یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه سلامت – سمیه شرافتی: در حالی که هم‌اکنون کشورهای جهان شاهد نزدیک شدن آنفلوانزای خوکی به مرحله همه‌گیری جهانی هستند، مسئولان بهداشتی کشورمان از ایجاد واحد قرنطینه آنفلوانزای خوکی و استفاده از دستگاه‌های تب‌سنج در فرودگاه‌های بین‌المللی ایران خبر می‌دهند.

این در حالی است که دکتر محمد‌مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی در رفت‌وآمد مسافران ایجاد نکرده‌ایم، چون پرواز مستقیم به آمریکا و مکزیک نداریم، گفت: در همین راستا داروی مورد نیاز در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و این بیمارستان‌ها قرار داده شده است.

اما به گفته دکتر گویا با بیمارانی که وارد فرودگاه‌های بین‌المللی می‌شوند 3 دسته‌اند: دسته اول شامل افرادی است که علائمی از بیماری را ندارند و فقط توصیه‌های بهداشتی به آنها ارائه می‌شود.

دسته دوم علائمی از بیماری را به‌صورت خفیف دارند که از آنها نمونه‌برداری شده و توصیه می‌شود که تا 7 روز بعد نباید از منزل خارج شوند و اگر بیماری جدی‌تر شد با مراکز بهداشت تماس بگیرند.

همچنین گروه سوم از بیماران ورودی افرادی هستند که علائم شدید دارند که همانجا به بیمارستان اعزام و تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند.

خطر رفع نشده!

با این حال به گفته کارشناسان تمامی این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرند که هنوز هم احتمال ورود بیماری از مسافران بیمار به کشور وجود دارد؛ به‌طوری که دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا به همشهری می‌گوید: همه مسافرانی که از 13 کشور درگیر آنفلوانزای خوکی به ایران می‌آیند، باید همه مراحل قرنطینه را طی کنند.

ولی یکسری از بیماران هم در دوره کمون بیماری هستند و اصلا علامتی ندارند. پس این بیماران همان‌هایی هستند که احتمال دارد بیماری را وارد ایران کنند.

بعد  از اعلام سازمان‌ جهانی بهداشت مبنی بر انتقال انسان به انسان ویروس این بیماری، دیگر مسئله وجود یا نبود  خوک در ایران و یا عدم‌استفاده از گوشت خوک مطرح نیست. در حال حاضر ما با کشورهایی که خوک پرورش می‌دهند هم تفاوت نداریم چون اصلا راه انتقال ویروس از انسان به انسان است.

دکتر مردانی به این عبارات اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: خبر جدید این بوده که از چهارشنبه هفته پیش سازمان جهانی بهداشت سطح آماده‌باش برای این بیماری را از 4 به 5 رسانده و این یعنی وقتی انتقال ویروس آنفلوانزای خوکی از یک انسان به انسان دیگر در بیش از 2 کشور باشد، باید دیگر وارد مرحله 5 شد و اگر به مرحله 6 آماده‌باش برسیم، یعنی پاندمی و همه‌گیری جهانی بیماری اتفاق افتاده است.

تب‌سنج‌ها خیلی مطمئن نیستند!

اما یکی از اقدامات اکثر کشورهای جهان از جمله مالزی و اندونزی این است که برای مقابله با شیوع بیماری آنفلوانزای خوکی در فرودگاه‌ها و کارخانه‌ها اقدام به نصب دوربین‌های حرارتی کرده‌اند که قادر به تشخیص حرارت بیش از حد در بدن افراد که یکی از نشانه‌های مهم ابتلا به این بیماری است، خواهند بود.

این تجهیزات مشابه دوربین‌های معمولی است با این تفاوت که دوربین‌های معمولی نور بازتاب شده اجسام را به ثبت می‌رساند ولی این دوربین‌ها نسبت به حرارت بازتاب شده از اجسام حساس بوده و حتی در تاریکی نیز قادر به تصویربرداری خواهند بود.

تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های حرارتی روی نمایشگر ویدیویی به نمایش درآمده و تصاویری که حرارت بیشتری داشته باشند، در این تصویر روشن‌تر دیده خواهند شد.

این دستگاه‌ها در فرودگاه‌های ایران هم مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی مشکل اینجاست که به گفته عضو کمیته کشوری آنفلوانزا ، ممکن است درجه حرارت بدن مسافران در طول مسافرت افت پیدا کند و اصلا مشخص نشود که بیمار تب دارد. پس این فرد هم ممکن است عامل انتقال بیماری باشد. چون دستگاه‌های تب‌سنج به هیچ وجه صد در صد موارد بیماری را کشف نمی‌کنند.

آنفلوانزای انسانی نه خوکی!

«جدیدترین نکته‌ای که سازمان جهانی بهداشت در مورد آنفلوانزای خوکی اعلام کرده این است که اسم این بیماری از اول ماه می‌2009 از H1N1 به AH1N1 تغییر یافته است.»
دکتر مردانی به این عبارات اشاره می‌کند و معتقد است: دلیل این تغییر نام این است که آنفلوانزا ابتدا با خوک شروع شد و بعد به انسان انتقال یافت. الان هم ویروس از انسان به انسان منتقل می‌شود پس این بیماری دیگر انسانی است نه خوکی.

وی در این میان با بیان اینکه البته خوشبختانه چون کشورهای همسایه ما هنوز درگیر این بیماری نشده‌اند و در کشور ما هم رفت‌وآمد آنچنان زیاد نیست کمتر در معرض خطریم، خاطرنشان می‌کند: ولی این به معنای آن نیست که باید خیالمان راحت باشد و مردم باید همچنان آگاهی بهداشتی خود را در این مورد بالا ببرند.

دکتر مردانی به نکته امیدوار‌کننده دیگری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: محققان در این یکی دوماهه بررسی کردند که ممکن است این نوع آنفلوانزا همه‌گیری جهانی شود ولی مرگ و میر آن آنچنان زیاد نیست. چون الان در140 مورد در آمریکا یک نفر مرده است. در آنفلوانزای پرندگان هم از هر 100 نفر 50 تا 60 نفر قربانی می‌شدند.

به عقیده وی،   مسئله خوشحال‌کننده دیگر اینکه بیماری آنفلوانزای خوکی در فصل بهار اتفاق افتاده و تابستان هم در پیش است. این درحالی است که در هوای گرم انتقال این ویروس خیلی کمتر می‌شود و تغییر آنتی ژنتیک ویروس این نوع آنفلوانزا اصلا تغییر مهلکی نیست.

کد خبر 80489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز