دکتر علیرضا سلطانی: از جمله شاخصهای مهم در ارزیابی جایگاه و نقش کشورها در اقتصاد جهانی و همچنین میزان تعامل و پیوستگی با اقتصاد جهانی ، سهم آنها از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی است.

 امروزه کمیت و کیفیت جذب سرمایه گذاری خارجی به یکی از دغدغه‌های سیاستگذاری در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده به طور خاص توسعه اقتصادی و صنعتی در این کشورها با این پدیده عجین شده است.

 کشورها ی در حال توسعه با توسل به شیوه های مختلف و بسترسازی لازم تلاش دارند سهم بیشتری از سرمایه گذاریهای خارجی سرگردان را به خود اختصاص دهند تا  از آثار مستقیم و غیر مستقیم آن در توسعه اقتصاد ملی و افزایش توان رقابتی بنگاههای اقتصادی بهره مند شوند.

انتشار گزارش سالانه سرمایه گذاری خارجی آنکتاد که چندی پیش منتشر شد حکایت از وضعیت نامطلوب سهم ایران از سرمایه گذاری های مستقیم خارجی در سال 2005 داشت.

 سهم 130 میلیون دلاری ایران که در این گزارش به آن اشاره شده بود برای محافل اقتصادی چندان تعجب برانگیز نبود اما برای اولین بار با واکنش مقامات اقتصادی به ویژه سازمان سرمایه گذاری خارجی مواجه شد. این سازمان مدعی است که ایران در سال گذشته بیش از 4 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد ه است.

تامل در شاخصهای اقتصاد کلان کشور در سالهای اخیر محرک پذیرش واقعیتهای سرمایه گذاری خارجی در گزارشهای منتشره از سوی سازمانهای اقتصادی خارجی است .  این در حالیست که نزدیک به سه سال از تدوین و تصویب قانون جدید تشویق و جذب سرمایه گذاری خارجی می گذرد.


سازمان سرمایه گذاری خارجی بهتر است در کنار ارائه گزارشهای کلی در مورد جذب سرمایه گذاری خارجی و به عبارت دقیق تر تصویب طرحهای سرمایه گذاری خارجی به سوالات و ابهامات متعدد در این زمینه پاسخ گوید. برخی از این سوالات عبارتند از :

چه میزان از سرمایه خارجی مصوب در سالهای هدف در عمل جذب شده است؟

 این میزان سرمایه در چه بخشهایی بوده و اجرای این طرحها در چه مرحله ای است؟ 

سرمایه های جذب شده چه میزان رشد بهره وری ملی در سالهای مختلف در پی داشته است؟

 رشد اقتصادی کشور تا چه حد ناشی از ورود سرمایه های خارجی به کشور بوده است ؟

سرمایه های جذب شده  چه میزان فضای اقتصادی ، صنعتی ، سرمایه گذاری و خدماتی کشور را رقابتی کرده است؟

 سهم  سرمایه گذاریهای خارجی  در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری چه قدر است؟

 این سرمایه ها تا چه حد در اصلاح ساختار اقتصادی  و جذب سرمایه های داخلی موثر واقع شده است؟

سرمایه‌گذاری های  خارجی تا چه حدی در تلطیف فضای سیاسی حاکم بر روابط ایران با خارج نقش داشته است و به عنوان کارت برنده ایران در چانه زنی های خارجی  از یک سو و کاهش مخاطرات تحمیلی قدرتهای خارجی از سوی دیگر مورد استفاده واقع شده است؟

کد خبر 7996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز