یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

اینکه چرا مصادیق آلودگی صوتی به صدای بوق خودرو‌ها یا تیشه و کلنگ کارگران ختم شده سؤال بی‌جوابی است

که هنگام شنیدن صدای بلند و نخراشیده برخی شهروندان بی‌ملاحظه به آن بیشتر فکر می‌کنیم. تاکسی، اتوبوس، محل کار، سرکوچه و خلاصه بسیاری نقاط شهر مکان‌هایی هستند که می‌توان از صدای بلند برخی افراد بی‌ملاحظه حسابی دلخور شد.

این درحالی است که آنها به هیچ‌وجه متوجه آزار دهنده بودن کار خود نیستند و در مقابل اعتراض دیگران نیز حسابی واکنش نشان می‌دهند.

برخی از آنها بلند صحبت کردن در وسایل نقلیه عمومی را حق خود می‌دانند و از حریم خصوصی سخن به میان می‌آورند.

حال آنکه حریم خصوصی تا زمانی خصوصی است که هیچ مقوله آزار دهنده‌ای از طریق آن دیگر افراد جامعه را اذیت نکند، اما وسایل عمومی به هیچ‌وجه حریم شخصی تلقی نمی‌شوند و رعایت حقوق دیگران در این محدوده بر همگان واجب است. البته تمامی اینها شامل  زنگ‌ تلفن همراه و غیره نیز می‌شود.

سریال‌های نصفه نیمه

چند سال پیش ویترین فروشنده‌های محصولات تصویری پر از لوح فشرده سریال‌های مختلفی شد که علاقه‌مندان به این سریال‌ها به اصطلاح حسابی به دل خود صابون زدند که می‌توانند با خرید آنها چند دقیقه‌ای را در دل خاطرات قدیمی غوطه‌رو شوند.

این در حالی بود که خریداران بعد از خرید برخی از این سریال‌ها متوجه می‌شوند که لوح‌های فشرده سریال حاوی خلاصه آن است و تمامی این مجموعه را در بر ندارد. حال آنکه برای توزیع این محصولات حتما باید روی بسته‌بندی، توضیحات کاملی در مورد چند و چون آن درج شود.

البته همین نصفه نیمه‌ بودن برخی از این سریال‌ها باعث شده مغازه‌داران، کاسبی خوبی بابت فروش مجموعه کامل داشته باشند؛ به‌طوری که در حال حاضر تمامی خریداران می‌توانند با ارائه بیعانه، لوح‌های فشرده و غیر رسمی اما کامل سریال را خریداری کنند. این در حالی است که چنین شیوه‌‌ای در کنار سلب اطمینان خریدار، حق و حقوق عوامل تولید کننده را نیز ضایع می‌کند.

بهداشت قصابی‌ها

از آنجایی که در قصابی‌ها انواع مواد گوشتی عرضه می‌شود، رعایت دقیق اصول بهداشتی در این مکان‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است؛چرا که این مواد غذایی به‌طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط هستند.

این درحالی است که قصابی‌ها باید علاوه بر رعایت اصول بهداشتی در داخل فروشگاه، شامل استفاده از دستکش و شست‌وشوی مکرر تجهیزات، در خارج از این محل هم بهداشت را رعایت کنند.

به عنوان نمونه با توجه به در پیش بودن گرما، قرار دادن ضایعات و دورریز‌های گوشت در فضای پیاده‌رو بدون اینکه هیچ محافظی داشته باشند، موجب می‌شود ضمن پخش شدن بوی نامطبوع، این مکان به محل تجمع حشرات و حیوان‌های موذی تبدیل شود. بهتر است قصابی‌ها به این منظور از سطل‌های در دار و کیسه‌های پلاستیکی محکم استفاده کنند.

غافلگیری عمرانی

تا به حال پیش آمده که برای دور زدن ترافیک خیابان‌ها به فکر کوچه‌ پس کوچه‌ها و راه‌های میانبر بیفتید؟ پس حتما توانسته‌اید راهی کم ترافیک‌تر برای رسیدن به مقصد پیدا کنید. اما گاهی پیش می‌آید که همین مسیر‌های کم ترافیک که اغلب  کوچه‌ها هستند به مسیر‌های صعب‌العبور تبدیل شوند.

به عنوان مثال گاهی به‌طور ناگهانی در این کوچه‌ها عملیات عمرانی انجام می‌شود و کوچک‌ترین نشانه‌ای دال بر اطلاع‌رسانی در این زمینه هم سر کوچه نصب نمی‌شود.

به این ترتیب تعداد زیادی خودرو پشت سد معبر ایجاد شده در کوچه گرفتار می‌شوند و دور زدن یا دنده عقب گرفتن آنها، بار ترافیکی سنگینی را ایجاد می‌کند که دامنه آن حتی به خیابان‌های اصلی هم سرایت می‌کند. بهتر است در مواقع انجام چنین عملیاتی، دست کم اطلاع رسانی دقیق برای شهروندان انجام شود.

کد خبر 80496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز