چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۲
۰ نفر

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که پیام‌های اخلاقی هرچه کوتاه‌تر و کاربردی‌تر باشند، تاثیرگذارتر خواهند بود.

این همان شیوه‌ای است که اخیرا برخی مراکز و سازمان‌ها  آن را برای اطلاع‌رسانی به شهروندان پیش گرفته‌اند. جدا از نصب پلاکارد‌ها و پخش تراکت، رسانه‌های نوشتاری نیز  برای اطلاع‌رسانی بسیار مفید هستند.

به همین منظور برخی سازمان‌ها با چاپ پیام‌های کوتاه در این رسانه‌ها سعی در اطلاع رسانی به مردم دارند که بسیار هم موثر واقع می‌شود. به عنوان مثال مراکز پلیس، اطلاعاتی را در مورد تامین امنیت به مردم ‌ارائه می‌دهند و برخی مراکز حمایت از بیماری‌های خاص از این طریق در مورد بیماری‌ها و نحوه جلوگیری از آنها اطلاع‌رسانی می‌کنند.

از آنجایی که این روش موثر به‌نظر می‌رسد، خوب است دیگر سازمان‌ها که در ارتباط تنگاتنگ با مردم هستند از طریق پیام‌های کوتاه و تاثیرگذار اطلاع‌رسانی داشته باشند.

پیک‌های دوچرخه‌ای

تردیدی وجود ندارد که پیک‌های موتوری که برای انواع خدمات شهری از رساندن بسته و مرسولات گرفته تا تحویل غذا و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند به میزان قابل توجهی در وقت و هزینه شهروندان صرفه‌جویی کرده و آنها را از سفر‌های درون شهری بی‌مورد بی‌نیاز می‌کنند. با وجود این قانون‌گریزی برخی پیک‌های موتوری موجب می‌شود که گاهی به‌جای سود به  شهروندان ضرر برسانند. همچنین آلودگی هوا به دنبال نقص فنی برخی موتورسیکلت‌ها هم نکته قابل توجهی است.

این در حالی است که اخیرا برخی سوپرمارکت‌ها یا رستوران‌ها برای سرویس‌دهی به مشتریانی که به صورت تلفنی سفارش می‌دهند به جای موتور از دوچرخه استفاده می‌کنند. این اقدام خوب نه تنها کمکی در راستای کاهش ترافیک و آلودگی هوا به‌شمار می‌رود بلکه نوعی ترویج دوچرخه‌سواری و ورزش عمومی برای مردم است.

وقتی زمان می‌ایستد

از وقتی به چراغ‌های راهنمایی و رانندگی یک ثانیه‌شمار وصل شده سردرگمی شهروندان در پشت چهاراه‌ها کمتر شده است. راننده‌ها دیگر خیره به چراغ‌ها نیستند و می‌دانند که چند ثانیه به سبز شدن چراغ مانده است و همین باعث شده صدای بوق ممتدی که در اعتراض به قرمزبودن چراغ زده می‌شود کمتر شنیده شود. عابران پیاده هم مانند دونده‌های سرعت چند ثانیه مانده به سبز شدن چراغ خیز بر‌می‌دارند و از چهارراه عبور می‌کنند.

اما گاهی پیش می‌آید وقتی که چراغ چند ثانیه مانده به سبز شدن درست‌هنگامی که پیاده‌ها برای حرکت نیم‌خیز شده‌اند و راننده‌ها به خودرو دنده داده‌اند تا حرکت کنند، چراغ همه را غافلگیر می‌کند.

چراغ عدد 3 یا 4 یا 7 را نشان می‌دهد و دیگر نمی‌خواهد ادامه دهد. این حالت شاید حتی یک دقیقه هم طول بکشد. در همین زمان کوتاه بعضی از عابرانی که با صبوری 2 دقیقه پشت خطوط عابر پیاده ایستاده‌اند بی‌حوصلگی می‌کنند و  دست راننده‌ها هم به سوی بوق می‌لغزد. درآن‌موقع چراغ‌ها هم می‌توانند مانند هنگام نبودنشان شهروندان را سردرگم بکنند.

آرایشگر قانونمند

اگر در نهایت بهت و حیرت از دوست و آشنا شنیدید که آرایشگاهی در پایتخت وجود دارد که از نرخ مصوب اتحادیه تبعیت می‌کند و در عین قانونمندی حتی یک ریال هم  از این نرخ تخلف نمی‌کند، اصلا تعجب نکنید.

به گواه این تصویر و مشاهدات خبرنگار در شهر چه خبر، این آرایشگر قانونمند در حال حاضر در یکی از خیابان‌های شهر ( به علت امکان از دست دادن این آرایشگاه ارزان، از درج نام خیابان معذوریم) مشغول کار است و این خبر به هیچ وجه شایعه‌ای بی‌اساس نیست.

البته تجربه ثابت کرده است که قیمت‌های قانونی و مصوب آرایشگاه‌ها را فقط می‌توان در چنین آرایشگاه‌هایی که نسبتی هم با رعایت فضای عمومی شهر ندارند، یافت. به گفته آرایشگران برای تبعیت این صنف از نرخ‌های مصوب باید آنها را با شیب تند تورم اندکی هماهنگ کرد.

کد خبر 80217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز