سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با نزدیک شدن به زمان عرضه سهام بانک تجارت در بورس، بازار سهام تحت‌تأثیر آن قرار گرفت و سهام بانک‌ها با نوسان قیمت مواجه شد.

به گزارش همشهری، روز سه‌شنبه، به‌فاصله 7روز مانده به عرضه سهام بانک تجارت در بورس، سهام بانک‌های فعال در بورس تهران با صف‌های فروش مواجه شدند.

به‌نظر می‌رسد بازار سهام به‌دلیل نزدیک شدن به زمان عرضه سهام بانک تجارت در بورس به‌دنبال کسب نقدینگی جدید برای خرید سهام این بانک است.

دیروز سهام بانک‌های پارسیان، کارآفرین و سینا دربورس تهران با صف‌های فروش مواجه شدند و حجم دستور‌های صادر شده برای فروش سهام این 3 بانک با ثبت یک هزار تقاضا به 11‌میلیون سهم رسید.

به این ترتیب تلاش بازاربرای نقد کردن سهام برخی شرکت‌ها باعث کاهش شاخص‌های بورس تهران شد و روز گذشته شاخص بورس تهران پس از روز‌های متمادی با 21 واحد کاهش به کار خود پایان داد.

مطابق سنت عرضه‌های اولیه در بورس، بازار سهام چندین روز پیش از عرضه سهام یک شرکت جدید اقدام به فروش سهام شرکت‌هایی می‌کند که انتظار بازدهی کمتری از آنها می‌رود، تا از این طریق از فرصت مناسب سود آوری نخستین عرضه سهام یک شرکت استفاده کند.

بر این اساس روز گذشته نیز سهامداران درصدد بودند تا با فروش سهام برخی شرکت‌ها نقدینگی لازم را برای خرید سهام بانک تجارت در بورس به دست بیاورند که این موضوع در مورد سهام بانک‌ها با شدت بیشتری دنبال شد.

به این ترتیب، هرچند بازار سهام هنوز اطلاعات کاملی در مورد نحوه قیمت‌گذاری سهام بانک تجارت در دست ندارد اما به‌نظر می‌رسد بازار سهام در حال آماده کردن خود برای خرید سهام بانک تجارت در بورس است.

در حالی که برخی تحلیلگران بر این باورند که کاهش قیمت سهام بانک‌ها در آستانه عرضه سهام با نک تجارت در بورس به‌دلیل افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها از ابتدای سال‌جاری تاکنون بوده و روند رو به رشد سهام بانک‌ها و برخی شرکت‌های دیگر در مبادلات روز گذشته به نقطه توقف رسیده است.

عباس دهقان، کارشناس بازار و رئیس هیأت‌مدیره کارگزاری کارآمد در مورد دلایل تشکیل صف‌های فروش برای سهام بانک‌ها در مبادلات روز گذشته گفت:سهام بانک‌ها و برخی شرکت‌های دیگر از ابتدای سال‌جاری تاکنون با رشد مداومی روبه‌رو شده بودند که این رشد مداوم در مبادلات روز گذشته متوقف شد.

وی با بیان اینکه قیمت سهام هر شرکتی پس از یک دوره رشد به یک نقطه توقف می‌رسد، افزود: توقف روند رو به رشد قیمت سهام بانک‌ها و مؤسسات مالی در مبادلات روز گذشته با توجه به استقبال بازار از این سهام در طول روز‌های گذشته طبیعی بود.

دهقان در پاسخ به این پرسش که آیا بازار درصدد تامین نقدینگی مورد نیاز خود برای خرید سهام بانک تجارت است، بیان داشت: در این مورد نمی‌توان نظر دقیقی ارائه کرد؛ چون آمار مستندی در این زمینه وجود ندارد، اما روال عرضه‌های اولیه در گذشته اینگونه بوده و به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل تشکیل صف‌های فروش برای سهام بانک‌ها، تامین نقدینگی برای خرید سهام جدید بوده است.

دهقان ادامه داد: اما در حال حاضر، بازار اطلاعات دقیقی در مورد قیمت سهام بانک تجارت ندارد و نمی‌توان اینگونه استدلال کرد که بازار درصدد تامین نقدینگی برای سهام بانک تجارت است؛ چرا که سهام این شرکت هنوز در مقایسه با دیگر بانک‌های فعال در بورس تهران از شفافیت کمتری برخوردار است.

به گفته رئیس هیأت‌مدیره کارگزاری کارآمد، ارزیابی بازار از قیمت عرضه سهام بانک تجارت در بورس در محدوده 120‌تومان است.

بانک تجارت در موعد عرضه می‌شود

به‌دنبال ایجاد تغییر و تحولات جدید در بازار سهام، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به این پرسش که آیا سهام بانک تجارت قطعا هفته آینده عرضه می‌شود، گفت:عرضه سهام بانک تجارت در روز 29 اردیبهشت قطعی است وهیچ شکی در این باره وجود ندارد.

غلامی  در پاسخ به این پرسش که آیا سهام این بانک به روش ثبت سفارش دفتری انجام می‌شود، افزود: برای اجرای این روش زمان کافی وجود ندارد و سهام بانک تجارت با روش همیشگی عرضه می‌شود، اما درصددیم تا برای عرضه سهام بانک تجارت روش تعهد پذیره نویسی را اجرا کنیم.

وی درباره ارزش‌گذاری سهام بانک تجارت بیان داشت: سهام بانک تجارت به‌طور همزمان توسط سازمان خصوصی‌سازی‌ و شرکت تامین سرمایه نوین در حال قیمت‌گذاری است. به گفته غلامی سهام بانک تجارت براساس ده‌ها روش قیمت‌گذاری محاسبه می‌شود ودر نهایت قیمت پایه فروش در روز عرضه مشخص می‌شود.

کد خبر 81234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز