قلدری، مجموعه اعمال و رفتارهای سلطه‌جویانه همراه با پرخاشگری‌ست که برخی دانش‌آموزان با توجه به شیوه و سبک زندگی خانوادگی خود به ویژه در محیط مدرسه و در میان هم‌سالان خود بروز می‌دهد.

قلدوری

همشهری آنلاین - سحر جعفریان: پدیده‌ رفتاری و روانی شایع که می‌تواند سبب ناامنی محیط کلاس درس و مدرسه برای تعدادی از دانش‌آموزان که به لحاظ ارتباطی و تعاملی ضعیف هستند، شود. پدیده‌ای که یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین نیز در دوران تحصیل فرزندشان محسوب می‌شود. «صادق اسماعیلی»، روانشناس و پژوهشگر حوزه رفتارهای اجتماعی در این باره می‌گوید: «قلدری نوعی استفاده نادرست از وجوهی از قدرت است که کودکان و نوجوانان باید مهارت مواجه و مدیریت آن در مدارس را داشته باشند. قلدری به عنوان نمودی از پرخاشگری در ۲ سطح و نوعِ جسمی یا فیزیکی و کلامی و رفتاری اتفاق می‌افتد. از درگیری فیزیکی گرفته تا اذیت و آزار کلامی و رفتاری که در هر یک به صدمه و تخریب می‌انجامد.»

اسماعیلی می‌افزاید: «با فرزندتان به طور واضح و شفاف در مورد قلدری و مولفه‌ها و نمونه‌های آن صحبت کنید. مهارت ارتباطی و اجتماعی فرزند خود ضمن تقویت اعتماد به نفس او، ارتقا ببخشید. اگر در گروه‌های هم‌سال و دوستان، منفعل است به او تکنیک‌های تعامل در موضوعات مختلف را آموزش دهید. فرزندتان را با مفاهیمی از جمله، مهربانی و همدلی در کنار عوامل هشدارآمیز بروز قلدوری از سوی برخی هم‌کلاسی‌هایشان، آشنا کنید. به آنها مهارت حل مسئله و مدیریت بحران نیز آموزش دهید؛ مهارتی که از گفتگو و دعوت به آرامش تا برخورد جدی، بدون خشونت و گزارش به بزرگترها را شامل می‌شود. قوانین مشخصی در ارتباط با قلدوری در محیط‌هایی مانند کلاس درس با حضور دانش‌آموزان و معلم وضع شود تا تخطی از آنها مورد پیگیری رسمی قرار گیرد. به فرزندتان پیشنهاد دهید با تشکیل یک انجمن دوستانه در کلاس، موارد قلدری را شناسایی و از افراد قربانی به طور همه جانبه حمایت کنند. در این انجمن حتی می‌توان به بهانه برخورد با شاخص‌های قلدوری، به آموزش تعاملی ورزش‌های دفاعی پرداخت. تقویت مسئولیت‌پذیری، خویشتن‌داری و تاب‌آوری صحیح نیز می‌تواند به دانش‌اموزان در مواجه با قلدوری کمک کند.»

کد خبر 810388
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha