در کشورهای شرقی و اسلامی مسئله کندن کفش قبل از ورود به خانه تقریبا حل شده، اما در غرب، راه رفتن در خانه با کفش کاملا مرسوم است، ولی این مسئله از نظر دانشمندان نباید اینقدر عادی باشد.

کفش خانه

همشهری آنلاین: آنها به‌خصوص در آستانه فصل تعطیلات سال نو میلادی و مهمانی‌‎های شلوغ خانگی، به مردم توصیه کرده‌اند که کفش‌هایشان را بکنند تا سالم بمانند.

گابریل فیلپلی، استاد دانشگاه ایندیاناپولیس در آمریکا یکی از افرادی است که در این زمینه فعالیت کرده و اخیرا در گفت‌وگو با رسانه‌ها، در این‌باره هشدار داده است. او به یورونیوز گفته که دانشمندان در کف کفش‌ها، انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها را شناسایی کرده‌اند که یکی از نگران‌کننده‌ترین آنها، باکتری ای‌کولی است. او گفته در آزمایشات مشخص شده که کف 99درصد کفش‌ها به مدفوع آلوده است.

البته صاحبان خانه نباید فقط نگران باکتری و میکروب باشند؛ جیل لیت، استاد علوم محیط‌زیستی در دانشگاه کلرادو در آمریکا به سی‌ان‌ان گفته که کفش مردمی که در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند، به ‌خاطر مجاورت با سازه‌های شهری و احتمالا صنایع، به فلزات سنگین و خطرناکی مثل سرب آلوده هستند که با راه رفتن در خانه، به محیط خانه منتقل می‌شود. کفش‌ها همچنین به بقایای آفت‌کش‌ها هم آلوده هستند که هم فلزات سنگینی مثل سرب و هم آفت‌کش‌ها، به‌شدت برای کودکان خطرناکند.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان گفته‌اند که پیش از ورود به خانه، نه فقط باید کفش‌ها کنده شوند که توصیه شده قبل از آن با دقت بر سطحی مرطوب مثل جلودری‌ها کشیده شوند تا آلودگی‌هایش تا حد امکان پاک شود و همراه کفش داخل جاکفشی و خانه آورده نشود. جارو کردن جاکفشی هم فقط غبار کف کفش را به هوا پخش می‌کند و توصیه نشده است.

کد خبر 814786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha