توفان نخستین تیم فوتبال تهران بود که در سال ۱۳۱۲ تشکیل شد و حسابی سر و صدا به راه انداخت. زمین توفان در ضلع جنوبی جاده دماوند، نرسیده به سه‌راه تهرانپارس، و درست روبه‌روی گرمابه تهرانپارس قرار داشت که به‌دلیل مجاورت با پاسگاه ژاندارمری به زمین پاسگاه هم معروف بود.

تیم طوفان

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: توفان تنها تیمی بود که اجازه داشت هفته‌ای یک‌بار در مقابل پهلوی دوم بازی کند. اردشیر آل عوض، محقق و تهران‌پژوه، درباره تاریخچه این زمین خاکی می‌گوید: «کنار این زمین یک شیر آب فشاری بود که بازیکن‌های تشنه و هلاک، دهان به آن می‌چسباندند و مشت‌مشت آب می‌نوشیدند و لعنت بر یزید می‌گفتند؛ زمینی که میعادگاه بچه‌های تهران‌نو بود و خسرو محمدشاهی، معروف به خسروشاهی، بانی اصلی آن بود و مصطفی ممیز، بهمن فروتن و خسرو صلح‌کنان از توپچی‌های آنجا بودند. ممیز بعدها در زمره داوران ممتاز کشور قرار گرفت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

بهمن فروتن نیز به یکی از صاحب‌نظران و مربیان متفکر فوتبال ایران تبدیل شد و بقیه هم به بازیکنان تأثیرگذار عقاب تبدیل شدند. از چهره‌های چشمگیر این میدان همچنین استاد علی کاظمی بود که سال‌ها در تیم آتش‌نشانی از توپچی‌های همین زمین و همین تیم توفان، تغذیه می‌کرد و سپس سال‌ها به‌عنوان رئیس هیأت فوتبال تهران و برنامه‌نویس ممتاز لیگ‌های شهری و کشوری دارای ارج و قربی افزون‌تر شد. بعد از تصرف زمین توفان یا میدان پاسگاه به وسیله بسازبفروش‌ها، مهدی آراسته پشت منزل خود را تسطیح و به زمین تمرینی تیم تازه‌تاسیس پیمان اختصاص داد.»

توفان از زمین پاسگاه به افغانستان رسید | نخستین کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران که بود؟

اکبر حیدری معروف‌ترین عضو این تیم بود و به او لقب اکبر توفان داده بودند. او نخستین کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران بود. نخستین بازی ملی ایران در سال ۱۳۲۰ برگزار شد و اکبر حیدری، عضو باشگاه توفان تهران، به‌عنوان کاپیتان، تیم ملی را در بازی با تیم ملی افغانستان همراهی کرد. اکبر توفان در سال‌های ۱۳۱۲ تا ۱۳۲۰ عضو باشگاه توفان بود. در آن سال‌ها رقابت جدی برای قهرمانی جام باشگاه‌های تهران بین توفان و دارایی وجود داشت. این تیم تماشاگران اختصاصی داشت و تا ۱۵ سال بعد از راه‌اندازی‌اش در محبوبیت و شهرت، نخستین بود اما در سال ۱۳۲۱، وقتی تیم دارایی تاسیس شد، بخشی از طرفداران این تیم تغییر رویه دادند و تیم دارایی را انتخاب کردند.

جمعه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۲۱، دو تیم توفان و دارایی برای تعیین قهرمان به مصاف هم رفتند. نیمه اول بازی بدون رد و بدل شدن گل سپری شد و در نیمه دوم هم گلی از خط دروازه‌ها عبور نکرد. بلندگوی امجدیه اعلام کرد سرنوشت دیدار در وقت اضافی سی دقیقه‌ای تعیین خواهد شد. ۲۷ دقیقه از وقت‌های اضافی نیز سپری شد و نتیجه تساوی پابرجا ماند. بازیکنان هنوز در حال بازی بودند که بلندگوی امجدیه اعلام کرد اگر بازی با نتیجه تساوی پایان یابد، براساس مقررات، دو زمان هفت‌دقیقه‌ای به وقت اضافی سی‌دقیقه‌ای اضافه خواهد شد و درصورت پابرجا ماندن نتیجه تساوی، دیدار تکراری پنجشنبه آینده برگزار خواهد شد.

ولی پنج‌دقیقه پس از پایان جمله‌های گوینده درحالی‌که دو بازیکن دارایی مصدوم شده بودند، طلسم دروازه‌ها شکست و توفان دروازه دارایی را باز کرد. چند دقیقه بعد گل دوم را نیز زد. سوت پایان، مترادف با پیروزی ۰–۲ توفان برابر دارایی بود. بازیکنان دارایی به اعلام چهارده دقیقه وقت اضافی پس از سی‌دقیقه وقت اضافی اعتراض کردند و آن را خلاف مقررات خواندند و دو گل توفان باطل اعلام شد.

کد خبر 814334

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha