ریزش مو و طاسی می‌تواند تجربه‌ای آزاردهنده باشد که بر عزت‌نفس و سلامت روانی کلی شما تأثیر منفی می‌گذارد و با اینکه چندین درمان دارویی برای ریزش مو در دسترس است، این درمان‌ها از نظر شکل دارویی و میزان دوز مصرفی، عوارض جانبی و زمان لازم برای مؤثر بودن متفاوت هستند.

alopecia

علل ریزش مو می‌تواند بسیار متنوع و شامل ژنتیک، پیری، عوارض جانبی برخی داروها یا سایر عوامل باشد.

علل ریزش مو

چندین دلیل بالقوه برای ریزش مو و طاس شدن شما وجود دارد. موارد زیر برخی از عوارض ریزش موی ژنتیکی و پزشکی هستند که می‌توانند با دارو درمان شوند.

آلوپسی آندروژنتیک : "آلوپسی آندروژنتیک" اصطلاح پزشکی برای عارضه‌ای است که به طور معمول با عنوان طاسی با الگوی مردانه یا گاهی طاسی با الگوی زنانه نامبرده می‌شود. بیش از نیمی از مردان بالای ۵۰ سال و شمار بسیاری از زنان به این عارضه مبتلا هستند.

علت دقیق این عارضه معلوم نیست، اما به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و هورمونی در ایجاد این آن دخیل هستند.

این نوع ریزش مو می‌تواند از نوجوانی شروع شود اما معمولاً در بزرگ‌سالی ظاهر می‌شود. چندین دارو می‌تواند به درمان این نوع طاسی کمک کنند.

آلوپسی آره‌آتا یا طاسی منطقه‌ای:‌ آلوپسی آره‌آتا عارضه‌ای است که در آن دستگاه ایمنی بدن فولیکول یا پیاز مو را مورد حمله قرار می‌دهد و از رشد آنها جلوگیری می‌کند. اصطلاح "آلوپسی آره‌آتا" به معنای تحت‌اللفظی ریزش موی منطقه‌ای است و با لکه‌های طاسی مشخص می‌شود. اگرچه درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد، اما گزینه‌های درمانی وجود دارد که می‌تواند به کنترل علائم کمک کند.

تینه‌آ کاپیتیس یا کچلی سر: تینه‌آ کاپیتیس یا کچلی حلقوی پوست سر، ریزش موی ناشی از عفونت قارچی است. این نوع ریزش مو معمولاً در کودکان دیده می‌شود. با ریزش موها به صورت لکه‌های دایره‌ای مشخص می‌شود که می‌توانند با گذشت زمان دوباره رشد کنند. درمان این نوع ریزش مو متمرکز بر درمان عفونت قارچی فعال است.

سایر علل ریزش مو : ریزش مو در سایر موارد ممکن است به دلایل زیر باشد:

- پیری

- برخی داروها مانند داروهای درمان‌کننده سرطان

- استرس

- آسیب دیدن مو

- اختلالات هورمونی

- کمبود ویتامین

- برخی بیماری‌ها مانند اختلالات تیروئید

چه داروهایی به درمان ریزش مو کمک می‌کنند

ماینوکسیدیل: داروی ماینوکسیدیل در ابتدا به عنوان یک داروی کاهنده فشارخون بالا ساخته شد. هنگامی که این دارو برای اولین بار موردمطالعه قرار گرفت، پزشکان مشاهده کردند که افراد تحت درمان، رشد مجدد مو داشته‌اند.

به همین دلیل، ماینوکسیدیل به صورت داروی با کاربرد موضعی درآورده شد و با نام تجاری «روگین» به‌وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی با الگوی مردانه تأیید شده است. همچنین از این دارو به صورت به اصطلاح off-label (کاربرد در مواردی که هنوز به تأیید رسمی نرسیده است)‌ برای درمان سایر انواع ریزش مو مانند آلوپسی آره‌آتا یا طاسی منطقه‌ای هم استفاده شده است.

این دار با دو غلظت متفاوت عرضه می‌شود و یک داروی بدون نسخه است، به این معنا که نیازی به نسخه پزشک برای خرید آن نیست.

ازآنجایی‌که این دارو به طور موضعی مصرف می‌شود، عوارض جانبی بسیار کمی دارد. شایع‌ترین عوارض آن می‌تواند التهاب پوستی، رشد غیرطبیعی مو و سردرد باشد.

همانند بیشتر داروهای درمان ریزش مو، انتظار نداشته باشید که بلافاصله پس از مصرف ماینوکسیدیل رشد مو را مشاهده کنید. پس از شروع مصرف ماینوکسیدیل ممکن است چند ماه طول بکشد تا تغییراتی مشاهده شود.

فیناستراید (پروپشیا): فیناستراید با نام تجاری پروپشیا یک داروی نیازمند نسخه است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی با الگوی مردانه در مردان تأیید کرده است.

فیناستراید با هدف قرار دادن پروتئینی که هورمون جنسی مردانه تستوسترون را به دی‌هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌کند، عمل می‌کند. DHT یک شکل قوی‌تر از تستوسترون است که باعث کوچک شدن فولیکول یا پیاز مو و در نتیجه ریزش مو می‌شود.

مطالعات انجام شده بر روی افرادی که این دارو را مصرف کرده‌اند، تعداد موهای قابل رؤیت پوست سرشان حفظ شده یا افزایش یافته و در سال اول بهبودی در موهایشان را مشاهده کرده‌اند. این بهبودی در طول سال‌های بعد از درمان نیز حفظ شده است.

فیناستراید تنها به صورت قرص خوراکی در دسترس است. اگرچه فیناستراید به‌طور کلی یک داروی با عوارض جانبی کمی است که در مردان موردمطالعه گزارش شده، اما عوارض جانبی‌ای که در افراد موردمطالعه مشاهده شده عبارتند از:

- حساسیت و بزرگ شدن پستان

- مشکلات مربوط به انزال

- درد بیضه

- واکنش‌های آلرژی شامل ضایعات پوستی، خارش، کهیر و ورم لب‌ها و صورت

اگر آزمایش غربالگری سرطان پروستات انجام می‌دهید، به پزشکتان بگویید که فیناستراید یا پروپشیا مصرف می‌کنید. این دارو میزان آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) در خون تأثیر می‌گذارد که در غربالگری سرطان پروستات اندازه‌گیری می‌شود. کاهش میزان PSA با مصرف این دارو ممکن است پزشکتان را در تفسیر نتایج این آزمایش به اشتباه بیندازد.

زنان نباید داروی فیناستراید یا پروپشیا را مصرف کنند. اگر باردار باشید، نباید با فیناستراید یا پروپشیا تماس داشته باشید، زیرا ماده مؤثره این دارو می‌تواند منجربه ایجاد نقص در نوزاد شود.

انتخاب داروی مناسب برای ریزش مو ممکن است کار مشکلی باشد. مهم است که با پزشکتان درباره انتخاب داروی مناسب مشورت کنید و بر اساس این مشورت بهترین داروی را انتخاب کنید.

عوامل گوناگونی هستند که باید در هنگام انتخاب دارو در نظر گرفت، مانند نوع ریزش مو، اینکه آیا این دارو به نسخه نیاز دارد یا نه، میزان دوزی که شما ترجیح می‌دهید مصرف کنید و اینکه چقدر طول می‌کشد تا دارو مؤثر واقع شود.

دوتاستراید (آوودارت): دوتاستراید با نام تجاری آوودارت یک داروی مشابه فیناستراید یا پروپشیا است. اما با اینکه آوودارت همانند فیناستراید عمل می‌کند، این دارو هنوز به‌وسیله FDA برای درمان آلوپسی آندروژنتیک تأیید نشده است. این دارو نیز به صورت off-label برای درمان ریزش مو در مردان استفاده می‌شود.

در این مورد هم زنان باردار نباید دوتاستراید یا آوودارت مصرف کنند یا تماسی با این دارو داشته باشند. اگر آزمایش غربالگری سرطان پروستات انجام می‌دهید، به پزشکتان بگویید که دوتاستراید یا آوودارت مصرف می‌کنید زیرا این دارو نیز نیز می‌تواند بر میزان آنتی‌ژن اختصاصی پروستات یا PSA شما تأثیر بگذارد.

اسپیرونولاکتون (آلداکتون): اسپیرونولاکتون یک داروی مدر یا ادرارآور تجویزشده با نسخه است که به صورت off- the label برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. این دارو با کند کردن تولید هورمون‌های جنسی مسئول ایجاد ریزش مو عمل می‌کند. اسپیرونولاکتون به عنوان یک داروی ضد آندروژٰن‌ها یا هورمون‌های جنسی مردانه می‌تواند در درمان ریزش موهایی که دلایل هورمونی دارند، مفید باشد.

با توجه به عوارض جانبی که اسپیرونولاکتون می‌تواند در مردان ایجاد کند، تنها توصیه می‌شود که این داروی خوراکی در درمان ریزش موی با الگوی زنانه در زنان مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض جانبی زیر ممکن است در حین مصرف قرص‌های اسپیرونولاکتون تجربه شود:

- سرگیجه

- افزایش میزان پتاسیم خون

- حساسیت و بزرگ شدن پستان‌ها

- تغییرات قاعدگی

به طور میانگین، حداقل شش ماه طول می‌کشد تا پس از شروع مصرف اسپیرونولاکتون، تفاوت محسوسی در ریزش مو مشاهده شود.

انتخاب داروی مناسب

انتخاب داروی مناسب برای کنترل ریزش موی شما ممکن کاری دشوار باشد. مهم است که با پزشکتان مشورت و همکاری کند تا او شما را در انتخاب بهترین دارو راهنمایی کند.

عوامل متعددی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، از جمله نوع ریزش مویی که دارید، اینکه آیا به نسخه نیاز دارید یا خیر، شکل دارویی که ترجیح می‌دهید مصرف کنید و اینکه چقدر طول می‌کشد تا دارو اثر کند.

ممکن است چند دارو را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک برای شما بهتر اثر می‌کند. ناامید نشوید اگر داروی اولیه‌ای که مصرف می‌کنید، نتیجه‌ای ندهد.

با دکترتان صحبت کنید. موفقیت بعضی از داروها ممکن است چندین ماه به طول بیانجامد. پس صبور باشید و طبق دستورات پزشکتان عمل کنید.

کد خبر 813837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha