جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گویا این اواخر تابلوی جدیدی به فهرست تابلو‌های راهنمایی و رانندگی اضافه شده است که مسیر یکطرفه را برای راننده‌ها ممنوع می‌کند.

به این ترتیب، تنها معنایی که برای همجواری این تابلو‌ها می‌توان یافت این است که دراین مسیر یکطرفه نمی‌توانید حرکت کنید و حتما باید به صورت رفت و برگشت خیابان را طی کنید.

به هر حال به گواه مشاهدات هر یک از ما گاهی اوقات علائم راهنمایی و رانندگی جاهایی سبز می‌شوند که هیچ معنای درستی برای آنها نمی‌توان درک کرد.

در این مورد خاص- که تصویر آن را مسچی یکی خوانندگان روزنامه برای ما ارسال کرده- نیز همنشینی2 تابلوی ورود ممنوع و مسیر یکطرفه در حالی کنار هم قرار گرفته‌اند که کاملا معنای یکدیگر را نقض می‌کنند.

بنابراین برای اینکه همین اندک توجه رانند‌ه‌های متخلف به علائم راهنمایی و رانندگی از میان نرود، بهتر این است که در نصب و محل آنها دقت بیشتری مبذول شود.

آب بستن به خیابان

بسیاری از ما از زبان پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های خود، قصه شیرفروشی را که به دبه‌های شیر آب می‌بست و بالاخره همان‌ آب‌ها سیلی شد و بساط کاسبی او را برهم زد، شنیده‌ایم. شاید شنیدن همین قصه باعث شده که  در حال حاضر آب بستن به شیر‌های کیسه‌ای و غیر کیسه‌ای به چند تولید کننده   انگشت‌شمار محدود شود اما کاش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما مشابه این  قصه را در مورد آنهایی که به کوچه و خیابان آب می‌بندند نیز تعریف می‌کردند تا کمتر شاهد هدر دادن آب باشیم.

متاسفانه تصویری که محمد باقر تهرانی برای ما ارسال کرده ، منظره ناراحت‌کننده‌ای است که مانند سریال‌های تکراری تلویزیون هر روز در کوچه و خیابان‌های شهر تکرار می‌شود؛ منتها با این تفاوت که حوصله بینندگان  از دیدن سریال‌های تکراری سر می‌رود اما هدر دادن آب، ذخیره آب شهر را به انتها نزدیک می‌کند.

میوه‌های وانت‌سوار

استفاده از چرخ‌دستی و بعد‌ها سه‌چرخه و وانت برای فروش انواع محصولات از جمله میوه از سالیان دور مرسوم بوده است.

افرادی که برای بیرون رفتن از خانه دچار مشکل هستند یا سالمندان، از مشتریان پروپا قرص این نوع میوه‌فروشی به‌ شمار می‌آیند و البته برخی خانم‌های خانه‌دار هم ترجیح می دهند به جای رفتن به مغازه از وانت‌هایی که وقت و بی‌وقت در کوچه‌ پس‌ کوچه‌ها برای فروش محصولات خود پرسه می‌زنند، خرید کنند.

اما با وجود اینکه این وانت‌های میوه‌فروش چندان هم کم مشتری نیستند، در برخی موارد آسایش مردم محله را بر هم می‌زنند. به عنوان مثال، برخی از آنها از بلند‌گو‌های قوی استفاده می‌کنند و صدای زیاد این بلندگو‌ها در ساعات اولیه صبح یا بعد‌از ظهر  از شهروندان سلب آسایش می‌کند. بهتر است دست‌کم این میوه‌فروش‌ها صدای بلندگو‌های خود را پایین‌تر بیاورند.

پله‌ای برای مواقع غیراضطراری

اصولا فلسفه نصب پله‌های اضطراری در ساختمان‌ها، استفاده از آنها در مواقع اضطراری مانند آتش‌سوزی است. این پله‌ها معمولا روی نمای ساختمان نصب می‌شوند و از راه‌پله‌های اصلی جدا هستند.

با این حال برخی اقدامات عملا این پله‌ها را بلااستفاده می‌کند. به عنوان مثال، گاهی برای این پله‌ها درهای فلزی درنظرگرفته شده و به آنها قفل زده‌ می‌شود. به این ترتیب عملا استفاده از این پله‌ها در مواقع اضطراری غیرممکن می‌شود.

البته برخی به‌دلایل امنیتی و جلوگیری از سرقت از منازل از طریق این راه‌پله‌ها از قفل استفاده می‌کنند. اما در مواقع بحرانی مانند آتش‌سوزی پیدا کردن کلید این قفل‌ها و اتلاف وقت برای بازکردن آن می‌تواند به بهای جان ساکنان ساختمان تمام شود.

با توجه به این تعبیر معروف که حادثه خبر نمی‌کند، بهتر است امکان استفاده از پله‌های اضطراری در همه مواقع وجود داشته باشد تا ساکنان بتوانند از آنها استفاده کنند.

کد خبر 80272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز