با ورود بانک تجارت به بورس، تعداد بانک‌های حاضر در بازار سهام به 6 بانک شامل بانک‌های پارسیان، اقتصاد نوین، کارآفرین، سینا، ملت و تجارت خواهد رسید. بانک تجارت سود سال 86 را برای هر سهم 235.9 ریال پیش‌بینی کرده بود.

تاریخچه بانک

براساس اطلاعیه بورس، بانک تجارت 25‌آذر ماه 1358 براساس مصوبه مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام 12 بانک ایران و مشترک ایرانی - خارجی تشکیل شد.

براساس این گزارش، تعداد شعب این بانک در پایان سال87 یک هزارو 965 شعبه بود که در سال گذشته به 2010 شعبه افزایش پیدا کرده که شامل 1949 شعبه در داخل، 14 شعبه در مناطق آزاد و 2 شعبه در خارج از کشور است. تا سال 86 تعداد کارکنان این بانک 20 هزار و 768 نفر بود.

رویه‌های پیش‌بینی سود

رویه‌های حسابداری در محاسبات سود و زیان پیش‌بینی شده بانک تجارت شامل نحوه شناسایی مواردی چون درآمد، درآمد سرمایه‌گذاری‌ها، هزینه استهلاک، ‌هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول و مبانی و مفروضات مورد استفاده در محاسبات سود پیش‌بینی شده است.

در مبنای تعیین سود مشاع سهم سپرده‌گذاران نیز در اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی قانون مذکور و با توجه به بخشنامه بانک مرکزی، درآمد حاصل از فعالیت‌های مربوط به اعطای تسهیلات مالی، سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق مشارت که در چارچوب رویه‌های حسابداری مورد عمل بانک شناسایی می‌شود در شمار درآمد مشاع با سپرده‌گذاران محسوب شده و سهم سپرده‌گذاران متناسب با به‌کارگیری خالص منابع آنان در فعالیت‌های مذکور تعیین می‌شود.

منابع درآمدی

براساس پیش‌بینی، برآورد میزان رشد منابع بانک بر مبنای پیش‌بینی رشد نقدینگی معادل 4/21درصد در سال 88 و سهم بانک از سبد سپرده‌ای سیستم بانکی صورت پذیرفته است.درصد رشد سپرده‌های اصلی ریالی نسبت به برآورد سال 87 معادل 3/23درصد پیش‌بینی شده است که ترکیبی از رشد 8/15درصدی سپرده‌های غیرهزینه‌ زا و رشد 8/27درصدی سپرده‌های هزینه‌زاست.

از طرف دیگر مانده سایر سپرده‌های بانک برای پایان سال 88 با 10درصد رشد نسبت به برآورد سال 87 پیش‌بینی شده و افزایش سپرده‌های ارزی بانک نسبت به پیش‌بینی سال 87 معادل 8/18درصد برای پایان سال 88 برآورد شده است.

با توجه به مفروضات فوق، پیش‌بینی می‌شود کل منابع بانک اعم از ارزی و ریالی از مبلغ 257 میلیارد ریال برآوردی سال 87 با 5/16درصد رشد به بیش از 30 میلیارد تومان در پایان سال 88 برسد.

درآمد‌های بانک تجارت از 2بخش درآمدهای مشاع و غیرمشاع تشکیل شده که هر یک به شرح ذیل پیش‌بینی می‌شود. درآمدهای مشاع که درآمد حاصل از تسهیلات و مطالبات، سود اوراق مشارکت و سود سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت‌هاست.

این درآمدها برای سال 88 معادل 3/2 میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به پیش‌بینی درآمد سال 87 حدود 7/26درصد رشد داشته و متوسط نرخ بازدهی 3/15درصد را نشان می‌دهد. درآمدهای غیرمشاع بانک با توجه به روند گذشته و متناسب با وضعیت سرفصل‌های مربوطه، پیش‌بینی شده است.

بر این اساس رشد کل درآمد‌های مذکور نسبت به پایان سال 87 معادل 6/13درصد در نظر گرفته شده که در نتیجه آن جمع کل درآمد‌های غیرمشاع بانک در پایان سال 88 حدود 686 میلیون تومان محاسبه شده است.

سود پرداختی

سود علی الحساب پرداختی به سپرده‌گذاران سرمایه‌گذاری براساس میانگین واقعی هفتگی هر یک از انواع سپرد‌ه‌های مذکور تا پایان دی ماه 1387 و با لحاظ سودهای پرداختی واقعی طی 10 ماهه نخست سال مذکور، نرخ‌های علی‌الحساب اعلامی از سوی بانک مرکزی در آبان ماه سال 87، صدور اوراق گواهی سپرده یکساله و پیش‌بینی روند حرکت سپرده‌های سرمایه‌گذاری طی سال 88 حساب شده است.

طبق محاسبات، جمع کل سود پرداختی تا پایان سال 88 معادل 5/1 میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به میانگین سپرده‌های سرمایه‌گذاری (1/1 میلیارد تومان) نرخ متوسط سود پرداختی به سپرده‌های مدت دار 2/13درصد است.

همچنین سهم سود قطعی سپرده‌گذاران براساس کل درآمد مشاع و به نسبت سهم سپرده‌های سرمایه‌گذاری از کل مصارف مشاع محاسبه و برآورد شده است.

کد خبر 80219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز