سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۰
۰ نفر

محمدجواد پاینده: قهرمانی در جام حذفی، این آخرین امید برای پرسپولیس ناکام بود.

شکست در همدان، پایان یک فصل تلخ و پر از ناکامی در رقابت‌های داخلی بود. پرسپولیس که در رقابت‌های لیگ با وجود موفق‌ترین ستاره‌های فصل گذشته با اشتباهات مداوم مدیران، مسئولان و مربیانش به توفیقی دست نیافت با قهرمانی در رقابت‌های جام حذفی به جبران ناکامی‌های این فصل امیدوار بود اما هواداران این تیم روز یکشنبه شاهد نمایش ضعیف و پراشتباه ستاره‌های سرخ در همدان بودند.

پرسپولیس مقابل پاس در همدان شکست خورد در روزی که شایسته این شکست بود.  سئوال هواداران پرسپولیس این است که چگونه تیم مقتدر فصل گذشته در پی تغییرات عجیب و غیرمنتظره مدیریتی در فصل جاری به این حال و روز افتاد؟ قهرمان لیگ هشتم با جذب تعداد زیادی ستاره و هزینه‌های بی‌سابقه در پی تغییرات مدیریتی به مکان پنجم جدول سقوط کرد و شانس قهرمانی در جام حذفی را از دست داد. ترکیب جدید هیات‌مدیره این باشگاه پس از برکناری حبیب کاشانی  به توفیقی دست نیافت و تصمیمات غیرکارشناسانه شرایط بحرانی موجود را در این باشگاه به وجود آورد.

 همچنان 2-5-3

 نلو وینگادا، او فعلا عنوان نخستین مقصر در ناکامی‌های چند ماه اخیر را به خودش اختصاص داده است؛ مربی پرتغالی‌ای که هیچ شباهتی به دیگر مربیان پرتغالی صاحب‌سبک و موثر نداشته است. استانکو اولین مربی خارجی بود که در دهه 70 شمسی سیستم 2-5-3 را به فوتبال ایران آورد و با همین سیستم پرسپولیس را به عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ رساند اما با گذشت یک دهه، هیچ مربی خارجی دیگری با اعتقاد و اصرار بر اجرای سیستم 2-5-3 به فوتبال ایران نیامده است. سیستم و سبک بازی تیم وینگادا با همان سیستم همیشگی بعضی از مربیان سنتی فوتبال ایران مطابقت دارد. تیم وینگادا در حمله، بازی مستقیم و سانتر از جناحین را در دستور کار دارد. در این تیم بازی روی زمین، بازی ترکیبی  و جا‌به‌جایی مهره‌ها در طول جریان مسابقه به هیچ وجه دیده نمی‌شود.

وینگادا که به اندازه دیگر مربیان چند صد میلیونی خارجی از پرسپولیس پول گرفته در سطحی پایین‌تر از مربیان داخلی کار کرده و حتی در مهره چینی و تعویض از افشین پیروانی هم عملکرد ضعیف‌تری داشته است. او با گذشت چند ماه از حضور در پرسپولیس همچنان بازیکنان تیمش را به خوبی نمی‌شناسد و از مهره‌ها در بدترین پست‌های ممکن استفاده می‌کند. به طور مثال بازیکنی مثل بهادر عبدی در تفکرات وینگادا به عنوان یک هافبک دفاعی شناخته می‌شود و ایوان پتروویچ به عنوان یک بازوی چپ در ترکیب قرار می‌گیرد. مربی پرتغالی برای تغییر روند بازی در تقابل با تیم 10 نفره پاس دست به تعویض‌های عجیبی زد. در ترکیب پرسپولیس مازیار زارع به عنوان مدافع آخر به بازی گرفته شد و اشتباهات این بازیکن در پست غیرتخصصی می‌توانست پاس را به گل‌های بیشتری برساند.

مربی پرتغالی البته از عملکرد خودش با قاطعیت دفاع می‌کند. او معتقد است استفاده از سیستم 2-5-3 هیچ ایرادی ندارد و همیشه به این سیستم علاقه‌مند بوده است. وینگادا همچنین معتقد است شناخت خوبی از بازیکنان تیمش پیدا کرده و تصمیمات او در استفاده از بازیکنان در پست‌های غیر‌‌تخصصی درست بوده است.

 اختلاف در هیات‌مدیره

 گذشته از مشکلات فنی و اشتباهات   وینگادا، اختلافات موجود در هیات مدیره پرسپولیس بزرگ‌ترین مشکل موجود در این مجموعه است. بازیکنان پرسپولیس در پایان بازی با پاس، شاهد بودند برخی از اعضای هیات مدیره و مدیرعامل به صورت جداگانه از ورزشگاه خارج شدند و سعی داشتند با هم روبه‌رو نشوند.

 روز یکشنبه عده‌ای از لیدرهای باشگاه پرسپولیس با هماهنگی علیه رئیس هیات‌مدیره شعار می‌دادند و طرفداران هدایتی معتقد هستند آنها از سوی جناح مقابل تحریک شده بودند. هدایتی بعد از بازی علنا به این نکته اشاره کرد و گفت: «متوجه شدم 20 نفر از آقایانی که توسط دوستان خوبمان در باشگاه پرسپولیس تنها در سه دقیقه پایانی بازی ماموریت پیدا کرده بودند به من بی‌احترامی کنند را چه کسانی هدایت و آنها را به خاطر این کار استخدام کرده بودند.

تصاویر خوبی از عزیزان گرفتیم و اسم 20 نفری که برای توهین به ورزشگاه قدس همدان آمده بودند را نیز  داریم. به همین دلیل مطمئن باشید جواب شعار آنها را  را با شکایت در دادگاه می‌دهم و نشان می‌دهم از کجا خط گرفته‌اند. برای من جای سئوال دارد که همه می‌گفتند من به لیدرها پول می‌دهم که در ورزشگاه‌ها تشویق شوم اما چرا این بار همه چیز برعکس بود. حالا نباید به آقایانی شک کرد که دنبال این بودند که اسم من را در بین هواداران خراب کنند. به نظرم با این کارها هرگز نباید فوتبال و کارهای جوانمردانه را زیر سئوال برد و کثیف کرد.»

 انصاری فرد: احتمال دارد آنها لیدر خودشان باشند

تردیدی وجود ندارد که مقصود هدایتی متوجه عباس انصاری‌فرد است. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اما تاکید کرد که هیچ دخالتی در این مسائل نداشته است.
وی گفت: «اگر حرف و حدیث‌ها مبنی بر خط دادن به لیدرها ثابت شود از پرسپولیس می‌روم. با صراحت اعلام می‌کنم اگر یک نفر یا یک لیدر این موضوع را ثابت کند مطمئن باشید استعفا می‌دهم و از پرسپولیس می‌روم.»  با توجه به گفته‌های مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس عمق اختلافات دو طرف کاملا روشن به نظر می‌رسد.  هدایتی البته همچنان به تداوم حمایت‌های سازمان ورزش از خودش امید دارد. او در این مورد می‌گوید: «بنابر رسالتی که دارم اتفاقات بازی با پاس همدان را به علی‌آبادی گزارش می‌کنم تا دست آقایانی که دنبال خودنمایی بودند، رو شود.»

 مجبوریم وینگادا را حفظ کنیم

 مسئولان باشگاه پرسپولیس اگر فرصتی برای عبور از اختلافات و فکر‌کردن به شرایط موجود این تیم پیدا کنند، باز هم چاره‌ای برای تغییر شرایط نخواهند داشت. وینگادا به پرسپولیس تحمیل شده و امکان کنار گذاشتن او به همین دلیل فعلا وجود ندارد. انصاری‌فرد در این خصوص گفت: «با توجه به قراردادی که با وینگادا بسته شده در صورت فسخ آن باید خسارت زیادی بدهیم. پس مجبوریم وینگادا را تا زمان مقرر در پرسپولیس نگه داریم.  اوایل خرداد درباره او تصمیم می‌گیریم.»

 مدیرعامل پرسپولیس در عین حال عملکرد مربی پرتغالی را زیر سئوال برد: «در حیطه وظیفه‌ام نیست که در مسائل فنی دخالت کنم اما نظرم این است که در تعویض‌ها و سایر موارد با وینگادا اختلاف سلیقه فراوانی دارم اما به هیچ عنوان به خودم اجازه نمی‌دهم در این موضوع دخالت کنم. چارچوب کاری من، وینگادا و هیات مدیره در باشگاه مشخص است.»  حسین هدایتی همچنان معتقد است کارنامه وینگادا دلیل خوبی برای استخدام این مربی بوده و سرمربی پرتغالی پرسپولیس با کارنامه خوبی به این تیم آمده است. او در این خصوص می‌گوید: «وینگادا کارنامه بدی نداشت که به پرسپولیس آمد اما باز هم می‌گویم در صورتی که قرار باشد تصمیم جدیدی برای او بگیریم هیات‌مدیره این تصمیم را خواهد گرفت و به اطلاع هواداران خواهد رساند.»

مجید فرخزادی، عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس هم در خصوص عملکرد وینگادا گفت: «بدون شک با از دست دادن قهرمانی جام حذفی امتیاز وینگادا کمتر شد و شانس او برای بقا در تیم تا حدودی کاهش یافت، هرچند که او در دیدار با الشباب عربستان هم کماکان پرسپولیس را همراهی خواهد کرد.»

کد خبر 81158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز