همشهری‌آنلاین: جامعه علمی از معرفی دکتر شهیندخت خوارزمی به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک استقبال کرد

شهیندخت خوارزمی

به گزارش دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک، پس از انتشار خبر معرفی دکتر شهیندخت خوارزمی به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک، تعدادی ازاساتید علوم ارتباطات خارج و داخل کشور، پژوهشگران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و انجمن‌های تخصصی روابط عمومی با صدور پیام‌های جداگانه، این انتخاب را تبریک گفتند.

براساس این گزارش، پروفسور یحیی کمالی‌پور رییس ایرانی دپارتمان هنرهای زیبا و ارتباطات دانشگاه پوردوی آمریکا در پیام خود آورده است: برخلاف تصورات ذهنی قرون وسطایی، تبعیضات جنسی، کاری و آموزشی، زنان در طول تاریخ نشان داده‌اند که نه تنها از بعضی‌ مردان توانمندترند بلکه می‌توانند در همهٔ زمینه‌ها با آنها سبقت کرده و حتی گوی سبقت را ببرند. خانم دکتر شهیندخت خوارزمی و صدها متفکرفعال، برجسته و نیکوسرشت در حوزه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، اقتصادی، و سیاسی شواهدی زنده و معتبر در نفی آن ذهنیتهای مخرب و پوسیده‌اند. انتخاب خانم دکترخوارزمی را به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک به هموطنان-بخصوص استادان و دانشجویان ارتباطات، محققین و کارگزاران روابط عمومی- از صمیم قلب تبرک می‌گویم و آنرا به فال نیک می‌گیرم. این انتخاب نمونه‌ایست بارز از وظایف اساسی روابط عمومی‌ که همانا تقویت ارتباطات انسانی، تغییر ذهنیت‌های مخرب، ارتقای فرهنگ آشتی، تقلیل تنش‌های فرهنگی، و دست یافتن به یک جامعه نوین و پویا است. من به تواضع صمیمانه، اخلاق پسندیده، توانمندی‌های علمی و فکری، آثار ارزشمند ارتباطاتی و دیدگاه‌های انتقادی و سازنده این هموطن و همشهری فرهیخته می‌بالم و خوشحالم که در طی‌ مسافرت‌های اخیرم به ایران عزیز، چندین بار در میان شنونده‌گان سخنرانی‌های پرمحتوا و علمی ایشان بودم. امیدوارم که در معرفی‌ این الگوهای برجسته که نهایتا منجر به توسعه‌های فرهنگی، آزادی اطلا عات، تقلیل تنش‌ها، هبستگی و پیشرفت کشور می‌شوند همواره موفق و راهگشا باشید.

همچنین دکتر محمد سلطانی‌فر از اساتید علوم ارتباطات در پیام تبریک خود به دکتر شهیندخت خوارزمی به ترجمه ماندگار آثار فاخر آلوین تافلر توسط وی اشاره کرده و یادآور شده است: اگر کسی ادعا کند جامعه اطلاعاتی مطرح شده در ایران بدون کتاب‌های تافلر و ترجمه‌های آن امکان‌پذیر بود دور از انصاف و حتی بی‌انصافی است. [دکتر خوارزمی از روابط عمومی الکترونیک می‌گوید] ترجمه‌های بی‌بدیل آلوین تافلر نقشی بسیار اساسی در جامعه ما و حوزه ارتباطات نوین داشت. باز کردن فضای اطلاعات و تأثیر آن در تغییر روند جوامع و تبیین این نقش در بین مردم ما نتیجه سعی و کوشش و درایت و وسعت دید و آینده‌نگری سرکار خانم دکتر شهیندخت خوارزمی است. جامعه مطبوعاتی، اطلاعاتی و روابط عمومی‌های نوین نمی‌توانند این تأثیر را نادیده گرفته آنرا انکار کنند.

وی تأکیدکرده: تقدیر از این بزرگوار تقدیر از این تفکر است و ارج نهادن به ایشان قبول تأثیر اطلاعات نوین در جامعه ماست. عمری با عزت و سرافرازی و همراه با تأثیر در بین مردم را همانند گذشته برای ایشان آرزو می‌کنم. [مفاهیم: روابط عمومی دیجیتال چیست؟ ]

دکتر سعید رضا عاملی دانشیارگروه ارتباطات دانشگاه تهران از دیگر اساتیدی است که به مناسبت انتخاب دکتر شهیندخت خوارزمی به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک، پیام تبریک صادر کرده است. [دکتر عاملی استادپیشگام روابط‌ عمومی‌الکترونیک شناخته شد]

وی در این پیام به توان دکتر خوارزمی در توسعه علم و دانش با روحیه همدردی و همدلی برای اعتلای جامعه ایرانی اشاره کرده و آورده است: مهم‌ترین رکن در دانش و حرفه روابط عمومی درک انسان و به حساب آوردن اوست. از سوی دیگر همکاری، همدلی و همراهی و ایجاد ارزش افزوده ناشی از تعامل جمعی و هم افزائی توان پراکنده در محیط های مشترک، برساخت ارتباطی است که روابط عمومی را معنا می‌بخشد و مفهومی به نام روابط عمومی پایدار در کنار توسعه پایدار را تحقق می‌بخشد. [روابط عمومی سبز بررسی می‌شود] خانم دکتر شهیندخت خوارزمی، اندیشمند فرهیخته و برگزیده روابط عمومی سال ۱۳۸۸ هم بهره وافی از دانش روابط عمومی خصوصا در پیوند با توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد و هم از شخصیت انسانی برخوردار است که او را نمونه انسانی فرهیخته قرار می‌دهد که از  یک سو از قدرت ستایش همکار برخوردار است و از سوی دیگر، از توان توسعه علم و دانش با روحیه همدردی و همدلی برای اعتلای جامعه ایرانی بهره‌مند می‌باشد. روابط عمومی در یک تعریف عبارت است از روابط سالم و موثر با عموم به‌گونه‌ای که برای همه اعضاء مرتبط، حس عضویت جمعی ایجاد کند. از این فرصت استفاده نموده انتخاب خانم دکتر شهیندخت خوارزمی که از دانش آینده اندیشه‌انه و از نگاه پویای تولید کننده در عرصه ارتباطات اجتماعی و نقش تکنولوژی ارتباطات در این عرصه برخوردار است را به ایشان و جامعه روابط عمومی ایران تبریک می‌گویم.  امید است این انتخاب‌ها و برگزیدنها، شالوده‌های قدم نهادن در مسیر توسعه سلامت و سعادت اجتماعی ایران اسلامی را فراهم آورد.

تحلیل انسانی از فناوری‌های جدید عنوان پیام دکتر علی اصغر محکی از اساتید علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک است.

متن پیام وی چنین است: ۱۵ سال پیش، هنگامی که در کلاس تکنولوژی‌های جدید ارتباطی مقطع کارشناسی ارشد، خانم دکتر شهیندخت خوارزمی را به عنوان مدرس دیدم تصور نمی‌کردم تجربه یک ترم دانشجویی تا این اندازه بر سرنوشت آینده‌ام تأثیرگذار باشد. در واقع شناختی که ایشان از فناوری‌های جدید با رویکرد فرهنگی - اجتماعی به دانشجویان می‌بخشیدند برخاسته از بینش دقیقشان نسبت به واقعیت و آثار این فناوری‌ها بود. خانم دکتر خوارزمی ضمن اینکه تصویری نزدیک به واقع از این فناوریها ارایه می‌دادند بسترهای شکل‌گیری و آثار مترتب را با نگاهی انسانی تحلیل می‌کردند. نگاه واقع‌گرا به پدیده و مقهور صرف جنبه‌های فنی نشدن، از مهم‌ترین ویژگی‌های نحوه تدریس ایشان است. جالب اینکه خانم دکتر شیوه متفاوتی را برای آزمودن توانایی دانشجویان و درک آنها از درس پیش گرفته بود بدین ترتیب که باید در انتهای ترم مقاله‌ای تحلیلی را مبتنی بر مباحث کلاس درباره انواع فناوریهای جدید تدوین می‌کردیم. این مقاله به دنبال سنجش قوه حافظه دانشجویان نبود که درک و تحلیل آنان را از واقعیت می‌سنجید و به نظرم بهتربن شیوه‌ای بود که تدریس شیوای خانم دکتر را تکمیل می‌کرد. ایشان آزمون را نیز تبدیل به بخش تکمیلی آموزش کرده بودند که جای تقدیر دارد. جای سپاس از دست اندرکاران دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک دارد که حسن انتخاب داشته‌اند و به حق استادی را به عنوان پیشگام روابط عمومی الکترونیک برگزیده‌اند که برگردن دانش آموختگان ارتباطات حق بزرگی دارد. انتخاب خانم دکتر خوارزمی را به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک به ایشان تبریک می‌گویم و برایشان آرزوی موفقیت روزافزون دارم.

متن کامل پیام تبریک دکتر یونس شکرخواه، رئیس مرکز مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران  هم به دکتر شهیندخت خوارزمی بدین شرح است:

کیفیت زندگی امری است نسبی و به شدت متأثر از زمان و مکان. دکتر شهیندخت خوارزمی هم مثل هر انسان دیگری محصول زمان و مکان است. اما چون زمان و مکان را خوب می‌شناسد، قدر تحول استراتژیک؛ هوشمندی رقابتی و مدیریت دانائی را بسیار بیشتر می‌داند. نگاه دکتر شهیندخت خوارزمی به زمین و زمان یک نگاه انسانی است و بی‌دلیل نیست که همیشه می‌گوید حتی در قرن بیست ویکم هم انسان باید چیزهای زیادی در مورد دو کهکشان کشف کند؛ یکی کهکشان بزرگ کیهان و دیگری کهکشان انسان. نگاه دکتر حتی به مادرعلوم جدید یعنی به تکنولوژی‌های ارتباطی؛ هم یک نگاه انسانی است. من که سال‌هاست فرصت و افتخار دوستی با او را در کلکسیون روابط روزانه و در کلکسیون خاطراتم دارم؛ بارها از زبانش مجهز شدن انسان به چشم سوم را که او آنرا چشم معرفت می‌نامد؛ شنیده‌ام. او از اعماق جان باور دارد که چیزهایی را که امروز در جهان ماورا و اعماق می‌بینیم؛ پیش از این نامرئی بوده است و مثال می‌زند از آغاز و پایان زندگی، از تشکیل کهکشان‌ها و سیاره‌ها و سیاهچال‌ها، از درون و ساختار اتم، از دیدن در تاریکی، از تماشای اشکال نامرئی نور و امواج و انرژی‌ها که  معرفت انسان را نسبت به خود تغییر داده‌اند. دکتر خوارزمی به زبانی بسیار ساده می‌گوید ما آن چه را که می‌بینیم باور می‌کنیم و این تصاویر جدید؛ باورهای ما را تغییر می‌دهند. او درست می‌گوید؛ اما خودش به گونه‌ای ژرف‌تر نگاه می‌کند تا شاید در میانه لرزش‌های صدایش و لبخندهای مجاب کننده‌اش تلنگری بزند به باورها و پارادیم‌های ما؛ تلنگری و تکانه‌ای که تحول می‌جوید که تحول می‌سازد. خانم خوارزمی به شدت از سکون می‌ترسد و به شدت نگران نوع نگاه انسان‌هاست، او براین باور است که سویه‌های هر چشمی باید به کیهانی باشد که زیستگاه ما است و جزئی از ما و به طبیعتی باشد که انسان از آن برخاسته و به خود انسان؛ به جسم، به فکر و به روحی که وجودش را تشکیل می‌دهد. اما این‌ها برایش نقطه پایان نیست. او به گونه‌ای جدی معتقد است که قوانین حاکم برهمه اینها، در حال تغییر است. پس با این حساب دیگر عجیب نیست که چرا او در سطح ابزارها متوقف نمی‌ماند. تلکسکوپ هابل برای او فقط یک تلسکوپ نیست؛ تولد هزاران کهکشان است؛ و تکنولوژی‌های ارتباطی، ابزارهایی که باید جهان‌هایی دیگر را بیابند و بنا کنند. دکتر خوارزمی در هر جلسه و نشستی؛ صرفنظر از سطح و سطوح آدم‌های حاضر؛ قلم و کاغذش را بیرون می‌آورد تا یادداشت کند و در این عادت او برای من نشانه‌ای نهفته است: عبور از فردیت و نشستن در فروتنی؛ به سان مرواریدها که در کف دریاها می‌نشینند. تکلیف دکتر خوارزمی سالهاست که  با زندگی مشخص‌ شده است. برای معلمی که عمیقا وارد صدف معرفت شود، مسائل شخصی اعتبار خود را از دست می‌دهند و دکتر به همین خاطر زلال است؛ آینه است. خودش را نمی‌بینی؛ انگار دانایی، آگاهی و خودآگاهی اصلی‌ترین دستمایه‌های نشستن با اوست. حرف زدن او از انسان دیجیتالی شده هم به خاطر دیجیتالیسم نیست؛ او زیرک‌تر شدگی و شکاک‌تر و موشکاف‌تر شدن انسان را دنبال می‌کند و هر میلی در او به تعریف معنا و فلسفه برای بودن، علامتی است رو به سوی ارزش‌هایی چون خانواده، خانه، عشق و دوستی؛ به ویژه در میانه بحران‌هایی که از مشخصه‌های زندگی انسان معاصر است. من فرصت را مغتنم می‌شمارم و تجدید احترام می‌کنم به معلم و به دوست فرزانه‌ای که بودن با او معنای زندگی را عمیق‌تر می‌سازد؛ تو را به ندانستن حساس‌تر می‌کند و به دانستن محتاج‌تر و این یعنی کیفیت زندگی.

دکتر داود زارعیان، رییس انجمن متخصصان روابط عمومی نیز با صدور پیام تبریکی، انتخاب دکتر شهیندخت خوارزمی را به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک تبریک گفت. وی در پیام خود آورده است: در عرصه علوم هر جامعه‌ای و در هر برهه‌ای، چهره‌های درخشانی ظهور می‌کنند؛ چهره‌هائی که  درخشندگی‌شان نه بر حسب اتفاق، بلکه به مدد سالها تلاش و ممارست امکانپذیر گردیده است. خانم دکتر خوارزمی، نخستین بار و به شکل عمومی با ترجمه روان وعلمی دوکتاب پر تیراژ و بحث آفرین جابه جایی در قدرت و موج سوم آلوین تافلر، به جامعه علمی - فرهنگی ایران معرفی شدند و بنده که در آن زمان - سال ۱۳۷۰ -، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات بودم مثل بسیاری دیگر از دوستان، از طریق این دو اثر با ایشان آشنا شدم که این ارادت همچنان باقی است. خانم  دکتر خوارزمی با انتشار این دو اثر در ایران، نشان دادند به پشتوانه آشنایی به رموز و دقایق جامعه جهانی مبادرت به ترجمه این دو کتاب گرانسنگ کرده‌اند. و بی دلیل نیست که به عنوان عضو هیأت مدیره انجمن ایرانی جامعه اطلاعاتی برگزیده شده و در کسوت استادی، با تمامی مولفه‌های یک استاد گرانمایه و صاحب اندیشه با تشکیل کلاسهای پر بار و روش ویژه تدریس با شایستگی به تعلیم دانشجویان می‌پردازند. آنچه مسلم است در جوامع در حال توسعه - که کشور ما نیز در زمره آنهاست - برخلاف کشورهای توسعه یافته، بانوان در مقایسه با آقایان می‌باید از توانمندی مضاعفی بهره‌جویند تا فرصت نشو و نمائی یافته و سرانجام به شهرت و اعتباردست یابند. برهمین اساس، می‌توانیم به قابلیت‌های خانم دکتر خوارزمی - که توانسته‌اند، طی یک دو دهه اخیر خود را به عنوان بانویی متفکر و نظریه پرداز مطرح سازند - بیشتر وقوف می‌یابیم. در جامعه علمی و دانشگاهی ایران، غالب استادان، تنها متکی به محفوظات و آموخته‌های علمی خود می‌باشند و همواره حول همین محور به بحث و فحص و تدریس می‌پردازند. اما در این میان، تنی چند، صاحب نظریه‌های خاص خویش بوده، آنهم نظریه‌هایی که مطرح ساختن‌شان گاه با اوضاع فرهنگی - اجتماعی حاکم بر جامعه در تضاد می‌باشد. اما خانم دکتر خوارزمی در جرگه استادان اخیر قرار گرفته که هرگاه ایده‌ای سازنده‌ای داشته، آنرا با تهوری آمیخته با دلسوزی، مطرح کرده‌اند. در این جا این دو عبارت مشهور از ایشان به ذهنم متبادر گردیده که دریغم آمد به آنها اشاره‌ای نداشته باشم: یکی،  تحقق جامعه اطلاعاتی یک الزام تاریخی است؛ چه حکومت بخواهد و چه نخواهد و دیگری، سند توسعه داریم؛ اما دریغ از یک برنامه جامع ملاحظه می‌فرمایید در هر دو عبارت، واقعیتی انکارناپذیر موج می‌زند که بر دلالت بر شناخت تام این استاد عالیقدر از جامعه ایران دارد. به هر تقدیر، ضمن آرزوی توفیق روز افزون برای خانم دکتر خوارزمی امیدوارم نه تنها از اندیشه‌های پیشروو دانش روز ایشان در تحقق جامعه اطلاعاتی کشور، بلکه در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی ایران اسلامی، بیش از پیش استفاده شود.

دکتر حمید ضیایی پرور از پژوهشگران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز در این خصوص آورده است: برای من به عنوان یک دانشجوی کوچک رشته ارتباطات مایه مباهات و افتخار است که انتخاب سرکار خانم دکتر شهیندخت خوارزمی را به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک تبریک و تهنیت بگویم. ایشان با دانش عمیق خود در باره فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT زاویه‌های جدیدی پیش روی ما در زمینه توسعه معرفت و دانش گشوده اند. از دیدگاه وی، ICT مادر علوم جدید  است همان دانشی که باعث پیدایش عظیم‌ترین ماشین مصنوع بشر یعنی اینترنت شده است. نگاه دکتر خوارزمی به فناوری اطلاعات و ارتباطات محدود به آنچه امروز ما از آن درک می‌کنیم نیست. او به درستی بر نقش این فناوری در گسترش مرزهای دانش در جهان اشاره می‌کند. این یعنی ICT  نه تنها در روابط عمومی الکترونیک، نه تنها در علوم ارتباطات اجتماعی که حتی در رشته‌هایی همچون نجوم، هوا فضا، نانو تکنولوژی، فیزیک، مهندسی، اقتصاد، محیط زیست و علوم پزشکی نیز تاثیر دارد. در صفحات دانش و فناوری روزنامه همشهری که بنده افتخار دبیرگروهی آن را در این رسانه بر عهده دارم یک سوال ثابت خبرنگاران ما از دانشمندان و متخصصان رشته‌های مختلف در گفتگوهای عمیق، نقش ICT در توسعه آن علوم و دانش‌ها است. پاسخ متفق القول همه آنها تاثیر بلامنازع این فناوری در ارتقاء علوم مختلف بوده است. امروز جامعه روابط عمومی الکترونیک ایران و فراتر از آن جامعه ارتباطات اجتماعی ایران به اندیشه‌ها و دیدگاه‌های روشنگرانه و شجاعانه و منتقدانه دکتر خوارزمی نیاز دارد. تجلیل از این استاد فرهیخته، تجلیل از سال‌ها علم اندوزی و علم آموزی است. که در تعالیم اسلامی زکات علم نشر آن است.

گفتنی است مراسم تجلیل از دکتر شهیندخت خوارزمی به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک همزمان با برگزاری چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک در سالروز گرامیداشت روابط عمومی ۲۷ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد

کد خبر 81210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز