یک خطر دیگر به خطرات پس از دچار شدن به بیماری کووید ناشی از کروناویروس جدید افزوده شده است: تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن این بیماری ممکن است خطرات بی‌نظمی خطرناک ضربان قلب را افزایش دهد.

rhytm

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز پژوهشگران سوئدی در بررسی‌شان دریافتند که احتمال اینکه شخصی فیبریلاسیون دهلیزی - یک ناهنجاری شایع در ضربان قلب مرتبط با با سکته مغزی- تجربه کند، در ماه پس از ابتلا به بیماری کووید نسبت به افراد بدون این بیماری، ۱۲ برابر می‌شود. آنها افزودند که این خطر دست کم تا دو ماه بعد پس از بیماری کووید افزایش‌یافته باقی می‌ماند.

تاثیر سن و شدت بیماری کووید بر خطر فیبریلاسیون دهلیزی

به نظر می‌رسد که سن و شدت بیماری کووید از لحاظ خطر دچار شدن به این عارضه قلبی کلیدی باشند.

به گفته این پژوهشگران خطر بی‌نظمی ضربان قلب در افراد سالمندتر، افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ شدید و در طول موج اول انتشار ویروس کرونا بیشتر بودند.

همچنین این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان نشان می‌دهدِ که افراد غیر واکسینه در معرض خطر بیشتری نسبت به افراد واکسینه شده قرار دارند و به‌طورکلی شدت عفونت قوی‌ترین عامل خطرساز برای این عارضه قلبی بود.

این پژوهشگران در بررسی خود اطلاعات مربوط به بیش از ۱ میلیون شهروند سوئدی را که تا ماه مه ۲۰۲۱ به کووید مبتلا شده بودند تحلیل کردند.

آن‌ها داده‌های بهداشتی این افراد را با داده‌های ۴ میلیون شهروند سوئدی که به کووید مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند.

خطر اختلال‌های دیگر ریتم ضربان قلب هم افزایش می‌یابد

این پژوهشگران دریافتند که علاوه بر افزایش چشمگیر خطر فیبریلاسیون دهلیزی، ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید احتمال ابتلا به یک ناهنجاری دیگر خطرناک ضربان قلب یعنی تاکی‌کاردی فوق‌بطنی حمله‌ای را برای شش ماه افزایش می‌دهد. ن. نتایج این بررسی نشان داد که در ماه پس از ابتلا به ویروس کرونا خطر دچار شدن به این بی‌نظمی ضربان قلب پنج برابر افزایش می‌یابد.

همچنین این بررسی نشان داد که خطر دچار شدن افراد به یک دسته دیگر از ناهنجاری‌های ضربان قلب، به نام برادی‌آریتمی‌ها (اختلال‌های ریتم قلب که با کاهش شمار ضربان‌ قلب همراهی دارند)، خطر دچار شدن به این عارضه اختلال ضربان قلب سه برابر افزایش یافته است.

واکسن زدن و تشخیص زودرس خطرات را کاهش می‌دهد

این پژوهشگران می‌گویند همه این یافته‌ها به اهمیت واکسن زدن برای ایجاد ایمنی در برابر کرونا و شناسایی افراد در معرض خطر بالاتر برای دچار شدن به این عوارض به‌وسیله نظام مراقبت بهداشتی تأکید می‌کنند. به‌این‌ترتیب امکان انجام تشخیص صحیح و درمان مناسب در زمان مناسب فراهم می‌شود.

یافته‌های این بررسی به تازگی در «ژورنال اروپایی قلب» منتشر شده است.

کد خبر 816766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha