یک بررسی جدید نشان می‌دهد که یک درمان دارویی که برای جلوگیری از انتقال ویروس ایدز یا اچ‌آی‌وی به کار می‌رود، در پیشگیری در «در دنیای واقعی» بسیار موثر بوده است.

PrEP

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی نتایج این پژوهش که بر روی ۲۴۰۰۰ نفر در سراسر انگلستان که این دارو دریافت می‌کردند، انجام شد، «اطمینان‌بخش» توصیف شده است.

هزاران نفر از قبل در انگلستان از قبل از این درمان دارویی با نام PrEP از طریق کلینیک‌های بهداشت جنسی دریافت کرده‌اند.

این پژوهش بوسیله سازمان ملی سلامت انگلیس در ۱۵۷ کلینیک بهداشت جنسی در سراسر انگلستان در فاصله اکتبر ۲۰۱۷ تا ژوئیه ۲۰۲۰ انجام شد.

این بررسی نشان داد درمان دارویی PreP یا «پروفیلاکسی پیش از در معرض قرار گرفتن» هنگامی در زندگی روزانه مورد استفاده قرار گیرد- با در نظر گرفتن موارد استفاده غیر مداوم یا ناصحیح – احتمال گرفتن اچ‌آی‌وی بوسیله افراد را تا ۸۶ درصد کاهش داده است. قبلا کارآزمایی‌های بالینی نشان داده بودند که این درمان دارویی ۹۹ درصد در پیشگیری از انتقال اچ‌آی‌وی موثر است.

کارشناسان می‌گویند این بررسی جدید برای نخستین بار تاثیربخش بودن PrEP رادر پیشگیری از انتقال اچ‌آی‌وی هنگام استفاده در سرویس‌های معمول بهداشت جنسی در انگلستان ثابت کرده است.

«سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا» (UKSHA) تاثیربخشی این دارو می‌تواند به دولت این کشور کمک کند تا به هدفش برای به صفر رساندن انتقال‌های اچ‌آی‌وی تا سال ۲۰۳۰برسد، هر چند که لزم است شمار بیشتری از افراد این دارو را مصرف کنند.

PrEP حاوی داروهای درمان‌کننده موجود برای اچ‌آی‌وی شامل تنوفوویر و امتریکتابین است که مانع از ورود اچ‌آی‌وی به درون سلول‌های بدن می‌شوند و از تکثیر آن جلوگیری می‌کنند.

این درمان دارویی ممکن است به صورت یک قرص روزانه مصرف شود یا به صورت موردی پیش از آمیزش جنسی دریافت شود.

کد خبر 813501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    1 0
    آمیزش جنسی برای آنها مسئله ساده ای است در حالی که برای ما خیلی پیچیده است و استفاده از این دارو در داخل کشور نیز پیچیده می شود و در حاشیه .