چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

محمدجواد پاینده: بحران پرسپولیس بیش از آن که در بازی‌های ضعیف و نتایج ناامیدکننده این تیم به چشم آید در اتاق مدیران و معادله قدرت دیده می‌شود.

 اختلافات عمیق اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس زمانی به ظهور رسید که دیگر امیدی به موفقیت این تیم در رقابت‌های داخلی وجود نداشت. انصاری‌فرد و هدایتی پیش از شکست مقابل پاس از اظهار اختلافات عمیق خودداری می‌کردند تا شاید در پی کسب عنوان قهرمانی زمینه بهتری برای حل و فصل مناسبات فراهم شود اما حمله تعدادی از لیدرهای باشگاه به هدایتی و مصاحبه‌های آتشین دو‌طرف، گمانه‌زنی رسانه‌ها در خصوص اختلاف مدیرعامل و رئیس هیات مدیره را به اثبات رساند.

اختلافات دو طرف مطابق معمول ریشه در مسائل اقتصادی دارد. هدایتی مدعی است نزدیک به 5 میلیارد به باشگاه پرسپولیس کمک کرده و  انصاری‌فرد در مقابل می‌گوید که بخش قابل‌توجهی از این مطالبات پرداخت شده و حتی هدایتی با عقد قراردادهای نامناسب موجب شده این باشگاه نزدیک به 8 میلیارد تومان بدهکار شود. هر دو طرف مدعی هستند که گفته‌های خود را با اسناد و مدارک به اثبات می‌رسانند.

مدیرعامل ممنوع‌المصاحبه شد

 روز گذشته عباس انصاری‌فرد اعلام کرد که از سوی مسئولان ممنوع‌المصاحبه شده و به این صورت آتش‌بس کلامی برقرار شد. در مقابل هدایتی هم از پیگیری دعوای روزهای گذشته خودداری کرد اما سکوت دو طرف به معنی پایان جدال و یا حتی کاهش اختلافات نیست. معمولا اتفاقات مهم فوتبال در قلب همین سکوت‌های پرمعنا به وقوع می‌پیوندد.

انصاری‌فرد می‌گوید تا چهار روز ممنوع‌المصاحبه است و نمی‌تواند در این مورد صحبت کند. قاعدتا معادلات پرسپولیس در طول همین چهار روز حل می‌شود و همان مسئولانی که خواستار سکوت مدیرعامل شده‌اند در مورد اوضاع باشگاه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

با توجه به شدت اختلافات موجود برخلاف همیشه امکان آشتی دو طرف در یک نمایش غیرطبیعی و با وساطت نمایندگان سازمان ورزش وجود ندارد. عمق اختلافات به‌حدی است که منجر به حذف یکی از این دو نفر می‌شود. در حقیقت از بین رئیس هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس یک نفر و یا حتی هر دو نفر در آستانه برکناری قرار دارند.

نکته جالب توجه این است که هر دو طرف به حمایت سازمان ورزش امید دارند. هدایتی قصد دارد وضعیت باشگاه و مشکلات پیش‌آمده را به مسئولان سازمان ورزش گزارش کند، ‌در مقابل انصاری‌فرد هم در انتظار واکنش مسئولان سازمان نسبت به این اتفاق است. پیش‌بینی اینکه کدام جریان در این معادله به پیروزی می‌رسد آسان نخواهد بود. پیش از این هم زمانی که قرار بود سازمان ورزش بین محمدحسن انصاری‌فرد و حبیب کاشانی یک نفر را انتخاب کند،‌ هیچکس انتظار پیروزی کاشانی را نداشت.

 باز هم عزل، ‌باز هم انتصاب مجموعه باشگاه پرسپولیس

به برکناری‌ها و تغییرات  اینچنینی عادت کرده است. سه فصل پیش محمدحسن انصاری‌فرد در این باشگاه حضور داشت. مدیرعامل و اعضای هیات مدیره باشگاه در تفاهم کامل قرار داشتند که با ورود دو عضو جدید معادلات مدیریتی در این مجموعه دگرگون شد. هواداران پرسپولیس از انصاری‌فرد و دنیزلی مدیرعامل و سرمربی وقت حمایت می‌کردند اما هر دو نفر برکنار شدند و با تصمیم مسئولان سازمان ورزش، کاشانی به عنوان مدیرعامل جدید انتخاب شد. حبیب کاشانی البته عملکرد خوبی داشت و پرسپولیس را با قطبی به قهرمانی رساند. تیم قهرمان که با مدیریت کاشانی یک فصل خوب، آرام و موفق را سپری کرده بود در آستانه فصل گذشته متحول شد. این بار مسئولان سازمان ورزش ایجاد تغییر در هیات مدیره و برکناری کاشانی را صلاح دانستند.

تغییرات منجر به حضور داریوش مصطفوی و ورود چند عضو جدید به هیات‌مدیره شد. چند ماه بعد مصطفوی هم بنا بر مصالح کنار رفت و انصاری‌فرد به جای او انتخاب شد. حالا در پی اختلافات انصاری‌فرد با رئیس هیات مدیره احتمالا تغییرات دیگری در راه است. پرسپولیس در سایه این اتفاقات میلیاردها تومان هزینه کرده، در رقابت‌های لیگ و جام حذفی ناامیدکننده ظاهر شده، در طول یک فصل سه مربی هدایت این تیم را برعهده گرفته‌اند و حالا مربی سوم هم در آستانه برکناری قرار دارد.

خبرگزاری ایپنا روز گذشته گزارش داد که حتی امکان برکناری همه اعضای هیات مدیره این باشگاه هم وجود دارد. گفته می‌شود اختلافات موجود محدود به دعوای مدیرعامل و رئیس هیات مدیره نیست. تعدادی از اعضا از انصاری‌فرد حمایت می‌کنند و تعدادی موضع هدایتی را تایید کرده‌اند. با این شرایط برکناری یک نفر مشکلات را به صورت ریشه‌ای حل نمی‌کند.

دادکان و کاشانی در هیات مدیره پرسپولیس

حبیب کاشانی دوشنبه‌شب با رئیس سازمان تربیت بدنی دیدار و گفت‌وگو کرد. این خبر زمینه را برای انتشار اخبار و شایعات زیادی فراهم کرد. اولین گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال همکاری کاشانی با تیم ملی مطرح شد و حالا گفته می‌شود این احتمال وجود دارد که کاشانی باز هم وارد مجموعه باشگاه پرسپولیس شود.

بازگشت به عقب، با گذشت یک فصل پر از حاشیه و ناکامی. مسئولان سازمان ورزش با توجه به تبعات برکناری کاشانی و انتخاب نامناسب اعضای هیات مدیره و مدیران جدید با انتخاب مجدد مدیرعامل اسبق شکست خود را در این تصمیمات اعلام می‌کنند و به همین دلیل احتمالا از انتخاب مجدد کاشانی خودداری خواهند کرد اما این احتمال وجود دارد که حبیب کاشانی در تغییرات آتی باشگاه پرسپولیس موثر باشد. محمد دادکان دیگر گزینه‌ای است که به سازمان ورزش و باشگاه پرسپولیس نزدیک می‌شود.

او که سابقه حضور در فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس را داشته بارها به عنوان یک گزینه جدی برای مدیریت این باشگاه مطرح شده است. دادکان هم می‌تواند آلترناتیو مناسبی برای بعضی از اعضای هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه باشد. همچنین علی سعیدلو رئیس سابق هیات مدیره دیگر گزینه‌ای است که شانس بازگشت به پرسپولیس را خواهد داشت.

مسئولان سازمان ورزش با توجه به شرایط موجود و اتفاقات پیش‌رو با دقت زیادی در خصوص آینده باشگاه پرسپولیس و استقلال تصمیم‌گیری خواهند کرد.

کد خبر 81248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز