پزشکان با کمک یک شیوه جدید ماموگرافی که به هوش مصنوعی مجهز است، می‌توانند سرطان پستان را در بیماران زودتر از قبل تشخیص دهند و در نتیجه از بسیاری از درمان‌های تهاجمی پرهیز کنند و پیامدهای بهتری را برای بیماران رقم بزنند.

cancer

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میامی هرالد این فناوری هوش مصنوعی که اولین بار در سال ۲۰۲۰ طی همه‌گیری کووید-۱۹ در انستیتوی سلامت و بهزیستی زنان در شبکه بهداشتی باپتیست فلوریدای جنوبی در آمریکا به کار گرفته شد، میزان تشخیص سرطان پستان را در این مرکز درمانی تا ۲۵ درصد افزایش داده است.

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در میان زنان و دومین علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در زنان است، هرچند که میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن به دلیل تشخیص زودهنگام از طریق غربالگری و درمان‌های بهتر به طور مداوم کاهش یافته است. هر چه سرطان پستان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر است.

در این مؤسسه، هوش مصنوعی در این انستیتو به پزشکان کمک کرده است تا سرطان‌هایی را به کوچکی۳ تا ۶ میلی‌متر شناسایی کنند. تشخیص زودهنگام سرطان پستان منجر به این شده است که بیماران کمتر به درمان‌های تهاجمی مانند برداشتن پستان یا توده سرطانی یا پرتودرمانی و شیمی درمانی نیاز پیدا کنند.

هوش مصنوعی چطور به تشخیص سرطان کمک می‌کند

فرایند ماموگرافی برای بیماران در این شیوه جدید با کمک هوش مصنوعی تغییری نمی‌کند. اما برای متخصصان رادیولوژی که اغلب در طول شیفت‌های ۱۰ ساعته خود در حین بررسی صدها تصویر خسته می‌شوند، کمک هوش مصنوعی باعث شده تا تشخیص علائم احتمالی سرطان که ممکن است از چشم انسان پنهان بماند، آسان‌تر شود.

کارشناسان می‌گویند هوش مصنوعی از این لحاظ متفاوت است که به طور مداوم یاد می‌گیرد و چیزهایی را می‌بیند که بوسیله انسان شناسایی نشده است، ارتباطات را می‌بیند و چیزهایی را در ماموگرام می‌بیند که چشم و مغز ما نمی‌تواند حتی درک کند.

ماموگرافی سه‌بعدی با استفاده از صدها تصویر ثابت که به تصاویریک میلی‌متری نازک در هر آزمایش تبدیل می‌شوند، چهار تصویر ایجاد می‌کند. سیستم هوش مصنوعی مانند یک جفت چشم اضافی برای متخصص رادیولوژی عمل می‌کند.

این سیستم تصاویر را اسکن می‌کند و نقاط احتمالا سرطانی را به متخصص رادیولوژی اطلاع می‌دهد، محل را مشخص می‌کند و بر اساس احتمال سرطانی بودن به آنها امتیازی می‌دهد. البته متخصص رادیولوژی همچنان نیاز دارد تصویر را بررسی کند و سن و عوامل خطر بیمار را در نظر بگیرد تا تعیین کند آیا ارزیابی بیشتری مورد نیاز است یا خیر.

آیا این سیستم هوش مصنوعی درست کار می‌کند؟

یک بررسی که در این انستیتوی سرطان در فلوریدای جنوبی انجام شد، حدود ۵۵۰۰۰ غربالگری سرطان پستان انجام‌شده قبل از به کار گرفتن ماموگرافی دارای هوش مصنوعی در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ را با حدود ۴۹۰۰۰ غربالگری انجام شده با استفاده از هوش مصنوعی در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ مقایسه کرد تا کارآمدی این فناوری را جدید را ارزیابی کند. این انستیتو ۹ متخصص رادیولوژی سرطان پستان دارد که میانگین تجربه آنها ۲۲ سال است.

نتایج بررسی نشان داد که میزان تشخیص سرطان پستان در این انستیتو پس از استفاده از هوش مصنوعی ۲۳ درصد افزایش یافته است که نشانه‌ای از کیفیت این برنامه جدید غربالگری است.

=

به عبارت دیگر اگر قبل از استفاده از هوش مصنوعی ۱۰۰ مورد سرطان پیدا می‌شد، با استفاده از هوش مصنوعی این رقم به ۱۲۳ مورد رسید. که افزایش قابل توجهی است و بدون فراخوانی بیشتر بیماران رخ داده است.

انتظار می‌رود استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی همچنان گسترش یابد. کارشناسان می‌گویند این فناوری به پزشکان کمک خواهد کرد تا از دستورالعمل‌های استاندارد غربالگری سرطان مبتنی بر سن فاصله بگیرند و به سمت غربالگری‌های سرطان پستان شخصی‌سازی شده بر اساس عوامل خطرساز فردی هر بیمار حرکت کنند.

آنان نوید ورود به عصر جدید درمان سرطان پستان را بر اساس این تشخیص‌های سریع‌تر می‌دهند.

کد خبر 798896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha