در چندماه گذشته که مدارس بازگشایی و سال تحصیلی جدید با حضور میلیونی دانش‌آموزان درکلاس‌های درس آغاز شده، بحث بکارگیری سرویس مدرسه برای نقل و انتقال محصلان از خانه تا مراکز آموزشی وبالعکس داغ‌تر شده است.

محمد الماسی وکیل پایه یک دادگستری

همشهری آنلاین؛ حوادث _ رضا نیکنام : اما به واقع بکارگیری سرویس مدرسه چه تعهدها و مسئولیت‌هایی برای راننده به دنبال دارد؟ برای شنیدن پاسخ این پرسش و همچنین آشنایی بیشتر شهروندان با این مسئله با دکتر محمد الماسی، حقوقدان و وکیل پایه یکم دادگستری استان تهران همصحبت شدیم.

  • دانستنی‌های قضایی بیشتر را اینجا ببینید

دکتر الماسی، درابتدا با بیان این موضوع که در زمینه مسئولیت راننده سرویس مدرسه در قانون هیچ متن موضوعی نداریم، توضیح می‌دهد: «ما در این رابطه می‌توانیم فقط از قواعد عمومی مسئولیت مدنی، قانون مدنی و قوانین مشابه کمک بگیریم؛ مثلا آیین‌نامه ایمن‌سازی مدارس که نه تنها درباره رانندگان سرویس بلکه راجع به معلمان و کادرآموزش، مدیر مدرسه وهر نهاد آموزشی و به طور کل هرجایی که طفل به او سپرده می‌شود؛ حالا منظور از طفل در قانون، نوآموز و دانش‌آموز کلاس اول ابتدایی تا نوجوانی است که به او_ راننده سرویس_ سپرده می‌شود.»

این حقوقدان با تجربه درباره مسئولیت رانندگان سرویس مدارس و شرایط آن در مواقع خاص از جمله بروز حادثه و سانحه در زمان خدمت می‌گوید:«در هر صورت شخصی که طفلی به او سپرده می‌شود تحت شرایطی باید پاسخگو باشد. مثلا اگر اتفاقی برای طفل بیفتد و یا به واسطه اتفاقاتی خسارتی به آن شخص وارد شود، این موضوع قابل پیگیری خواهد بود.»

وکیل پایه یکم دادگستری استان تهران درباره موارد یاد شده در قانون مدنی ایران به نکته جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در قانون مدنی فرانسه که البته قانون مدنی ایران به نوعی از آن قتباس شده، به شکل ویژه در این باره صحبت کرده، اما در قانون مدنی ایران خیر. تنها مستندی که در این باره ماده ۷ قانون مدنی، یا مسئولیت مدنی است. دراینجا گفته شده که اگر طفلی به کسی سپرده شود و در نتیجه تقصیر آن شخص مراقب، با بی‌احتیاطی فرد چه عمدی و چه سهوی خسارتی به دیگری وارد شود، آن شخص باید خسارت‌ها را پرداخت کند، حالا این فرد می‌تواند راننده سرویس مدرسه هم باشد. زمانی هم که اتفاقی در مسیر خانه تا مدرسه برای طفل بیفتد اینجا باید برگردیم به قوانین و قواعد عمومی جبران خسارت و مسئولیت مدنی، اینجا می‌گوییم اگر مراقب کودک و فردی که طفل به او سپرده شده_ راننده سرویس مدرسه_ در انجام مسئولیت و وظایف از جمله حفظ تدابیر ایمنی و احتیاطی دچار سهل انگاری کوتاهی و قصوری شده باشد، در این صورت خسارتی که به طفل وارد شده را باید راننده سرویس جبران کند حالا این خسارت امکان دارد که جسمی و یا به هر نحو دیگری باشد حتی معنوی.»

الماسی در ادامه از برخی استثناها در این زمینه صحبت می‌کند و می‌گوید:«اگر طبق شواهد و مستندات از سوی راننده سرویس و فرد مراقب طفل کوتاهی و قصوری اتفاق نیفتاده باشد و حادثه‌ای برای کودک و یا دانش‌آموز رخ دهد در اینجا دیگر مسئولیتی متوجه راننده سرویس مدرسه نیست. فرض کنید که راننده سرویس تمام اقدامات ایمنی و احتیاطی رانندگی را انجام داده باشد مثلا درخودرو موقع سوار شدن بچه ها قفل شده باشد و در این زمان وسیله نقلیه دیگری با این خودرو تصادف می‌کند و دانش آموزی نیز دچار صدمه‌دیدگی شود، در این مواقع موضوع ارجاع داده می‌شود به کارشناس مربوطه که وقتی نظر بدهد که راننده سرویس هیچگونه کوتاهی نداشته، بر اساس قواعد کلی قانون مدنی، کارشناس میزان تقصیر هر کدام را مشخص می‌کند، حتی گاهی اوقات ممکن است که خود کودک و یا دانش‌آموز، مقصر شناخته شود.»

مطالب مربوطه به این گزارش :

اصل ماجرا|دانش آموزان در انتظار سرویس مدارس

درباره مسئولیت مدنی راننده سرویس مدرسه چه می‌دانید؟// شماره۲۲

کد خبر 805039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha