سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار از تشکیل کمیته‌ای خبر داد که براساس آن وضعیت اطلاع‌رسانی و همچنین معاملات شرکت‌های بورس زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد.

به گزارش همشهری، هرچند قانون بازار اوراق بهادار و آیین‌نامه‌های داخلی بازار، نقشه راه بورس تهران و نحوه عملکرد معاملات را مشخص می‌کنند اما از مدت‌ها پیش بررسی موشکافانه‌تر وضعیت معاملات بورس تهران و همچنین سیستم ارائه اطلاعات شرکت‌های بورسی احساس می‌شد.

در همین زمینه روز گذشته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در نخستین نشست مطبوعاتی خود در سال‌جاری از تشکیل کمیته بازار در بورس تهران خبر داد و گفت: ما ضمن بررسی معاملات و شرکت‌های بورس احساس کردیم که بازار سهام به کمیته‌ای نیاز دارد که به‌صورت مداوم وضعیت شرکت‌های بورس را به لحاظ معاملات و افشای اطلاعات رصد کند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های این کمیته باعث می‌شود، شفافیت و امنیت در بازار بیشتر شود افزود: این کمیته هم‌اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و در شروع به موضوع 2 شرکت صدرا و مخابرات پرداخته است.

قالیباف اصل تصریح کرد: پرونده شرکت صدرا ظرف روزهای گذشته توسط این کمیته پیگیری شد و نتایج آن به اطلاع بازار رسید.

از سوی دیگر همچنین این کمیته با پیگیری شرایط اطلاع‌رسانی شرکت مخابرات 2‌اطلاعیه شفاف‌سازی‌ از شرکت مخابرات درخواست کرده است که یکی مربوط به موضوع حق بیمه کارگزاران روستایی است که در سود سهام مخابرات تاثیر دارد و دیگری مربوط به قطع سیستم پیامک تلفن همراه، که اخیرا اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: آیین‌نامه‌ای برای این کمیته تدوین شده که فعالیت‌های آن براساس آن انجام می‌شود، به‌طور مثال این کمیته وضعیت معاملات شرکت‌های بورسی را مورد بررسی قرار می‌دهد و شرکت‌هایی که نوسان‌های غیرعادی دارند را پیگیری می‌کند و چنانچه این نوسان‌ها غیرمنطقی باشد ما نماد این شرکت را متوقف می‌کنیم و موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

صندوق‌های قابل معامله

قالیباف اصل در ادامه از اتمام مطالعات طرح صندوق‌های قابل معامله سهام و طلا در بورس خبر داد و گفت: طرح راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله طلاو سهام در بورس به پایان رسیده و این طرح هم‌اکنون برای تایید نهایی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است.

وی در باره به‌کارگیری شاخص‌های جدید در بورس تهران اعلام کرد: شاخص جدید که مراحل نهایی خود را طی می‌کند شاخص سهام شناور آزاد است که هم‌اکنون 3ماه است به‌صورت آزمایشی در بورس محاسبه می‌شود و درصورت تصویب هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، این شاخص در بورس تهران به‌کار گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر میزان سهام شناور آزاد کل شرکت‌های بورس چقدر است تاکید کرد: تاکنون 279میلیارد برگ سهم در بورس تهران منتشر شده است که از این میزان 18درصد به‌صورت شناور است.

دستمان خالی است

مدیرعامل شرکت بورس تهران در مورد اینکه چرا با شرکت‌های متخلفی مانند مخابرات که اطلاعات شفاف به بازار نمی‌دهند برخورد قاطع تری نمی‌شود، گفت: ما ابزارهای کافی برای این کار نداریم، در واقع اقدامات ما در این زمینه محدود به آیین‌نامه انضباطی ناشران است که بورس تهران فقط از طریق آن می‌تواند با شرکت‌ها رفتار کند.

ضمن اینکه در مورد شرکت مخابرات وضعیت اطلاع‌رسانی این شرکت در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بسیار بهتر شده است.

کد خبر 85533

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز