باغ نگارستان، از بناهای هنری-تاریخی به جامانده از دوره قاجار است که رد پای اهالی فرهنگ و هنری مثل پروین اعتصامی و علی‌اکبر دهخدا و برخی از وقایع و رخدادهای تاریخ معاصر در آن به جا مانده است.

باغ موزه نگارستان تهران

همشهری آنلاین: باغ نگارستان از بزرگ‌ترین عمارت‌ها و خانه‌های تاریخی تهران است که به‌عنوان اقامتگاه تابستانی فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شد. این باغ ۶۴ اتاق، ۴ تالار، کتابخانه با ۴ سالن و ۶۰۰ متر زیربنا دارد. تالارها با آینه‌کاری، نقوش طلایی و چلچراغ‌های باارزش مزین شده‌است. این باغ موزه به این علت نگارستان نامیده شده‌ که در یکی از اتاق‌های عمارت تعداد زیادی تابلو نقاشی، اغلب پرتره به نمایش درآمده بود. یکی از بخش‌های باغ نگارستان دانشسرا و عمارت کتابخانه است که افراد نامداری مثل ملک‌الشعرای بهار، علی‌اکبر دهخدا، پرویز خانلری و دیگران تحصیل کرده‌اند. در این کتابخانه، مدتی پروین اعتصامی به‌عنوان کتابدار مشغول به فعالیت بود. در بازدید از باغ نگارستان می‌توانید از مجموعه ملک‌الشعرای بهار، موزه مکتب کمال‌الملک، مجسمه مینیاتورهای مردم‌شناسی و... دیدن کنید.

مدرسه ملک‌الشعرای بهار و دهخدا اینجاست | کتابداری پروین اعتصامی در عمارت قجری

از قتل قائم‌مقام تا تأسیس پژوهشکده فرهنگ

باغ نگارستان در دوره حیات ۲۰۰ ساله‌اش بستر بسیاری از رخدادهای سیاسی، فرهنگی بسیاری ازجمله تاج‌گذاری محمدشاه و قتل‌ «میرزاابوالقاسم‌ فراهانی» وزیر او بوده است. همچنین در این سال‌ها و با گذر زمان کاربری این باغ تغییر کرده و مراکز مختلف فرهنگی و هنری در آن دایر شده‌است ازجمله نخستین مدرسه فلاحت و مدرسه صنایع مستظرفه دراین باغ تأسیس شد. مدتی به‌عنوان وزارت عدلیه، دانشسرای عالی، فرهنگستان ایران مورد استفاده قرار گرفت. در دهه ۳۰ مؤسسه لغتنامه دهخدا، مؤسسه جغرافیا و مؤسسه زبان‌های خارجی و مؤسسه تحقیقات اجتماعی در اینجا به فعالیت علمی خود ادامه دادند. همچنین پژوهشکده فرهنگ و هنر که بعدها به مؤسسه پژوهشی فرهنگ و هنر تغییر نام یافت، در این باغ تأسیس شد.

نشانی:‌ میدان بهارستان، محدوده خیابان صفی‌علی شاه و خیابان دانشسرا

-روزهای فعالیت: هر روز

-ساعت فعالیت: ۱۰ تا ۱۹

کد خبر 807593
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha