یک داروی قدیمی که هزینه روزانه آن بسیار اندک است می‌تواند در صورتی که به شکلی بسیار متفاوت به کار رود، موهای سر را در بسیاری از افراد بازگرداند.

minoxidil

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویوک تایمز این دارو ماینوکسیدیل نام دارد یک داروی شناخته‌شده برای ریزش مو که به صورت موضعی به طور مستقیم روی پوست به کار می‌رود، اما هنگامی به صورت قرص‌های خوراکی با دوز بسیار کم تجویز می‌شود، اثری بسیار قوی‌تر در رویش مو ایجاد می‌کند.

اموزه شمار فزاینده‌ای از متخصصان پوست قرص‌های با دوز کم ماینوکسیدیل به این منظور تجویز می‌کنند، اما این درمان برای اغلب بیماران و بسیاری از پزشکان ناشناخته مانده است. شکل خوراکی این دارو برای این منظور بوسیله «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) تایید نشده است و بنابراین به صورت «استفاده بدون تایید» (off-label) تجویز می‌شود که در درمان بیماری‌های پوست شیوه‌ای رایج است.

اثر ماینوکسیدیل تصادفی کشف شد

ماینوکسیدیل جزء فعال موجود در داروی روگین (Rogain) که به صورت لوسیون یا فوم به پوست سر مالیده می‌شود و برای نخستین بار در سال ۱۹۸۸ برای مردان و بعد در سال ۱۹۹۲ برای زنان تایید شد و اکنون به صورت ژنریک هم در دسترس است.استفاده از این دارو برای تحریک رشد مو دهه‌ها پیش به طور تصادفی انجام گرفت. دوز بالای قرص‌های ماینوکسیدیل برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده بود، اما بیماران مصرف‌کننده این قرص متوجه رشد بیش از حد مو در سراسر بدنشان شدند. بنابراین تولیدکننده دارو یک لوسیون ماینوکسیدیل- که نهایتا روگین نامیده شد- تولید کرد و تاییدیه آن را برای رشد مو در سرهای طاس‌شده گرفت.

اما متخصصان پوست می‌گویند لوسیون یا فوم ماینوکسیدیل در برخی از افراد چندان مؤثر نیست، شاید به این علت که آنها مصرف آن را متوقف می‌کند. این لوسیون باید به خود پوست سر مالیده شود و موها بر سر راه قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد مخصوصا زنان، مصرف آن را متوقف می‌کنند، زیرا  باقی گذاشتن ماده‌ای چسبنده در موهایشان را دوست ندارند.

دیگران هم متوجه می‌شوند که این دارو بر روی آنها تاثیری ندارد. ماینوکسیدیل باید بوسیله آنزیم‌های سولفوترانسفراز به شکل فعال خود بدل شود و این آنزیم‌ها ممکن است به اندازه کافی در ریشه موها وجود نداشته باشند. هنگامی که دارو به طور خوراکی مصرف می‌شود، به طور خودکار به شکل فعال بدل می‌شود.

اما این دلیل کشف تاثیرگذاری قرص‌های با دوز کم نبود. در عوض، این کشف هم به طور تصادفی در ۲۰ سال پیش رخ داد.

یک کشف تصادفی دیگر 

دکتر رادنی سینکلر، استاد بیماری‌های پوست دانشگاه ملبورن در استرالیا بیماری داشت که دچار طاسی با الگوی زنانه بود. موها در فرق سر او کم پشت شده بودند و او از ظاهر خودش متنفر بود. بر خلاف آنچه در اغلب بیمار ان رخ می‌داد، روگین بر روی مؤثر بود، اما او در نتیجه مصرف دارو دچار دانه‌های آلرژیک روی پوست سرش شد. با این حال اگر ا مصرف دارو را متوقف می‌کرد، موهایش دوباره کم‌پشت می‌شد.

دکتر سینکلر گفت‌:‌«بنابراین من در موقعیت مشکلی گیر کرده بود. بیمار بسیار پرانگیزه بود و چیزی که ما می‌دانستیم این بود که اگر بیمار نسبت به یک داروی موضعی آلرژی داشته باشد، یک راه برای حساسیت‌زدایی از او این است که دارو را دوزهای بسیار کم به صورت خوراکی به او بدهیم.

دکتر سینکلر تلاش کرد قرص‌های ماینوکسیدیل را به چهار قسمت تقسیم کند. در کمال تعجب او، این دوز پایین باعث رشد موهای این بیمار شد و بر فشار خون او یعنی هدف اولیه داروی با دوز بالا تاثیری نگذاشت.

او سپس دوز دارو را پایین‌تر و پایین‌تر آورد تا هنگامی که دریافت دوزهای یک چهلم قرص ماینوکسیدیل می‌تواند بر رشد مو مؤثر باشد و شروع به تجویز دارو به طور معمول کرد. این نخستین بیمار هنوز به مصرف دارو ادامه می‌دهد.

دکتر سینکلر در جلسه‌ای در میامی در سال ۲۰۱۵ گزارش کرد که دوزهای پایین ماینوکسیدیل باعث تحریک رشد مو در ۱۰۰ بیمار زن پیاپی شده است.

او این نتایج را در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد و اشاره کرد که بررسی‌های قوی‌تری مورد نیاز است که در آن برخی از بیماران به طور اتفاقی در گروه مصرف ماینوکسیدیل قرار گرند و برخی دیگر قرص بی‌اثر دریافت کنند. اما چنین بررسی‌هایی انجام نشد. او می‌گوید او اکنون بیش از ۱۰۰۰۰ بیمار را درمان کرده است.

اخیر شمار فزاینده‌ای از متخصصان پوست مشغول به درمان ریزش مو قرص‌های با دوز پایین ماینوکسیدیل را به بیماران دارای الگوی طاسی مردانه و زنانه‌شان که پدیده‌ای طبیعی با افزایش سن است، می‌دهند.

البته این متخصصان می‌گویند اگر ریزش مو بسیار شدید باشد، ماینوکسیدیل کمکی نخواهد کرد. برای مثال اگر مردی اغلب سرش طاس شده و پوست درخشان سرش آشکار شده باشد، این دارو مؤثر نخواهد بود. بیمار ایدئال بیماری است که به طور کامل طاس نیست، اما آنقدر مو از دست داده است که حتی در یک برخورد اتفاقی جلب نظر کند.

اما بدون کارآزمایی دقیق که به مجوز FDA ختم شود،  مصرف قرص‌های ماینوکسیدیل به صورت Off-label می‌ماند و متخصصان پوست می‌گویند احتمالا به همین صورت هم باقی خواهد ماند.

داروی ارزان‌قیمت که امیدی برای کارآزمایی آن نیست

ماینوکسیدیل خوراکی هزینه در حد چند پنی در روز دارد، و امتیازی در صرف ده‌ها میلیون دلار برای آزمایش آن در یک کارآزمایی بالینی وجود ندارد و بنابراین بعید است این آزمایش انجام شود.

البته برخی از بیماران که ماینوکسیدیل خوراکی مصرف می‌کنند، متوجه موهای اضافی رشد کرده روی صورت و چانه‌هایشان می‌شوند. بنابراین برخی از متخصصان پوست، مانند دکتر سینکلر داروی دیگری - دوزهای بسیار پایین اسپیرونولاکتون، یک داروی ضد فشار خون را که برخی از هورمون‌های جنسی به نام آندروژن‌ها را مهار می‌کند-  برای پیشیگیری از رشد موهای ناخواسته به ماینوکسیدیل می‌افزایند.

بیمارانی که نخواهند ماینوکسیدیل را از این طریق هنوز تاییدنشده مصرف نکنند، یا باید به داروهای بدون نسخه مدعی افزایش رشد مو که بی‌تاثیر هستند، یا به یکی از دو فراورده تاییدشده FDA برای رشد مو روی آورند.

این داروها شامل روگین و داروی «فیناستراید» می‌شوند که شکل ژنریک داروی مورد استفاده با دوزهای بالاتر در مردان برای درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات است. این دارو به عنوان یک داروی ریزش مو فقط برای مردان تایید شده است. فیناستراید همچنین ممکن است عارضه جانبی اختلال کارکرد جنسی را ایجاد کند.

اما داستان‌های اثر موفقیت‌آمیز ماینوکسیدیل در شکل قرص خوراکی در رویش دوباره موها شنیده می‌شود.

کد خبر 699061

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 47
  • خیری IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    98 20
    سلام همش الکیه فریب این تبلیغ رو نخورین کلا واسه بدن ضرر داره هیچ بعد قطعش وضعیت بدتر میشه
    • دوست IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      49 1
      دقیقا من چندسال مصرف کردم قطع ک کردم کلا موهام ریخت
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      18 0
      دقیقا همین طوره منم هیچ اثری ازش ندیدم
  • نرگس IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    17 18
    ما که نفهمیدیم چی شد بالاخره خوب یا بد
  • ن IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    34 6
    نزنیم کچل بشیم همه چی قولابی شده ما شانس نداریم والا...🤣🤣🤣
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      26 6
      محلول طبیعی که خوب جواب داده رزماری وسرکه سیب ونعنا را میجوشونی با هم صاف میکنی ابش نیم ساعت قبل از حموم رفتن میزنی ری سر وموها کاملا جواب داده دخترم مرتب استفاده میکنه ضرر هم نداره
    • علی IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      28 31
      "قلابی"، نه"قولابی"!
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 0
      بد
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    11 6
    عالی
  • علیرضا US ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    18 13
    روزی 14تابادام بخورید با یک قاشق عسل .. تا 140 روز همه موها در میاد بادام همه مواد رو داره
    • بنده IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      70 7
      خدا بیامرزه پدرتو روزی ۱۴ تا بادام با یک قاشق عسل اونم تا ۱۴۰ روز؟ مزنه بادام و عسل دستته؟
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    20 7
    فوق العاده خوب
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      6 0
      😂😂😂😂
    • م IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      7 2
      یک روز هم نمی‌تونیم بادام و عسل بخوریم ... چه برسه به 40 روز .... چه لاکچری شما 🙄
    • سعید GB ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      3 1
      این دارو واسه مردانگی و جنسی مردان تاثیر مخرب داره خواهشا استفاده نکنید شامپو های بدون سولفات و پروتین دار مخصوصا B چلتوک برنج بادام زمینی من اینا رو استفاده کردم نتیجه یهویی نمیده ولی در یکی دو ماه اثرش رو میتونی ببینی من راضیم
    • خادم IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      عزیزجان روزی ۱۴ تادونه بادام وعسل اونم تا ۱۴۰ روز..پولش یه خونه ۱۵۰ متری میشه برام...خونه واجبه نه موهام..وااااللللاااا
  • رامش FR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    26 5
    همش تبلیغ دروغه .خوب بلدن چجوری نظرات قبلی رو ویرایش کنند .الان داروهای ما نکسیدول تو انبارها مونده میخوان از این طریق بفروشند به مردم .
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    26 1
    اقا .خانم نزنید .من زدم بعد یک مدتت ول کردم کل موهام ریخت .اصلا ماینوکسیدل نزنید
    • محسن IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      9 1
      این دارو کلا کچل میکنه! . باور کردنی نیست بپرس
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    12 2
    بعداز قطع مصرف موها دوبرابر میریزه
  • علی طالویی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    11 3
    ماینوکسیدیل برای رشد مو بسیار موثر است. البته من قطره آن را استفاده کردم ولی باعث می‌شود در جایی دیگر افزایش و رشد مو ايجاد کند
  • صدرا DE ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    22 4
    اینا همش چرته با این مواد غذایی که تو ایران هست همه چی تقلبیه حتی آردی که نانوایی ها استفاده میکنند بخاطر همین موها می‌ریزه خیلی وقتا هم ارثیه
    • حسام IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      0 0
      من یه مدت استفاده کردم محلولش رو. رو موهای سرم هیچ اثری نداشت ولی تمام کمرم و رو سینه ام مو در اومد
  • حمید IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    16 1
    این دارو موی سررو معتاد میکنه یعنی تا وقتی زنده هستی باید استفاده کنی هم صبح هم شب من حدود ۸سال استفاده کردم توصیه میکنم استفاده نکیند
  • امین IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    16 7
    ماینوکسیدیل فقط تا زمانی که مصرف میکنید تاثیر داره اما به محض اینکه قطع بشه تمام موهای در امده میریزن
  • منصور IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    15 1
    با سلام توصیه من به شما اینه که به هیچ عنوان از ماینوکسیدیل استفاده نکنید چون در حین استفاده یا بعد از قطع ،موها شروع به ریزش شدید میکنند،این مسئله رو خودم تجربه کردم و در دیگران هم دیدم
  • نصیر عظیمی IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 2
    عالی
  • سپهر IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    9 0
    من ماینوکسیدیل استفاده کردم بعد قطع دارو ریزش شدیدگرفتم خواهش میکنم استفاده نکنید،خیلی از کسانی که دیدم شکایت کردن
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    17 0
    خواهش می کنم به هیچ وجه استفاد نکنید من با پزشک متخصص مشورت کردم . سرتانزاست عوارض داره و منسوخ شده هست . برای تقویت مو از دم کرده پوست چلتوک (برنج) استفاده کنید
  • بازیاری IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 5
    خوب
  • Ahmad AF ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 1
    نام گیاه چیست؟
  • Salim mohammadi IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 1
    دارو را از کجا دریافت کنم
  • محمدربانی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 1
    من هنوزاستفاده نکرده ام تقلبی نیست
  • دکتر احمدی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 2
    کاملا دروغه و تبلیغات الکی هست.. اندکی موی کرک مانند نه بیشتر ممکنه در پوست مشاهده بشه بعد هم که استفاده رو قطع کنی موهای کرک مانند که میریزه بماند موهای اصلی سر هم با ریزش چندبرابری مواجه میشه.. ضمن اینکه ماینوکسیدیل باعث افزایش فشار خون هم میشه و خطرناکه... فریب اینگونه تبلیغات رو نخورید
  • فراموش شده IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 1
    کچلی بهتراز اینه که یه مرض دیگه بگیرید از من گفتن خودتون میدونید
  • ممد IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    اینا همش تبلیغات هست من استفاده کردم تا قطعش میکنی دوباره میریزه یعنی یع عمر باید مشتریشون باشی
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    اگه خوبه خوب شامپو درست کنید که درش باشه
  • محمد IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    من حدود ۱ ساله هم ماینوکسیدیل و هم فیناستراید استفاده میکنم هیچ تاثیری نداشته☹️
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 2
    سلام وقت بخیر این فقط تجربه خودم هست که استفاده کردم رو به اشتراک میزارم همین تصمیم با خودتان هست من استفاده کردم فقط جلوی ریزش مو رو میگره و متاسفانه با قطع مصرف محلول ماینوکسیدل ریزش مو دو برابر میشه و مو ها میریزه.
  • علی رضا IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    حدود پانزده سال پیش به مدت سه چهار سال ماینوکسیدیل ایرانی و بعد خارجی مصرف کردم و خوب بود البته کمرم مو نداشت ولی روی کمر و شانه هام مقداری رشد مو وجود داشت ، استفاده کردنش برای کسانی که موی کمی دارند واقعا خوب هست مطمین باشید
  • رضا IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 1
    من حدود ۸ ساله ماینوکسیدیل میزنم و موهای سرم پُرپُر شده
  • حمید IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    6 6
    گول قرصهای شیمیایی رو نخورید عوارضش چندین برابره .برای رشد مجدد مو از روغن کندش اصل سوریه استفاده کنید البته ابتدا باید مزاجتون را اصلاح کنید .صفراباید کاهش پیداکنه برای درمان خودسر استفاده نکنید به طبیب حاذق مراجعه کنید
    • هرکی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
      1 1
      خوردن قرص و که قطع کردی بهت قول میدم موهای خودت که میریزه بماند موی همسایه هاتم کلا میریزه حالا ببین که ی گفتم
  • مریم IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    3 0
    قربونتون برم کچلی هم یک جورقشنگه.غصه نخورید الکی هم هرچی گیردان آمد نزنیدبه سرتان.بدترمیشه که بهتر نمیشه.همش چرت وپرته
  • سانیا IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    والا تو اینترنت چند وقت پیش نوشته بود که مثلا جوش شیرین و با شامپو قاطی بشه خوبه رنگ مویی که دارین دوسندارین پاک میشه زدم پدر موهام دراومد اصلا به توصیه های اینترنت توجهی نکنین
  • امیر US ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    ماینوکسیدل داروی خوبی هست واسه کسانی که ریزش مو اونا تازه شروع شده و سرعت ریزش مو رو کم و کرک های مویی روتقویت می کنه وباقطع مصرف ریزش سرعت میگیره. اما برای اونایی که سرشون طاس کامله ویا بصورت ژنتیک(ارث)ریزش مو دارن هیچ اثرخاصی نداره و راهش کاشت مجدد موهست. لطفا پولتون رو هدر ندین ومرجع پزشکی تون خزعبلات گوگلی نباشع.
  • محمد IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 1
    اینا همه دروغه و جنبه تجاری داره گول نخورید من هم ماینوکسیدیل استفاده کردم هم فینستراید کچل که شدم هیچ تازه کل بدنم هم پر از مو شد.
  • رضا محمودی US ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 2
    آقا همش دروغه من این دارو استفاده کردم موهام داغون شد همه ریخت گول نخورین
  • محمد IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 1
    فقط کم عوارض ترین روش کاشت مو است خلاص
  • احمدی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    این دارو کلا کچل می کنه ، ای کار رو من ۱۵ سال پیش امتحان کردم ، نه یک بار ، چندین بار و روی چندین نفر دیدم هر کسی که زده بیشتر موهاش ریخته
  • داریوش IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    1 0
    سلام من مصرف کردم تاثیری نداشت وقتی قطعش کردم ریزش موهام ده برابر قبل از مصرف شد