مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران در واکنش به خبر انتقال درختان چنار از شهرداری مشهد به شهر تهران گفت که سالهاست از نهالستان‌های خصوصی استان خراسان رضوی درخت چنار ۱۰ ساله می خریم و در تهران غرس می‌کنیم. بنابراین انتقال چنارهای شهرداری مشهد به پایتخت صحت ندارد.

چنا رولی عصر

همشهری _ محمد سرابی: با آغاز فصل سرما، جابه جایی، هرس و کاشت درختان در دستور کار شهرداری تهران قرار می گیرد. در راستای این رویکرد شهرداری تهران با توجه به آفت زدگی تعدادی از درختان چنار ولیعصر که منجر به قطع آنها شد، کاشت درختان چنار جوان را آغاز کرد. اخیرا علیرضا زاکانی، شهردار تهران با اشاره به اینکه بسترسازی نادرست جوی‌های آب باعث آسیب دیدن درختان و در نهایت خشکیدگی آن‌ها شده است، گفته بود: « ما از مشهد درخت ۱۰ ساله وارد کرده‌ایم که در حال کاشت است.»

اظهار نظری که برداشت سویی از آن شد و عده ای برخلاف واقع موضوع جابه جایی درختان از فضای سبز شهر مشهد به فضای سبز تهران را مطرح کردند و از این رو انتقادات متوجه مدیریت شهری پایتخت شد. گرچه محمدرضا قلندر شهردار مشهد این موضوع را تکذیب کرد و گفت که چنارهای این شهر به تهران منتقل نشده است و شهرداری مشهد تامین کننده درختان تهران نیست اما منتقدان که همواره بر طبل توخالی می کوبند آن را نپذیرفتند. در نتیجه اصل ماجرا را از علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران جویا شدیم. او در تشریح غرس چنارها در تهران به همشهری می گوید: «ما از شهرداری مشهد درخت نخریدیم بلکه از نهالستان‌ها و چنارستان‌های خصوصی اطراف شهر مشهد و استان خراسان رضوی تعدادی درخت چنار خریداری کردیم و پس از انتقال به تهران در نقاط شناسایی شده غرس شدند.»

تایید سلامت درختان توسط کارسناسان

علی‌محمد مختاری با بیان این که برای تامین درخت مورد نیاز چنارستان‌های اطراف چند شهر را بررسی کردیم، تاکید می کند: « گروه‌های اعزامی از دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی تهران سلامت درختان چنار نهالستان های استان های مختلف را ارزیابی کردند و در نهایت درختان قزوین تایید شدند که تعدادی را خریدیم و در محدوده میدان مشق کاشتیم. درختان اصفهان تایید نشدند اما درختان نهالستان‌های مشهد هم مورد تایید کارشناسان بود که خریداری آنها انجام شد.»

بن درخت به معنی محیط پایین‌ترین قسمت تنه درخت در نزدیکی خاک است که عمر و استقامت آن را نشان می‌دهد. مختاری با اشاره به این موضوع می‌گوید «درختانی که برای کاشت در تهران انتخاب شدند ۱۰ تا ۱۲ سال سن و بن حداقل ۴۰ سانتیمتر داشتند. پس از کاشت درختان وقتی از بقای آنها مطئمن شویم عملیات هرس شاخ و برگ های تاج درخت را انجام می شود.»

بنا به گفته های مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران هر سال حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ اصله درخت به تهران منتقل و غرس می شود. علی محمد مختاری در پایان تاکید می کند: «برای جلوگیری از ایجاد اختلال در عبور مرور عابران و خودروسواران با هماهنگی پلیس راهور و نیروی انتظامی، کاشت درختان شبانه انجام می شود. تلاش ما بقای درختان است و خوشبختانه ۲ تا ۳ درصد درختانی که به این روش کاشته شده اند خشک شده و بقیه به فضای سبز تهران اضافه شده اند.»

کد خبر 805796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha