شرط شرکت‌های دارویی برای فروش دارو با ارز خاص، تحریم‌های بانکی، تأمین‌نشدن به‌موقع ارز و ناهماهنگی دستگاه‌های متولی، تأمین داروی بیماری‌های خاص را سخت‌تر کرده است.

تحریم دارو

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: تامین داروی بیماران خاص از برخی شرکت‌های دارویی به چالش عجیبی خورده و کمبودها را در این حوزه تشدید کرده است؛ چالشی تحت عنوان ارز خاص که مورد تقاضای این شرکت‌هاست و تبدیل ارزهای عربی به ارزهای اروپایی که واردات را برای شرکت‌ها هزینه‌بر کرده است.

همچنین تحریمی برای بانک قبلی که انتقال ارزی را انجام می‌داد، رخ داده است؛ وضعیتی که باعث شده بیماران هموفیلی به داروهایی ازجمله هیومیت، فیبرونوژن و فاکتور ۱۳ دسترسی نداشته باشند و ذخیره دارویی بیماران تالاسمی هم تا ۲‌ماه دیگر بیشتر جوابگو نباشد. بررسی‌های همشهری هم نشان می‌دهد اگر واردات فوریتی درباره داروی این بیماران صورت نگیرد، بازه زمانی ۳ماهه کمبودهای شدید دارویی جان آنها را به‌شدت در خطر قرار می‌دهد؛ چون تامین این داروها فرایند زمانی تقریبا ۸ماهه دارد.

بی‌توجهی درباره داروی بیماران خاص

مجلسی‌ها به ماجرای کمبودهای دارویی برای بیماران خاص ورود کرده‌اند. دوشنبه عصر جلسه‌ای در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای مشکل کمبود داروی بیماران هموفیلی، اس‌ام‌اِی و تالاسمی برگزار شد. چند روز پیش‌ هم وزیر بهداشت با روسای انجمن‌های تالاسمی و بیماران پروانه‌ای جلسه داشت و در جریان مشکلات دارویی آنها قرار گرفت.

سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از اینکه در مورد تامین داروی بیماران خاص با ۳مشکل تحریم‌ها، سوء‌مدیریت و تعارض بین اظهارات مسئولان سازمان غذا و دارو و بیماران مواجه هستیم، در توضیح بیشتر از برگزاری این جلسه گفته: «در بحث سفارش دارو، قصور، کوتاهی و بی‌توجهی مسئولان مربوطه بسیار مشهود و ملموس است و شاهد عدم‌انسجام و همراهی بین وزارتخانه‌ها هستیم و دارو در زمان مناسب تحویل گرفته نشده است. هشدار می‌دهیم که بی‌توجهی مسئولان مربوطه به این موضوع باعث افزایش مرگ‌ومیر بیماران خواهد بود و در این رابطه رئیس‌جمهور باید مانند تشکیل ستاد کرونا نسبت به تشکیل قرارگاه غذا و دارو اقدام کند تا از این پیج و بحران خطرناک عبور کنیم.»‌

یک اقدام جدی برای کمبود احتمالی داروهای تالاسمی

رئیس انجمن تالاسمی ایران درباره پایان ذخایر دارویی بیماران تالاسمی تا بهمن امسال به همشهری می‌گوید: «سازمان غذاودارو و دولت پذیرفته‌اند که در کنار داروهای تولید داخل، بحث واردات دارو هم انجام شود، اما مشکل اینجاست که برای تامین داروی موردنیاز این بیماران تاکنون ۴دفعه انتقال ارز انجام شده، اما به‌دلیل تحریم‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است. از سوی شرکت نوارتیس هم یک نوع ارز خاص و مرغوب با منبع اروپایی (EIH) می‌خواهد و ما حتی نمی‌توانیم از ارزی که در کشور قطر داریم در این باره استفاده کنیم. باید فکر اساسی و پیگیری خرید دارو به سرعت انجام شود؛ چون ما حدود ۹هزار بیمار مقاوم به درمان نسبت به داروهای تولید داخل داریم و باید برای آنها داروی خارجی تامین شود. میزان داروی تولید داخلی هم در حوزه داروی تزریقی پاسخگوی نیاز کشور نیست.»

یونس عرب معتقد است که همین حالا هم‌زمان برای تامین این داروها از دست رفته و احتمالا یک بحران ۳ماهه کمبود این داروها وجود خواهد داشت که جان بیماران را به خطر می‌اندازد؛ چون از همین حالا هم اگر پول مورد تأیید شرکت سوئیسی به‌حساب بنشیند، دقیقا ۸‌ماه زمان می‌برد تا دارو وارد کشور شود؛ این در حالی است که سنگ‌اندازی سوئیسی‌ها در مسیر واردات دارو به بهانه تحریم، باعث مرگ بیش از ۷۵۰بیمار تالاسمی به‌دلیل نداشتن دارو شده است.

عرب با بیان اینکه تعداد ۲۳هزار بیمار تالاسمی در کشور داریم که نیازمند درمان مادام‌العمر هستند، به یک تصمیم مناسب از سوی وزارت بهداشت اشاره می‌کند و می‌گوید: «وزیر بهداشت تأکید کرده مدت زمان ذخایر استراتژیک درباره داروی بیماری‌های خاص افزایش پیدا کند و اگر این مسئله محقق شود، دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.»‌

سنگ‌اندازی سوئیسی‌ها، مرگ بیماران خاص | ارز خاصی که واردات را مختل کرده است

عمل‌های جراحی که لغو می‌شود

براساس اعلام روابط‌عمومی بنیاد امور بیماری‌های خاص بیماران هموفیلی هم با کمبود شدید داروهای فاکتورهای ۸ و۹ و هیومیت مواجه شده‌اند و بسیاری از عمل‌های جراحی آنها با وجود داشتن وضعیت اورژانسی به‌علت کمبود دارو لغو می‌شود.

این نکته را احمد قویدل، مدیرعامل سابق کانون هموفیلی هم تأیید می‌کند، اما می‌گوید که علاوه بر این داروها فیبرونوژن و فاکتور ۱۳ هم به لیست کمبودها اضافه شده است.

به‌گفته قویدل، این کمبودها به‌دلیل اختصاص پیدا نکردن ارز اروپایی و جایگزین کردن ارز عربی است و با توجه به فرایندهای تحریم، تبدیل ارزهای عربی به ارزهای اروپایی بسیار هزینه‌بر است و شرکت واردکننده نمی‌تواند این داروها را وارد کند؛ چراکه متضرر می‌شود. او با بیان اینکه خرید داروهای بیماران خاص و دیردرمان مانند خرید داروهای معمولی در بازارهای جهانی ممکن نیست، ادامه می‌دهد: «تعداد این بیماران در جهان کم است؛ بنابراین شرکت‌های دارویی، تولید بدون برنامه ندارند و با دریافت سفارش اقدام به تولید می‌کنند.»‌

بیشتر بخوانید:

کد خبر 805451
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • araz IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
    1 0
    باز هم تحریم ها جان بیماران ایران را میگیرد!!!