یک شرکت تولیدکننده داروهای ژنریک اعلام کرد یک فرمولاسیون جدید با طعم توت‌فرنگی از یک داروی ضد ایدز تولید کرده است که برای نوزادان و کودکان مناسب است.

Quadrimune

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک‌تایمز هرسال حدود ۸۰۰۰۰ نوزاد و نوپا به علت ایدز عمدتاً در آفریقا می‌میرند و یکی از علت‌های این میزان بالای مرگ‌ومیر این است که خوراندن داروهای ضد ایدز به شکل قرص‌های سفت یا شربت‌های تلخ به کودکان کم‌سن بسیار مشکل است.

داروی جدیدی که شرکت هندی سیپلا تولید کرده است و کوادریمیون نام دارد به صورت گرانول‌های با طعم توت‌فرنگی به اندازه دانه‌های شکر است که می‌توان آن را با شیر یا غلات آماده صبحانه کودکان مخلوط کرد. کارشناسان می‌گویند این دارو می‌تواند زندگی‌های هزاران کودک را در هرسال نجات دهد.

شرکت سیپلا دو دهه پیش نیز با بازار فرستادن داروهای ضد ایدز به قیمت یک دلار در روز تحولی در درمان ایدز در بزرگ‌سالان ایجاد کرده بود.

شرکت سیپلا و «ابتکار عمل داروها برای بیماری‌های نادیده گرفته‌شده» که شاخه‌ای از «سازمان پزشکان بدون مرز» است و از تولید این دارو حمایت کرده است، هم‌زمان با روز اول دسامبر، روز جهانی ایدز به بازار آمدن این داروی جدید ضد ایدز برای کودکان را اعلام کردند.

با وجود پیشرفت‌های بزرگ در پیشگیری از انتقال ویروس ایدز از مادر به کودک، هنوز هرسال حدود ۱۶۰۰۰۰ کودک، عمدتاً در روستاها و شهرک‌های آفریقا هنگام تولد این ویروس را از مادرانشان می‌گیرند. تقریباً نیمی از این کودکان پیش از رسیدن به ۲ سالگی به علت دسترسی نداشتن به داروهای ضد ایدز یا تحمل نکردن این داروها می‌میرند.

کوادریمیون برای گرفتن تأییدیه هنوز در سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) در حال بررسی است، گرفتن تأییدیه اف‌دی‌ای قاعدتاً به گرفتن سریع مجوز سازمان جهانی بهداشت می‌انجامد. شرکت سیپلا انتظار دارد تا ماه مه (اردیبهشت) سال آینده این مجوزها صادر شوند.

کارآزمایی‌های در بزرگ‌سالان سالم نشان داده است که این فرمولاسیون جدید حاوی چهار داروی ضد ایدز تأییدشده از قبل است، به‌خوبی به خون وارد می‌شود.

در حال حاضر رایج‌ترین ترکیبی که برای درمان کودکان دارای اچ‌آی‌وی مصرف می‌شود، شربتی است که حاوی ۴۰ درصد الکل دارد و مزه تلخ فلزی آن برای ساعت‌ها در دهان می‌ماند. این دارو باید در یخدان حمل‌ونقل شود و بعد در یخچال نگهداری شود- درحالی‌که بسیاری از خانواده‌های روستایی فقیر چنین امکاناتی ندارند.

کوادریمیون حاوی چهار داروی ضدویروس ایدز شامل ریتوناویر، لوپیناویر، آبکاویر و لامیوودین است. گرانول‌های این دارو با پلیمری پوشیده شده‌اند که تا زمانی که به معده نرسد، حل نمی‌شود و بعدازآن رایحه شیرین و میوه‌ای ایجاد می‌کند.

کد خبر 467021

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha