چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد در حال حاضر 21 شرکت، متقاضی ورود به بورس تهران هستند

این در حالی است که بورس تهران با پذیرش شرکت فولاد آذربایجان به بورس مخالفت کرد.

مدیریت پذیرش اوراق بهادار تهران در جدید‌ترین گزارش خود، آخرین وضعیت پذیرش شرکت‌ها در بورس را منتشر کرد. براساس این گزارش، در حال حاضر 22شرکت متقاضی ورود به بورس تهران هستند که به‌دلیل مخالفت هیات پذیرش با ورود شرکت فولاد آذربایجان این فهرست به 21 شرکت کاهش یافت.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته نام 2 شرکت ذوب آهن و پلور سبز ایران نیز به دلایلی چون اصلاح ساختار مالی و زیان ده بودن از فهرست پذیرش در بورس حذف شده بود.

شرکت فولاد آذربایجان در اول تیرماه 87 درخواست پذیرش خود رابه بورس تهران ارائه کرده بود اما بعد از گذشت 14 ماه و بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد این شرکت به‌دلیل زیان انباشته امکان حضور در بورس را ندارد.

این شرکت وابسته به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) است و  در حال حاضر 137 میلیاردتومان زیان انباشته دارد که این رقم در مقایسه با سرمایه اسمی شرکت که معادل 30 میلیارد تومان است رقم قابل توجهی است.

بدین‌ترتیب با توجه به آنکه ساختار مالی فولاد آذربایجان باید اصلاح شود، شرایط پرونده آن از فهرست شرکت‌های در جریان پذیرش در بورس حذف شد.اما در مقابل حذف نام این شرکت، شرکت توربو کمپرسور نفت وارد فهرست جدید شرکت‌های متقاضی ورود به بورس شد.

این شرکت دوشنبه گذشته (16 شهریور) از طریق کارگزاری ایران سهم درخواست پذیرش رابه شرکت بورس ارائه کرد و برای احراز شرایط حضور در بورس باید مدارکی چون مصوبه مجمع مبنی بر موافقت با پذیرش و عرضه سهام، ثبت اساسنامه و تبدیل نوع شرکت به سهامی عام، تصویر قراردادهای مهم، تعهدنامه ناشران، سوابق مالیاتی، فهرست دعاوی حقوقی له و علیه شرکت،  برنامه کسب و کار، گزارش سال مالی 88، ‌ امیدنامه و دیگر مدارک را باید ارائه کند.

پرونده شرکت ملی صنایع پتروشیمی

بررسی پرونده پذیرش شرکت‌ها نشان می‌دهد، برنامه پذیرش و عرضه سهام برخی شرکت‌ها به کندی پیش می‌رود. این اطلاعات نشان می‌دهد مراحل پذیرش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طول ماه‌های گذشته پیشرفت محسوسی نداشته و این شرکت همچنان با انبوهی از مدارک و اطلاعات روبه‌روست که برای پذیرش در بازار سهام باید به بورس تهران ارائه دهد.

در کنار آن شرکت‌هایی مانند هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و بانک سرمایه نیز هنوز باید مراحلی طولانی را برای پذیرش در بورس تهران طی کنند و به‌نظر می‌رسد مسئولان این شرکت‌ها باید به انجام مراحل پذیرش شرکت در بورس سرعت بیشتری بدهند.

اما در مقابل مراحل پذیرش شرکت نفت ایرانول در طول یکسال گذشته به‌خوبی انجام شده و این شرکت تنهاچند گام برای ورود به بورس تهران فاصله دارد.

کد خبر 90105

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز