گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: 100 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در حال بیابانی شدن است.

روند بیابانی شدن در این عرصه‌ها به‌گونه‌ای است که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن به سمت مرگ و نابودی پیش می‌رود به‌طوری که در آینده، امکان زیستی در آن وجود نخواهد داشت.

مهندس کاظم نصرتی نصرآبادی، رئیس جامعه جنگلبانی ایران، در حاشیه همایش 3 روزه «جنگل‌ها و توسعه پایدار- چالش‌ها و راهکارها» در گفت‌وگو با همشهری افزود: منابع طبیعی کشور با وجود همه طرح‌ها، برنامه‌ها و تلاش‌های مسئولان ذی‌ربط، روند تخریبی دارد تا جایی که بسیاری از مناطق در حال نابودی است.

وی با اشاره به این تصویر نگران‌کننده از اراضی طبیعی و ملی کشور، اوضاع جنگل‌ها را نیز بحرانی توصیف کرد و خاطر‌نشان ساخت: وضعیت جنگل‌ها هم از نظر کیفی وهم از نظر کمی، روندی رو به کاهش دارد.

این وضعیت ریشه در تصمیمات و سیاست‌های کلان دارد زیرا هنوز در کشور ما ارزش و اهمیت منابع طبیعی و جنگل‌ها برای مسئولان شناخته شده نیست، به همین دلیل تصمیم‌گیری‌ها ناخواسته به تخریب طبیعت دامن می‌زند.

به گفته وی، عدم‌اجرای دقیق و به موقع قوانین، ضعف در برخورد با تخریب‌کنندگان و متجاوزان عرصه‌های ملی و طبیعی، از دیگر مواردی است که وضعیت موجود را رقم زده است.

نصرتی با انتقاد از وضعیت موجود ساختار و تشکیلات منابع طبیعی تصریح کرد: امروز ساختار منابع طبیعی با وظایف و ماموریتی که باید عهده‌دار باشد متناسب نیست و متأسفانه تشکیلات منابع طبیعی زیرمجموعه بخش‌هایی قرار گرفته که آن بخش‌ها وظایفشان حفظ منابع طبیعی و جنگل نیست.

رئیس جامعه جنگلبانی ایران، نبود مدیریت صحیح و کارآمد را از دیگر کاستی‌های منابع طبیعی دانست و افزود: ضعف مدیریت، لطمه بنیادی به منابع طبیعی کشور وارد کرده است. این در حالی است که طی سال‌های اخیر نیروی متخصص و متبحر تربیت نشده و به تبع آن از توان مدیریت عرصه‌ها کاسته شده است.

کمبود تجهیزات و امکانات از دیگر مشکلات منابع طبیعی کشور است.به گفته این کارشناس منابع طبیعی، در حال حاضر علاوه بر همه مشکلات مبتلا‌به منابع طبیعی، توسعه نیافتگی و شیوه‌های معیشت سنتی، روند تخریب را تسریع کرده است.

در عین حال نصرتی معتقد است بازنگری در علوم منابع طبیعی و قوانین مرتبط با آن، و فراهم آوردن بستر لازم برای اجرای قوانین، می‌تواند روند تخریب را متوقف کند،مشروط بر آنکه اهرم‌های قانونی به‌گونه‌ای باشد که هیچ دستاویزی برای گریز افراد از قانون وجود نداشته باشد. تا زمانی که این سازوکار در کشور شکل نگیرد نباید انتظار داشته باشیم که دست متجاوزان از عرصه‌های ملی و طبیعی کوتاه شود.

گروهی مافوق قانون

این گزارش می‌افزاید: شمس‌الله شریعت نژاد، قائم مقام سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور هم در نخستین روز همایش 3 روزه جنگل‌ها و توسعه پایدار- چالش‌ها و راهکارها که طی روزهای پایانی هفته قبل در کرج برگزار شد به صراحت اعلام کرد، امروز افرادی وجود دارند که از سازمان جنگل‌ها قدرتمندترند.

وی بی‌آنکه به ماهیت این افراد اشاره‌ای بکند خاطر نشان کرد: قدرت این افراد به اندازه‌ای است که اهداف خود را علیه منابع طبیعی عملی می‌سازند.

اما بخش قابل توجه سخنان این مقام مسئول آنجا بود که گفت: اگر ما (مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور) بخواهیم در مقابل این افراد مقاومت کنیم با زدن انگ‌های مختلف و تهمت‌های ناروا مواجه می‌شویم که به اخراج‌مان از سازمان منجر می‌شود اگر هم با خواسته‌های نامشروع آنها موافقت کنیم می‌گویند با طرف‌های دیگر قضیه سازش کردیم.

کد خبر 81495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز