یک مرد برزیلی پس از یک دوره درمان تجربی فشرده به هدف برطرف کردن ویروس‌های پنهان ایدز در بدنش و یک سال پس از قطع داروهای معمول ضد اچ‌آی‌وی هیچ نشانه‌ای از وجود ویروس در بدنش نشان نمی‌دهد.

HIV

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس البته دانشمندان می‌گویند هنوز لازم است این رویداد به طور مستقل شود و هنوز خیلی زود است که درباره علاج احتمالی صحبت کرد.

اما اگر علاج شدن این مرد برزیلی به تایید برسد، برای اولین بار است که  اچ‌آی‌وی  از  یک فرد بالغ بدون پیوند مغز استخوان یا سلول بنیادی برطرف می‌شود.

 تزریق یک داروی تجربی هر دو ماه یک بار نسبت به مصرف روزانه قرص‌های معمول ضد ویروسی تروودا (Truvada) توانست مانع از انتقال اچ‌آی‌وی به این مرد از شریک جنسی‌اش شود. این شیوه را که اصطلاحا به آن پروفیلاکسی یا پیشگیری دارویی قبل از در معرض قرار گفتن (PrEP) می‌گویند، معمولا با مصرف قرص‌های روزانه ضد ویروسی انجام می‌شود، اما این داروی تجربی تزریقی گزینه جدیدی برای این کار را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.

این مرد در ابتدا با یک ترکیب سه‌دارویی استاندارد برای مهار ویرس ایدز درمان می‌شد. سپس دو داروی جدیدتر ضد ویروسی به نام‌های دولوتگراویر (dolutegravir) و ماراویروک (maraviroc) برای تشدید به این رژیم درمانی اضافه شد و همچنین  شکلی از ویتامین ‌B3 برای آشکار کردن ویروس‌های مخفی هم به این بیمار داده شد.

پس از تقریبا یک سال بیمار به درمان استاندارد سه‌دارویی بازگشت و برای دو سال دیگر آن را ادامه داد و در نهایت در ماه مارس ۲۰۱۹ همه داروهایش را قطع کرد. از آن هنگام به بعد اچ‌آی‌وی در نمونه‌های بسیاری که از خون و بافت‌های این مرد برداشته شده یافت نشده است.

یک شاهد دیگر تایید کننده پاک شدن احتمالی این مرد از ویروس ایدز این است که تقریبا همه آنتی‌بادی ضد ویروس ایدز هم از خون او ناپدید شده‌اند.

کد خبر 529156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha