شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۳
۰ نفر

در حالی که تنها یک روز تا آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم باقی مانده است

هنوز 2 تشکل تاثیر‌گذار در فضای سیاسی کشور از اعلام نظر قطعی خود درباره چهره‌هایی که اعلام نامزدی کرده اند، امتناع می‌ورزند. سکوت 10 نفر از اعضای جامعه روحانیت در قبال حمایت از رئیس دولت نهم در یک جلسه 23 نفره و رای 16 نفر از عضای جامعه مدرسین به محمود احمدی‌نژاد در جلسه 29‌نفره، تنها اخباری بود که از دل جلسات جامعتین تاکنون به بیرون درز کرده است.

اگرچه حبیب‌الله عسگراولادی، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری 8 روز پیش در یک نشست خبری اعلام کرده بود که برای تصمیم‌گیری نهایی این جبهه با جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز مشورت شده است، گویا جامعتین در اعلام نظر نهایی خود با تردیدها و تحدیدهایی مواجه هستند.

این در حالی است که محسن صالح، مدیر سیاسی جامعه مدرسین از ورود قطعی این جامعه به انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: اصل ورود جامعه مدرسین به انتخابات ریاست‌جمهوری در جلسات این جامعه مورد توافق قرار گرفته است و این تشکل تا چند روز آینده طی یک بیانیه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نظر خواهد کرد.

بنا به گفته صالح، شاید این جمعه آخرین جلسه‌ای باشد که اعضای جامعه مدرسین پیش از انتشار یک بیانیه انتخاباتی، گردهم می‌آیند؛ خبری که آیت‌الله مرتضی مقتدایی، نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفت‌وگو با همشهری تقریبا به آن اشاره کرد و گفت: یکی دو جلسه دیگر نیاز است تا این تشکل نظر نهایی خود را درباره انتخابات ریاست‌جمهوری آینده و نامزد مورد حمایتش اعلام کند.

آنچنان که مدیر سیاسی جامعه مدرسین نیز تاکید می‌کند، بیانیه انتخاباتی جامعه مدرسین معرفی و حمایت از یک نامزد خاص را محور قرار ندهد و بر ملاک‌های انتخاب و نحوه حضور این جامعه در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کند؛ اتفاقی که در اجلاس اخیر منطقه‌ای این نهاد سیاسی هم رخ داد و با وجود اینکه از این اجلاس به‌عنوان یک حرکت مهم سیاسی جامعه مدرسین برای انتخابات یاد می‌شد، تنها فرازی از قطعنامه پایانی اجلاس بر تبیین ملاک‌های اصلی و ترویج گفتمان امام و رهبری در عرصه انتخابات تاکید می‌کرد.

رای 16 نفره اعضای این تشکل به محمود احمدی‌نژاد در یک جلسه 29 نفره هم به این صورت  رد شد  که برای حمایت قطعی اعضای جامعه مدرسین از یک نامزد، رای دو سوم اعضا لازم است. به این معنا که از بین 52 عضو جامعه مدرسین باید حدود 34 نفر از اعضا حمایت خود را از نامزد مورد نظر اعلام کنند.

این جامعه بنا به گفته صالح عجله‌ای در اعلام حمایت از نامزد خاصی ندارد و در عین حال نظرش را منوط به‌نظر سایر احزاب نخواهد کرد.

جامعه مدرسین برای اعلام نظر در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ملاک‌هایی برای خود دارد و براساس این ملاک‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

صالح در پاسخ به سؤال دیگری که آیا سایر احزاب برای اعلام نظر خودشان با جامعه مدرسین مشورت کرده‌اند یا خیر، گفت: شاید این مشورت‌ها به‌صورت غیررسمی و از سوی دبیرکل احزاب با برخی اعضای جامعه مدرسین صورت گرفته باشد اما تاکنون هیچ مذاکره رسمی با شورای مرکزی یا هیات رئیسه جامعه مدرسین صورت نگرفته است.

از سوی دیگر، جلسات جامعه روحانیت مبارز هم کماکان بدون اینکه نتیجه قطعی حاصل شود، ادامه پیدا می‌کند آخرین جلسه این تشکل به‌علت  عدم حضور دبیرکل جامعه روحانیت تشکیل نشد.

احمد سالک، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز به همشهری گفت: معمولا این جلسات مانند گفتمان سایر اصولگرایان به مباحث مختلف درخصوص موضوعی مثل انتخابات می‌پردازد اما برای تعیین مصداق به دلایلی این تشکل تاخیر داشته است.

وی انتظار این تشکل برای نام‌نویسی قطعی نامزدها، اعلام برنامه‌های نامزدها برای اداره کشور و برخی مباحث جنبی را دلیل تاخیر این تشکل در اعلام نظر درباره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دانست.

سالک افزود: اعضای جامعه روحانیت به معنای واقعی کلمه در کلیات مباحث پیش می‌روند و هنوز به تعیین مصداق نرسیده‌اند.وی ابراز امیدواری کرد که نظر جامعه روحانیت در حمایت از یکی از نامزدها به‌زودی اعلام شود.

کد خبر 80420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز