جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار گزارش داد: ارزش بازار سهام ایران از ماه مارس سال 2008 تا‌کنون 8/5درصد کاهش یافته است.

به گزارش همشهری، بروز بحران مالی در جهان باعث شد ارزش اکثر بورس‌های معتبر دنیا با کاهش شدید دارایی‌هایشان مواجه شوند، هرچند بورس تهران ابتدا تاثیر چندانی از بحران مالی نپذیرفت اما گزارش‌های منتشر شده حکایت از آن دارد، این بحران به‌صورت غیرمستقیم و از طریق کاهش قیمت محصولات و مواد اولیه بر بورس تهران اثر گذاشته است.

این بحران باعث شده تا‌کنون 14 تریلیون دلار از ارزش سهام بنگاه‌های مالی دنیا کاسته شود و قرار است تا سال 2017 برای مدیریت این بحران مجموعا 11 تریلیون دلار به اقتصاد جهان تزریق شود.

در سال گذشته میلادی حدود 40درصد از ارزش بورس‌های آمریکایی، 35درصد از ارزش بورس‌های اروپا، 50درصد از ارزش بورس‌های جنوب شرق آسیا و70درصد از ارزش بورس‌های نوظهور عربی کاسته شد.

بورس تهران ابتدا به‌دلیل ارتباط محدودش با بورس‌های دنیا به‌صورت مستقیم از این بحران تاثیر نپذیرفت اما پس از آنکه اثرات این بحران باعث کاهش بهای نفت و به‌دنبال آن کاهش بهای بسیاری از محصولات تولیدی از جمله پتروشیمی و محصولات فلزی شد ارزش بورس تهران و بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تهران کاهش یافت و این موضوع باعث نزول ارزش بورس تهران از ماه مارس سال گذشته تا ماه مارس سال 2009 میلادی شد.

در حال حاضر شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی و فلزی از جمله بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس تهران محسوب می‌شوند که پس از کاهش قیمت‌های جهانی با کاهش سود آوری مواجه شدند و به‌دنبال آن ارزش سهام این شرکت‌ها در بورس با نزول مواجه شد.

هنوز محاسبه دقیقی در مورد اثرات بحران روی بورس تهران انجام نشده است، اما تازه‌ترین گزارش‌های فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد ارزش سهام 50 شرکت بزرگ بورس تهران در طول یک سال گذشته نزدیک به 50درصد کاهش یافته و این موضوع تاثیر مستقیمی بر کاهش ارزش بورس تهران داشته است.

براساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، ارزش بورس تهران در ماه مارس به 46 میلیارد و 273 میلیون دلار رسید که این رقم نسبت به ماه مارس سال 2008 میلادی 8/5درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: ارزش بورس تهران در ماه‌های ژانویه و فوریه به‌ترتیب 2/47 و 5/46 میلیارد دلار بوده است. گزارش این فدراسیون حکایت از آن دارد در طول 3 ماه اول سال‌جاری میلادی حدود هزار و 500 میلیارد دلار از ارزش سهام بورس‌های دنیا کاسته شده است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند درصورت انتشار ویروس آنفلوانزای خوکی بازار‌های مالی دنیا با بحران جدیدی روبه‌رو خواهند شد که ممکن است باعث کاهش شدید‌تر ارزش سهام بورس‌های دنیا شود.

بزرگان بورس در کما

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار حکایت از کاهش شدید ارزش سهام بازیگران اصلی بورس تهران دارد. بر مبنای این گزارش، ارزش سهام 50 شرکت بزرگ بورس تهران در طول یک سال گذشته میلادی 48درصد کاهش یافته است.

شاخص سهام 50 شرکت برتر بورس تهران از ماه مارس سال گذشته میلادی تا ماه مارس امسال 48درصد و تنها در ماه مارس امسال 4درصد کاهش یافته است.

شاخص سهام 50 بازیگر اصلی بورس تهران در ماه ژانویه 322 واحد و در ماه‌های فوریه و مارس به‌ترتیب به 303 و 291 واحد رسیده است.

کاهش بازده

گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد میزان بازده بورس تهران در طول یک سال گذشته میلادی 5/13درصد کاهش یافته است. شاخص سود نقدی و قیمت که بیانگر میزان بازده شرکت‌های بورس تهران است در ماه مارس 5/3درصد کاهش یافته و این شاخص هم‌اکنون در محدوده 31 هزارو 430 واحد است.

این در حالی است که ارزش معاملات بورس تهران نیز ماه مارس امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته با کاهش 61درصدی مواجه بوده است. سهامداران بورس تهران در طول 18 روز فعالیت در ماه مارس در مجموع 75 میلیون سهم داد و ستد کرده‌اند.

کد خبر 80278

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز