دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

تقریباً ۵۰ سال بعد از اینکه فوتبال مردان در پایتخت آغاز شد، زنان ایرانی به دنیای فوتبال وارد شدند و در این بین، زنان تهرانی پیشگام این حضور بودند و نخستین تیم باشگاهی فوتبال بانوان نیز در پایتخت شکل گرفت.

فوتبال

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: کسی فکرش را نمی‌کرد زنان هم وارد دنیای پرهیاهوی فوتبال شوند. ولی عشق فوتبال بین زنان کم نبود. حضور زنان از دروازه‌بانی در بازی‌های محلی رقم خورد و به دنبال آن، تیم‌های غیررسمی در گوشه و کنار شهر راه‌اندازی شد تا اینکه سال ۱۳۴۹ زنان تهرانی در نخستین باشگاه زنانه تهران پا به توپ شدند. باشگاه تاج (استقلال) اولین بار فوتبال باشگاهی زنان را کلید زد و این‌گونه بود که نخستین تیم باشگاهی فوتبال زنان ایران در تهران شکل گرفت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

فدراسیون فوتبال هم تعدادی از بانوان مستعد را برای تحصیل دوره‌های مربی‌گری به فیفا فرستاد تا فوتبال زنان جنبه رسمی‌تری به خود بگیرد. بعد از حرکت جسورانه تیم تاج (استقلال)، باشگاه‌های دیگر تهران نیز زمینه حضور زنان در فوتبال راهموار کردند و باشگاه دیهیم، پرسپولیس و عقاب تیم فوتبال زنان تهرانی را تشکیل دادند.

بااین‌حال نخستین تیم باشگاهی زنان بسیار قدرتمند ظاهر شد؛ تیم تاج در نخستین دیدار خود با تیم زنان باشگاه دیهیم ۶- ۰ بازی را به نفع خود به پایان رساند. صفحه اول مطبوعات آن دوره با تیتر بزرگ این موفقیت دختران را تبریک گفتند.

حضور پرشور زنان به دنیای فوتبال با بازی تیم فوتبال زنان ایتالیا و تیم زنان تاج شکل بین‌المللی به خود گرفت. پری اباصلتی، مدیر مجله بانوان و مؤسس انجمن دوشیزگان، زمینه حضور تیم فوتبال زنان ایتالیا را در تهران فراهم کرد. اگرچه تیم زنان پایتخت ۲-۰ بازی را به حریف واگذار کرد ولی تجربه یک بازی متفاوت را برایشان به ارمغان آورد. این بازی در اردیبهشت سال ۱۳۵۰ انجام شد و تماشاچیان زیادی را نیز به ورزشگاه کشاند.

بعد از انقلاب اسلامی نخستین مسابقات فوتبال بانوان در سال ۱۳۷۱ و در قالب فوتسال در محله ونک شکل گرفت. دانشگاه الزهرا (س) میزبان فوتسال بانوان بود و دوباره این باشگاه استقلال تهران بود که نخستین تیم فوتسال زنان را راه‌اندازی کرد و وارد رقابت شد. آتوسا حجازی، دختر اسطوره فوتبال استقلال، ناصر حجازی، عنوان نخستین کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان در سال‌های پس از انقلاب را به خود اختصاص داد و لقب «خانم گل» را از آن خود کرد. فوتبال زنان دوباره از سال ۱۳۷۶ به زمین‌های چمن بازگشت و توانست دستاوردهای شایسته‌ای کسب کند.

سال ۱۳۸۶را باید اوج این دستاوردها دانست. سالی که برای زنان فوتبالیست ایرانی ماندگار شد. زنان فوتبالیست توانستند در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا با غلبه بر هند به مرحله دوم مسابقات راه پیدا کنند و این نخستین تجربه جدی زنان ایرانی در عرصه فوتبال نام گرفت.

کد خبر 814400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha