یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: اصرار کمیسیون ماده یک بر تثبیت یا افزایش نیافتن تعرفه واردات شکر، واردات بی‌رویه و چندین برابر نیاز سالانه بازار مصرف داخلی، اجرایی نشدن مصوبه دولت برای خرید 200 هزار تن شکر تولید داخل و الزامات تازه کارخانه‌ها برای عرضه شکر بسته‌بندی شده، سرانجام به توقف تولید قندوشکر در کشور منجر شد.

در حالی که اعتراض‌های مکرر دست‌اندرکاران تولید قندوشکر و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه اعمال تعرفه پایین و واردات بی‌رویه شکر نتیجه‌ای را به‌دنبال نداشت، کاهش سطح زیرکشت چغندرقند با نرخ پایین خرید و پرداخت نشدن مطالبات چغندر‌کاران، همچنین نبود حمایت‌های لازم از تولید‌کنندگان این محصول موجب شد تا تامین مواداولیه مورد نیاز کارخانه‌های تولید قندوشکر در کشور با مشکل مواجه شود.

از سوی دیگر اجرایی نشدن مصوبات دولت برای خرید شکر تولید داخلی، مشکل تامین نقدینگی و الزامات جدید وزارت بازرگانی برای عرضه شکر تولیدی کارخانه‌ها در بسته‌بندی‌های مورد نظر موجب شد تا سرانجام روز گذشته دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن صنفی کارخانه‌های تولید قندوشکر، از توقف تولید این محصول در کشور طی3ماهه اخیر خبر دهد.

بهمن دانایی، در یک نشست خبری با اشاره به نبود حمایت لازم و اجرایی نشدن مصوبه دولت برای خرید شکر، کاهش تعرفه واردات قندوشکر از 150 به 10درصد طی 3 سال اخیر را عاملی دانست که کارخانه‌های چغندری کشور را در آستانه تعطیلی قرار داده است.

وی با بیان اینکه نیاز سالانه بازار مصرف داخلی به قندوشکر 2میلیون تن است، گفت: با کاهش شدید تعرفه واردات قندوشکر، در 3سال اخیر4میلیون و 871 هزار تن قندوشکر در شرایطی وارد کشور شد که با اجرایی نشدن مصوبات دولت برای خرید شکر تولید داخل، اکنون حدود 400هزار تن شکر تولیدی کارخانه‌های کشور خریداری نداشته و در انبارها باقی‌مانده است.

دبیر انجمن کارخانه‌های تولید قندوشکر، بدهی کارخانه‌ها به کشاورزان را حدود 45 میلیارد تومان برآورد کرده و با اشاره به روند تدریجی کاهش تولید چغندر و قندوشکر در کشور، افزود: تولید چغندر از بیش از 6 میلیون تن در سال 85 به 7/1میلیون تن در سال 87 کاهش و در همین مدت تولید قندوشکر نیز از 3/1میلیون تن به 500 هزار تن کاهش یافته است.

وی با اشاره به بند40 قانون بودجه88 کل کشور مبنی بر اینکه تعرفه کالاهای نهایی محصولات کشاورزی باید در حد تعرفه واردات خودرو باشد، یادآور شد: درحالی‌که اکنون تعرفه واردات خودرو در کشور 90درصد است، اما با گذشت بیش از 50 روز از آغاز سال‌، هنوز اقدامی برای اصلاح تعرفه واردات قندوشکر به کشور صورت نگرفته است.

دانایی با اشاره به توقف تولید کارخانه‌های قندوشکر در 3ماهه اخیر به‌دلیل نبود حمایت دولت، بیان داشت: مصوبه آذرماه سال گذشته هیات وزیران برای خرید 200هزار تن شکر از کارخانه‌های چغندری درحالی که رئیس‌جمهوری چندین‌بار بر اجرای این مصوبه و همچنین خرید 130هزار تن محصول بخش نیشکر تاکید کرده، تاکنون اجرایی نشده است.

اجرای این مصوبه دولت خواست منطقی کارخانه‌های قند است و نباید با تاخیر بیش از این شرایط را برای تولید‌کنندگان داخلی سخت‌تر کرد.

کد خبر 81049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز