همشهری آنلاین: 33 تا 50 میلیون هکتار از خاک ایران در حالی به بیابان تبدیل شده که فرسایش آبی و بادی خاک، 100 میلیون هکتار از اراضی کشور را در معرض بیابانی شدن قرار داده است

رئیس جامعه جنگلبانی ایران با اظهار نگرانی از شدت فرسایش خاک کشور و رشد سریع بیابان با اعلام این خبر به مهر گفت: 15 درصد اراضی کشور بر اثر آبیاری  مفرط دچار شوری و ماندابی شده‌اند و کم کم از بین می‌روند.

کاظم نصرتی با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان کشور به خاک کشور افزود: سرزمین ما کم کم دارد به سمت مرگ پیش می‌رود و.سیاستگذاران متوجه این رویداد نیستند و من به عنوان کسی که خاک و جنگل و پوشش طبیعی زمین را می‌شناسم در خواست می‌کنم با اجرای طرح‌های عمرانی و ناپایدار زمینه نابودی خاک کشور را فراهم نکنند.

این کارشناس محیط زیست پشتوانه حفاظت شهرها را خاک دانست و تاکید کرد: هیچ وقت نخواستیم در حوزه منابع پایه و توسعه پایدار برنامه ریزی کنیم، در حالی که آمارهای جهانی ایران را سرزمینی با پوشش جنگلی کم معرفی می‌کند و همه سیاستگذاران و تصمیم‌گیران می‌دانند سرانه جنگلی برای هر فرد در ایران 2 دهم هکتار است، اما باز هم شاهد تخریب گسترده و نابودی جنگلها هستیم.

رئیس جامعه جنگلبانی ایران اضافه کرد: با این حال خاک ایران با تلفات دو میلیارد تنی در هر سال بیشترین فرسایش را بین کشورهای دنیا دارد که طبق آمارهای ارائه شده منشاء این فرسایش فعالیتهای ناپایدار انسانی است.

خاک ایران 2/1 درصد از خشکی‌های کره زمین را تشکیل می‌دهد و رقم 2 میلیارد تن فرسایش خاک در ایران چیزی معادل 7/7 درصد فرسایش جهانی است و این رقم بالاترین رقم فرسیاش خاک در جهان است.

مساحت ایران بر مبنای واحد شمارش هکتار بیش از 165 میلیون هکتار برآورد می‌شود.

کد خبر 81687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز