همشهری آنلاین: رئیس پلیس آگاهی ناجا از کشف 80 درصد قتل های به وقوع پیوسته در هفت ماهه گذشته در کشور خبر داد و تصریح کرد: 34 درصد اجساد مجهول الهویه مربوط به معتادان ولگرد می باشد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار جعفری رئیس پلیس آگاهی ناجا با اعلام اینکه در هفت ماهه امسال در کل کشور، هزار و 400 فقره قتل به وقوع پیوست،‌ یادآور شد: بیش از هزار و 100 فقره یعنی حدود 80 درصد از قتل ها در کشور کشف و هزار و 613 نفر نیز در این رابطه دستگیر شدند.

وی خاطر نشان کرد: 28 درصد از قتل ها با سلاح گرم و 41 درصد نیز با سلاح سرد اتفاق افتاده است.

جعفری با اشاره به اینکه 29 درصد از قتل ها در مدت فوق در جریان درگیری بوده است، تصریح کرد: متاسفانه حمل سلاح سرد هنگامیکه فرد در شرایط روحی و روانی نامناسبی قرار می‌گیرد، منجر به جنایاتی بدون تصمیم قبلی می شود.

وی با تاکید براینکه افراد از حمل سلاح سرد خودداری کنند، یادآورشد: حمل سلاح سرد هنگام عصبانیت در بسیاری از موارد منجر به قتل شده و قصاص و مجازات های سنگینی را برای فرد به دنبال دارد.

رئیس پلیس آگاهی ناجا، از کاهش 4 درصدی میزان وقوع قتل و افزایش 12 درصدی میزان کشفیات در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل خبر داد و به خبرنگار پلیس گفت: در واقع ریسک ارتکاب قتل در کشور بالا رفته است.

به گفته سردار جعفری، استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی، ابزار و وسایل بررسی صحنه، ارائه آموزش های تخصصی و انجام اقدامات مدیریتی در جهت کنترل و نظارت استانها، از عوامل موثر در افزایش کشفیات می باشد.

جعفری تعداد مفقودین طی هفت ماهه گذشته را حدود 8 هزار و 700 نفر اعلام کرد و بیان داشت: بخش اعظم افرادی که بدون اطلاع خانه را ترک کرده بین سنین 18 تا 55 سال می‌باشند، که از این تعداد حدود 6 هزار و 600 نفر (76 درصد) بازگشته اند و یا با تلاش پلیس بازگردانده شدند.

وی با اشاره به اینکه احتمال وقوع جنایت در مورد مفقودین بسیار پایین است،‌ خاطر نشان کرد: شش دهم درصد یعنی کمتر از یک درصد از موارد فقدانی منجر به وقوع جنایت شده است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا، در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص انگیزه افراد از ترک خانه،‌ اظهار داشت: در هفت ماهه گذشته، 24 درصد انگیزه ترک خانه، به علت اختلافات خانوادگی و حدود 7 درصد نیز به دلیل اغفال که بخش عمده کسانیکه مورد اغفال قرار می‌گیرند خانم ها و بخش بسیار ناچیزی هم پسربچه ها می باشد.

وی از دستگاه های فرهنگی و اجتماعی کشور خواست که به موضوع فوق به عنوان یک مسئله  اجتماعی بپردازند زیرا جنبه های فرهنگی و اجتماعی آن، بیش از جنبه ای امنیتی است.

وی با اعلام اینکه 34 درصد اجساد مجهول الهویه در هفت ماهه امسال مربوط به معتادان است، تصریح کرد: از ابتدای امسال تا کنون حدود هزار و 420 فقره جسد مجعول الهویه کشف شده که با تلاش کارآگاهان و کارشناسان بررسی صحنه، هویت 770 نفر از آنان شناسایی شده است.

سردار جعفری تصریح کرد: با توجه به سردی هوا، سهم معتادین در اجساد مجهول الهویه در 5 ماهه پایان سال  از 34 درصد نیز افزایش پیدا خواهد کرد و تعداد بیشتری از آنان به علت سرما تلف خواهند شد.

وی توجه دستگاه های فرهنگی و اجتماعی کشور را به مسئله فوق، خواستار شد.

کد خبر 8128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز