پوران درخشنده از کارگردان­ هایی است که مسائل اجتماعی زنان را در فیلم­ هایش به تصویر می ­کشد. او البته در برهه ­هایی ­خواست که به مسایل پسران هم سرکی بکشد اما این کار به دلیل مصایبی با مشکل روبه­ رو شد.

پوران درخشنده

او که زاده کرمانشاه است، تعطیلات نوروز به کرمانشاه می رود و به هموطنان‌مان هم توصیه می کند که دیدن مناطق تاریخی باختران را از دست ندهند. همچنین پوران درخشنده نقبی به ۳۲ سال پیش زد که رمضان و نوروز با هم تلاقی داشتند. کارگردان «زیر سقف دودی» چند فیلم هم به عنوان عیدی به فیلم‌دوستان پیشنهاد کرد. گفت‌وگوی ما را با این کارگردان شاخص از دست ندهید.

نوروز نزدیک است. برای ایرانیان و مخاطبان آثارتان چه آرزویی دارید؟

آرزو دارم که همه ایرانیان با یک انرژی و آرامش دور هم جمع شوند و به وحدت برسند. دوست دارم همه در فضایی سالم نفس بکشند و احساس آرامش داشته باشند. همگی به درستی همین تصویر و تصور را داشته باشند که کشور متعلق به آنهاست. بنابراین باید آن را آباد و به آن توجه کنند و حواس‌شان به کشورشان باشد.

چه فیلمی را برای دیدن در تعطیلات نوروز به مخاطبان‌تان پیشنهاد میکنید؟

فیلم‌های اجتماعی متأسقانه کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است.

چه کارهای خودتان و چه آثار خارجی. لطفا چند نمونه برایمان مثال بزنید.

ترجیح می‌دهم که مخاطبان یکبار دیگر «زیر سقف دودی» را ببینند. دیدن فیلم «بچه‌های عوضی» را توصیه می‌کنم. خیلی دوست دارم که آحاد مردم این فیلم را ببینند. دوست دارم مخاطبان «رویای خیس» را تمام و کمال ببینند و دریابند. این کارها را پیشنهاد کردم تا بتوانم راحت‌تر با تماشاگرانم گفت‌وگو کنم. یکی دیگر از فیلم‌هایی که دوست داشتم مردم هم آن را ببینند به نام «نارنگی‌ها» ست. این فیلم بسیار زیباست و میتوانند در فهرست دیدنی‌های تعطیلات نوروز بگنجد. همچنین اگر می‌خواهند فیلم کمدی ببینند حتما تماشای «تمساح خونین» را از دست ندهند.

پیشنهاد سفر بانوی کارگردان برای نوروز | درخشنده: این فیلم را ببینید

نوروز تهران هستید یا به کرمانشاه می‌روید؟

حتماً به کرمانشاه سفر خواهم کرد. دوست دارم که به کرمانشاه بروم و حسابی آنجا بگردم و بچرخم. به هموطنانم پیشنهاد می‌کنم که بیایند و کرمانشاه را ببینند. تمام شهرهای کرمانشاه واقعاً دیدنی است. خاور و اورامانات را ببینند. روستای «هجیج» که در دامنه اورامانات است واقعاً وصف ناشدنی است. «نودشه» را ببینند. این روستا، روستایی خاص در دل دره زیبای اورامان واقع شده. توصیه دیگرم در همین خطه دیدن پاوه است. کرمانشاه به خودی خود زیباهای مختلفی دارد. در منطقه دیگر روانسر و جوانرود را ببینند. ماهییدشت و قصر شیرین هم دیدنی‌های خاص و منحصر به خودش را دارد. هموطنان می‌توانند منطقه آزاد آن سوی کرمانشاه را ببینند و لذت ببرند. از دینا و دالاهو دیدن کنند و خانه موسیقی آنجا را ببینند.

۳۲ سال پیش ماه رمضان با نوروز تلاقی داشت. خاطره‌ای از آن سال‌ها دارید؟ چه در تهران و کرمانشاه؟

خاطره نوروز و رمضان، حضور مردم بود. مردمی که در افطار دور هم جمع می‌شدند. ۳۲ سال پیش اگر فرزندان پدر و مادرها، ازدواج کرده بودند، به خانه آنها می‌رفتند و همه دور هم بودند و افطاری‌شان را پیش هم باز می‌کردند. همه دور هم بودند و صدای قهقهه آنها و شادی بچه‌ها جملگی در ذهن من جای دارد و فراموش نمی‌شود. در ایامی که عید بود و ماه رمضان، خیلی خوش گذشت. امروزه روز مردم از هم دور افتاده‌اند و به دلیل وضع اقتصادی به هر حال آن طور که باید دور هم جمع نمی‌شویم. در مجموع دورهمی‌ها چنانچه باید باشد نیست. هر کسی باید خانه خودش باشد و کوتاه بیاید و برود. باز هم تأکید دارم که بچه‌ها باید به خانه پدر و مادرهایشان سر بزنند. اما شرایط اقتصادی کمتر این اجازه را به آنها می‌دهد. برای مردم سال خوبی را سرشار از آرامش، آرامش و باز هم آرامش آرزو دارم.

کد خبر 837954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha