یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین ارزیابی‌ها از قیمت سهام بانک تجارت نشان می‌دهد فعالان بازار درخواست‌های خود را برای خرید سهام این بانک به قیمت هر سهم 110‌تومان متمرکز کرده‌اند.

به گزارش همشهری، سازمان خصوصی‌سازی‌ امروز 5 درصد از سهام دومین بانک دولتی مشمول اصل 44 را برای فروش در بورس تهران عرضه خواهد کرد. این در حالی است که ظرف چند روز گذشته تحرک زیادی در بین فعالان بازار برای کشف قیمت این سهم در بورس تهران آغاز شده است.

سازمان خصوصی‌سازی ،‌ سال گذشته سهام بانک ملت را به‌عنوان نخستین بانک دولتی در بورس تهران به فروش رساند و قرار است سهام بانک صادرات نیز به‌عنوان سومین بانک دولتی تا خرداد ماه امسال در بورس تهران واگذار شود. 

هنوز اطلاعات دقیقی در مورد قیمت تعیین شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ برای هر سهم بانک تجارت به دست نیامده است اما اخبار تایید نشده‌ای حکایت از آن دارد که این سازمان به همراه شرکت تامین سرمایه نوین محدوده قیمت 120 تا 130 تومان را برای هر سهم بانک تجارت در نظر گرفته است.

اما آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، قیمت هر سهم بانک تجارت در حال حاضر عموما براساس نسبت قیمت به درآمد بانک‌ها در نظر گرفته می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تقاضای اولیه سهامداران روی قیمت 110 تومان متمرکز شود. 

در همین زمینه محمد غفار پور مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملت در مورد محدوده قیمت سهام بانک تجارت در بورس می‌گوید: با توجه به آنکه عرضه اولیه سهام بانک تجارت به‌صورت خرد انجام می‌شود بنابر این به‌نظر می‌رسد بازار برای قیمت‌گذاری سهام این بانک از ابزار نسبت قیمت به درآمد(P/E) استفاده کند.

وی می‌افزاید: به‌دلیل اینکه امروز سهام بانک تجارت به‌صورت مالکیتی و مدیریتی جابه‌جا نمی‌شود و سهام از طریق کارگزاران بین سهامداران حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شود بنا براین به‌نظر می‌رسد بازار به سمت روش‌های خاصی برای قیمت‌گذاری سهم نرود.

غفار پور تاکید می‌کند: بانک تجارت پیش‌بینی سود هر سهم خود رابرای سال مالی 88 مبلغ 260 ریال در نظر گرفته است. به این ترتیب با در نظر گرفتن این میزان سود و بازدهی مورد انتظار ( 25 درصد) در مدت 15 ماه، می‌توان قیمت هر سهم بانک تجارت را 104 توما ن ارزیابی کرد. 

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملت خاطر نشان می‌کند: با توجه به اینکه بانک تجارت بخشی از سود سال مالی گذشته خود را در مجمع عمومی تیر ماه عرضه خواهد کرد استدلال من این است که بازار درخواست‌های خود رابرای خرید سهام بانک تجارت به قیمت هر سهم 110 تومان تنظیم خواهد کرد.

او  با بیان اینکه تمایل بازار برای خرید سهام یک شرکت در قالب قیمت علامت داده می‌شود ابراز امیدواری کرد: سازمان خصوصی‌سازی‌ به علامت بازار توجه کند؛ چرا که سرمایه‌گذاران فرصت دارند تا با سرمایه خود به سراغ سهام ارزان تر، با بازدهی بیشتری بروند.

عباس دهقان، رئیس هیأت‌مدیره کارگزاری کارآمد نیز درباره محدوده قیمت سهام بانک تجارت می‌گوید: به اعتقاد من بازار با در نظر گفتن نسبت قیمت به درآمد شرکت اقدام به خرید سهام این بانک خواهد کرد.  او ادامه می‌دهد: در حال حاضر تمایل بازار برای خرید سهام بانک تجارت بین 110 تا 120 تومان است.  به گفته او، اگر قیمت عرضه نزدیک به 110 تومان باشد قیمت واقعی‌تر است و عرضه سهام نیز موفق‌تر انجام خواهدشد.

ارزش دفتری بانک، 167 تومان است

در شرایطی که فعالان بازار در حال گمانه زنی برای تعیین قیمت سهام بانک تجارت هستند، اسماعیل غلامی معاون سازمان خصوص‌سازی‌ معتقد است: ارزش دفتری هر سهم بانک تجارت 167 تومان برای هر سهم است که 68 درصد بالاتر از ارزش اسمی آن است.

در حالی که ارزش دفتری بانک ملت 133 تومان و 33 درصد بالای ارزش اسمی بود.   به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه سودآوری تجارت بیش از بانک ملت است خاطرنشان می‌کند: سود هر سهم بانک تجارت 239 ریال و بانک ملت 175 ریال است. 

به گفته او این بانک از شرکت‌هایی است که ظرف 5 دقیقه به فروش می‌رسد.  غلامی می‌افزاید: برای ارزش‌گذاری سهام، روش سودآوری ارزش اسمی و ارزش دفتری آن مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر 81592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز