پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: منشور اخلاقی انتخابات در همایش ملی دهمین انتخابات ریاست جمهوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما رونمایی شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون اجتماعی، فرهنگی و شوراهای وزارت کشور در این همایش گفت: نسخه‌ای از این منشور به مقام معظم رهبری اهدا شده است و دو نسخه نیز در شورای نگهبان و وزارت کشور بایگانی می‌شود.

علیرضا افشار با تاکید بر ضرورت رعایت اخلاق انتخاباتی افزود: در کشور ما انتخابات عرصه شکل گیری رکن مردمی نظام و ضامن بقا و ثمردهی دستاوردهای شکوهمند انقلاب است.

وی افزود: ایران سرافراز به برکت برقراری نظام جمهوری اسلامی به طور میانگین هرساله شاهد برگزاری یک انتخابات مردمی بوده است و از نظر رعایت موازین اخلاقی در مقایسه با بسیاری از کشورها درخشان ترین سابقه را دارد.

وی گفت: اما نباید فراموش کرد که بداخلاقی‌های انتخاباتی هرچند اندک به هیچ وجه زیبنده جامعه اسلامی متمدن و فضیلت گرای ما نیست و با مقاصد عالی حکومت اسلامی سازگاری ندارد.

افشار افزود: حکومتی که همه ارکان تصمیم گیری و مدیریت آن را باید مومنان و صالحانی تشکیل دهند که قرآن کریم فراهم سازی زمینه‌های والاترین ارزش های اخلاقی را به دست و همت آنان نوید داده، مهمترین رسالت منشور اخلاقی انتخابات، تحقق کامل این نوید قرآنی است.

وی اضافه کرد: توجه به این مهم و فرمایشات مقام معظم رهبری در آستانه انتخابات مجلس هشتم مبنی بر رعایت اخلاق در انتخابات و مطالبات مردم، گروهی از دلسوزان نظام و انقلاب را به فکر تدوین منشوری اخلاقی درباره انتخابات انداخت که با همکاری معاونت سیاسی وزارت کشور، نخستین منشور اخلاقی انتخابات در آستانه هشتمین انتخابات مجلس منتشر شد.

معاون اجتماعی، فرهنگی و شوراهای وزارت کشور گفت: ضرورت رعایت معیارهای جهانی منشورنویسی و لزوم مردمی بودن منشور اخلاقی انتخابات از یک سو و جایگاه مردمی تاثیرگذار حوزه علمیه قم از دیگرسو، وزارت کشور را بر آن داشت تا اصلاح و تدوین نهایی این منشور را به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بسپارد.

وی افزود: این پژوهشگاه در قالب یک طرح کلان علمی، پژوهشی و با حضور استادان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در چهار کارگروه اخلاق کاربردی، علوم سیاسی، جامعه شناسی و ارتباطات و حقوق اساسی این مسئولیت را ایفا کرد.

افشار با بیان این که متن اصلی این منشور از دو بخش اصول ارزشهای اخلاقی و آئین رفتار اخلاقی در انتخابات تشکیل شده است، گفت: منشور اخلاقی انتخابات ضمائم سه گانه‌ای درباره آسیب شناسی‌های اخلاقی در انتخابات، بسترهای بروز آسیب‌های اخلاقی و راهکارهای برون رفت از آن و نیز شیوه‌های ترویج منشور اخلاقی انتخابات دارد.

افشار افزود: متن منشور را تدوین کنندگان برای نمایندگان 22 سازمان مردمی دولتی در کمیته ترویج منشور اخلاقی انتخابات قرائت و پس از بررسی و تکمیل در آن کمیته تصویب کردند.

وی گفت: البته هیچ منشوری به منزله منشور نهایی تلقی نمی‌شود و پرونده بررسی و اصلاح متن منشور اخلاقی انتخابات همواره باز است.

وی گفت: بر این اساس نقدها و دیدگاه‌های منتقدان و صاحب نظران از احزاب و شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی کشور را پذیرا هستیم و همگان را در تلاش برای غنای هرچه بیشتر متن منشور به همکاری می‌طلبیم.

معاون اجتماعی فرهنگی و شوراهای وزارت کشور به فرازهایی از منشور اخلاقی انتخابات اشاره کرد و گفت: قانون گرایی و احترام به قانون از اصول مسلم اخلاقی این منشور است که در همه جوامع متمدن بر آن تاکید شده است و در این منشور نیز رعایت مقررات انتخاباتی به عنوان قاعده اولی و اصل حاکم شناخته می‌شود.

وی همچنین فرازهایی از اصول مندرج در منشور اخلاقی انتخابات را قرائت کرد.

کد خبر 81332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز