محمود دولت‌آبادی، خالق آثاری چون «کلیدر»، «جای خالی سلوچ» و «روزگار سپری شده مردم سالخورده» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: اغلب رمان‌خوان‌های حرفه‌ای ما به شکل سنتی رمان می‌خوانند و امکان مطالعه دیجیتال برای همه میسر و مهیا نیست.

محمود دولت آبادی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: محمود دولت‌آبادی، خالق آثاری چون «کلیدر»، «جای خالی سلوچ» و «روزگار سپری شده مردم سالخورده» که زنده‌یاد احمد شاملو درباره او می‌گوید «به قلم و رمان شما رشک می‌برم» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: اغلب رمان‌خوان‌های حرفه‌ای ما به شکل سنتی رمان می‌خوانند و امکان مطالعه دیجیتال و گویا برای همه مردم فراهم نیست.

دولت‌آبادی گفت: رمان خوان‌های حرفه‌ای چنانچه می‌شناسم و با آنها از دیرباز ارتباط داشته و دارم، دوست دارند کتاب را به شکل کاغذی بخوانند. اما امروز در سایت‌های مختلف حق نویسندگان ضایع می‌شود و کتاب در هر سایتی کپی می‌شود که این موضوع به ضرر نویسنده تمام می‌شود.

این درحالی است که مصطفی رحماندوست، چند روز پیش در گفت‌وگویی با خبرنگار همشهری آنلاین عنوان کرد که رمان سترگ و 10 جلدی کلیدر را که دومین رمان بزرگ جهان محسوب می‌شود، به شکل صوتی شنیده است. کتاب محمود دولت‌آبادی اما هنوز برای عموم مردم گویا نشده است و طبق پیگیری‌های خبرنگار همشهری این کتاب صرفاً برای روشندلان گویاست و دسترسی به این کتاب آسان نیست و اساساً کتاب خریدنی و در دسترس نیست. محمود دولت‌آبادی درباره دیجیتالی شدن دیگر کتاب‌ها عنوان کرد: انتشار کتاب‌های دیجیتال کمکی به مشکل کتاب‌خوانی‌مان نمی‌کند. کتاب‌های نویسندگان مختلف در سایت‌های مختلف در هر سایتی کپی می‌شود که این موضوع نه به نفع ناشر است و نه نویسنده.

دولت‌آبادی توضیح داد: رمان‌نویس حرفه‌ای نمی‌تواند به انتشار دیجیتال آثارش دل خوش کند. کتاب دیجیتالی و گویا کمکی به مشکل کتاب‌خوانی نمی‌کند و به همین دلیل نمی‌توان امید داشت که چنین امکاناتی رمان‌خوانی در ایران را دگرگون و نهادینه کند.

نویسنده رمان سه جلدی «روزگار سپری شده مردم سالخورده» افزود: به شخصه علاقه ندارم کتاب‌هایم به شکل دیجیتالی منتشر شود چون به گمانم در تیراژ کتاب و کتاب‌خوانی تأثیری ندارند. من از آن دسته نویسندگانی هستم که احساس می‌کنم پلی ابریشمین بین من و خوانندگانم وجود دارد و از این حیث دوست دارم کتاب همچنان کاغذی به فروش برسد. در واقع اگر نیک بنگریم در خواهیم یافت که کتاب در عصر حاضر به گونه‌ای باید با تکنولوژی کنار بیاید و البته منظورم از تکنولوژی تکنولوژی روز با اتکا به تجربیاتی است که از پس سر گذرانده‌ایم.

نویسنده رمان «جای خالی سلوچ» اضافه کرد: بخشی از فضای مجازی به سرگرمی‌های روزمره اختصاص یافته و ورود کتاب و رمان در اینستاگرام و دیگر فضاها کمرنگ‌تر است. جای اصلی ادبیات در کتابخانه‌های غنی و ارزشمند است و مخاطبان با کتاب کاغذی راحت‌تر کنار می‌آیند.

محمود دولت‌آبادی، شاخص‌ترین نویسنده حال حاضر ایران، صاحب آثار متعددی چون «جای خالی سلوچ»، «روزگار سپری شده مردم سالخورده» و «کلیدر» است که رمان «جای خالی سلوچ» از پیش از انقلاب تا به امروز بارها چاپ شده است.

کد خبر 816801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha