سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه بورس: 6درصد از سهام بانک صادرات با دریافت تعهد نامه از دولت برای نخستین بار در بورس به فروش رفت.

به گزارش همشهری، یک میلیارد و 8‌میلیون سهم بانک صادرات به قیمت میانگین هر سهم  1001ریال در بورس به فروش رفت و بانک صادرات به ارزش کلی 6/1میلیارد دلار قیمت‌گذاری شد.

به این ترتیب با عرضه سهام بانک صادرات در بورس، ارزش بورس تهران به 4/54 میلیارد دلار رسید. سهام بانک صادرات دیروز درشرایطی عرضه شد که بورس تهران برای نخستین بار و در اقدامی تحسین‌برانگیز از دولت تعهد گرفت تا پس از عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس، تخلف نکند.

سابقه نشان داده است دولت پس از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس به روش‌های مختلف زمینه نزول ارزش سهام و ضرر‌های هنگفت سهامداران را به‌وجود می‌آورد، نمونه چنین رویدادی به تازگی در مورد شرکت مخابرات ایران در بورس رخ داد و باعث شد نماد شرکت مخابرات ایران ماه‌ها در بورس بسته شود و سهامداران زیادی با وجود تبلیغات گسترده، از خرید سهام شرکت مخابرات متضرر شوند.

ماجرا از این قرار است که پس از عرضه سهام شرکت مخابرات در بورس،  اطلاعاتی افشا شد که نشان می‌داد به غیر از شرکت اصلی مخابرات شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت نیز همچنان موظف به پرداخت 40درصد از سودشان به دولت هستند این موضوع در قانون بودجه نیز پیش‌بینی شده بود و باعث شد تا خزانه دولت در اقدامی خودکار 200 میلیارد تومان از سود سهامداران شرکت مخابرات را برداشت و به حساب خود واریز کند، این موضوع زمینه نزول ارزش سهام این شرکت را به‌وجود آورد و باعث شد تا جنجال زیادی بر سر عرضه سهام مخابرات در بورس به‌وجود بیاید.

به‌دنبال بروز این رویداد و همچنین شفاف نبودن اطلاعات مالی شرکت مخابرات نماد این شرکت برای مدت طولانی در بورس متوقف شد. این در حالی بود که پس از باز شدن نماد این شرکت، اطلاعات جدید تری فاش شد که نشان می‌دهد شرکت مخابرات موظف به پرداخت میلیارد‌ها تومان بابت حق بیمه کارگزاران روستایی در سراسر کشور است.

این موضوع تا مدت‌ها پس از عرضه سهام این بانک در بورس تهران پنهان شده بود و توسط مدیران شرکت مخابرات ایران و دولت فاش نشده بود تا اینکه مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه امسال، موضوع پرداخت حق بیمه کارگزاران را طرح کرد و به تصویب رساند.

به غیر از شرکت مخابرات ایران شرکت‌های دیگری نیز مانند شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و همچنین شرکت‌های تولید‌کننده سنگ آهن نیز گرفتار تخلف‌های دولت شده بودند و همه این موضوعات بورس را بر آن داشت تا در زمان عرضه سهام بانک صادرات از دولت تعهد بگیرد تا موضوع پرداخت سود 40درصدی بانک صادرات فقط محدود به شرکت اصلی شود؛

چرا که براساس گزارش‌های مالی بانک صادرات، شائبه پرداخت 40درصد از سود سهام شعبه‌های استانی این بانک به دولت وجود داشت اما در تازه‌ترین روش و برای نخستین بار بورس برای حفظ حقوق سهامداران از دولت تعهدی دریافت کرد که برمبنای آن شرکت‌های استانی زیر مجموعه بانک صادرات از پرداخت این مبلغ معاف هستند بر همین اساس و پس از دریافت این تعهد نامه روز گذشته بورس تهران مجوز عرضه سهام بانک صادرات را در بورس تهران صادر کرد.

دریافت تعهد نامه

در همین زمینه مدیرعامل شرکت بورس از دریافت تعهد از دولت و اخذ نامه از خزانه برای جلوگیری از تکرار ماجرای مخابرات در واگذاری بانک صادرات خبر داد و گفت: برای پذیرش بانک صادرات، بیش از 2بانک تجارت و ملت سختگیری کردیم؛ چرا که نگران بودیم قضیه شرکت مخابرات بار دیگر در بورس اتفاق بیفتد.

 حسن قالیباف اصل در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: از دولت تعهد گرفتیم که برای بدهی 1560 میلیارد تومانی بانک صادرات برنامه‌ای برای تسویه داشته باشد.

وی در باره پرداخت 40درصد سود تکلیفی شرکت مخابرات به دولت افزود: از خزانه کل کشور نامه‌ای دریافت شد تا این موضوع در خصوص بانک صادرات تکرار نشود و فقط 40درصد سود از بانک صادرات دریافت شود نه از 30 بانک استانی.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار با بیان اینکه از باب شفاف‌سازی‌ و اطمینان از آینده، سود دولت در مجمع سالانه به اندازه سهام دولت خواهد بود، در خصوص اثر سود حاصل از فروش بلوک 51درصدی غدیر در سودآوری سهام بانک صادرات بیان داشت: در این رابطه دقت داشتیم وضعیت سودآوری بانک صادرات کاملا افشا شود و سهامداران به سود غیرعملیاتی آن توجه کنند.

بانک صادرات از دیروز خصوصی شد

رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه پیش از این 40درصد از سهام بانک صادرات به سهام عدالت واگذار شده بود، خاطرنشان کرد: با توجه به عرضه 6درصدی از سهام این بانک در روز گذشته و همچنین اختصاص 5درصد از سهام این بانک به کارکنان هم‌اکنون 51درصد از سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد و از روز شنبه کاملا در ردیف بانک‌های خصوصی قرار خواهد گرفت. 

غلامرضا حیدری کردزنگنه ادامه داد: با توجه به اینکه 20درصد از سهام این بانک در اختیار دولت قرار می‌گیرد 29درصد دیگر از سهام بانک صادرات باقی می‌ماند که به‌صورت تدریجی و یا بلوکی در روزهای آینده عرضه خواهد شد.

تقسیم 40درصد از سود

مدیرعامل بانک صادرات از تقسیم سود 40درصدی هر سهم بانک صادرات در مجمع سالانه خبر داد.  حمید برهانی گفت: دیروز، تعدادی از سرمایه‌گذاران خارجی نیز اقدام به خرید سهام این بانک کردند.

از سوی دیگر برخی دیگر از سرمایه‌گذاران خارجی در حالی برای خرید سهام بانک صادرات مذاکراتی را انجام دادند که در پاسخ به تقاضای این گروه عنوان شد که چنانچه در عرضه اولیه همه تقاضاهای سرمایه‌گذاران خارجی برآورده نشد در عرضه‌های بعدی فرصت خرید وجود دارد. او گفت:  براساس جدید‌ترین تصمیم‌گیری‌ها، پیشنهاد هیأت‌مدیره برای تقسیم سود هر سهم بانک صادرات در مجمع معادل 40درصد از سود واقعی خواهد بود.

کد خبر 83211

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز