همشهری آنلاین: سربازان پاکستان که برای جلوگیری از پیشروی شبه نظامیان طالبان به سمت پایتخت این کشور اعزام شده بودند، طی درگیری با شبه نظامیان حداقل 14 تن از آنها را کشتند.

به گزارش ایسنا، طی سومین روز از حملات نیروهای پاکستانی 14 شبه نظامی کشته شدند. این در حالی است که رئیس جمهور این کشور از مردم خواست تا از این حملات حمایت کنند.

پس از آنکه شبه نظامیان طالبان کنترل مناطقی در 100 کیلومتری اسلام آباد را به دست گرفتند، جنگنده‌ها، هلی‌کوپترها و تانک‌های ارتش پاکستان در هفته پیش حملات خود علیه شبه نظامیان طالبان را افزایش دادند.

به رغم توافق دولت و شبه نظامیان در مورد اعمال قانون شریعت در مناطق دیرسفلی و بونر و پایان فعالیت‌های شبه نظامیان در این مناطق، شبه نظامیان این مناطق را تصرف کردند.

عملیات "تندرسیاه" تحت فشار شدید آمریکا انجام شده است. آمریکا هشدار داده است که پیشروی شبه نظامیان طالبان از دره سوآت تهدید جدی برای اسلام آباد محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش پاکستان اعلام کرد که طی عملیات 24 ساعت گذشته 14 شبه نظامی کشته شدند و مواضع شبه نظامیان در هشت کیلومتری کوه‌ها در بونر نابود شدند.

پاکستان همچنین اعلام کرد که حدود 70 شبه نظامی و 10 سرباز ارتش نیز در دیرسفلی کشته شدند. دو روز پیش نیز ارتش اعلام کرد که نیروهای ویژه پاکستان 50 شبه نظامی طالبان را کشتند.

سخنگوی ارتش پاکستان نیز اعلام کرد که ارتش آمار تمامی این کشته شدگان را تایید می‌کند و همچنین خاطر نشان می‌کند که بخش بیشتری از منطقه‌ بونر در تصرف طالبان قرار دارد.

سخنگوی ارتش پاکستان خاطر نشان کرد که شبه نظامیان ایستگاه‌های پلیسی را در سه دهکده به تصرف خود در آوردند و 52 پلیس و سرباز را به گروگان گرفته‌اند.

این خبرگزاری هم‌چنین گزارش داد: شبه نظامیان طالبان 10 سرباز دولتی را از مقر محلی‌شان در شهر "دیر" در بخش دیرعلیا ملکند در شمال غرب پاکستان ربودند.

رئیس پلیس این بخش گفت: بیش از 60 شبه نظامی طالبان به مقرهای محلی نیروهای دولتی حمله کردند و 10 تن از این نیروها را ربودند.

همچنین مقامات ارتش پاکستان نیز در شهر راولپندی در راستای حمایت کامل از اقدام دولت در مبارزه علیه شبه نظامیان در دیرسفلی و بونر دیدار و تبادل نظر کردند.

در این میان و در حالی که ارتش پاکستان از به دست گرفتن کنترل شهر اصلی منطقه‌ بونر در شمال غرب این کشور خبر داده، در درگیری‌های مسلحانه در کراچی، پایتخت مالی پاکستان و محل کشمکش‌های قومی، حداقل 34 تن کشته و بیش از 20 تن دیگر زخمی شده‌اند.

یک وزیر دولت پاکستان اعلام کرد که این وقایع کشتارهایی هدفمند با هدف گسترش خشونت قومی در کراچی بوده است.

تنش‌ها میان جنبش متحد قومی اردو زبان، شریک ائتلافی با حزب مردم پاکستان به ریاست آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان و پشتون‌های استان سرحدات شمال غربی که برای کار به کراچی آمده‌اند، منبع ناآرامی‌های گذشته‌ این شهر بوده است.

در همین ارتباط، زرداری طی بیانیه‌ای این خشونت‌ها را محکوم کرد و از ملت پاکستان خواست تا اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و از نیروهای در حال جنگ با طالبان حمایت کنند.

وی گفته است: زمان آن رسیده که کل ملت به اختلافات سیاسی پایان داده و بپا خاسته و از نیروهای امنیتی ما در این دوران حساس حمایت کامل کند.

آصف علی زرداری اعلام کرد که حمایت سراسری در تضمین حفاظت از حقوق شهروندان پاکستانی علیه پیشرفت‌های طالبان عامل حیاتی است.

براساس گزارش خبرگزای آسوشیتدپرس، رئیس جمهور پاکستان افزود: این تنها راه نشان دادن اراده‌ ما‌، نگاه داشتن پاکستان به عنوان یک کشور میانه‌رو، مدرن و دموکراتیک است که در آن از حقوق شهروندان حفاظت می‌شود.

به طور جداگانه، در یک حمله‌ موشکی آمریکا به یک وسیله‌ نقلیه در منطقه‌ قبیله‌‌ای وزیرستان جنوبی هم‌ مرز با افغانستان حداقل شش شبه نظامی کشته شدند.

علاوه بر این رییس کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ وارد پاکستان شد تا با مقام‌های ارشد و ارتش این کشور در مورد وضعیت انسانی در مناطق جنگی صحبت کند.

کد خبر 80246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز