کارشناسان می‌گویند هوش مصنوعی قادر است کارهایی با وظایف قابل پیش‌بینی را انجام دهد. اما چطور می‌توان از تسخیر بازار کار توسط هوش مصنوعی جلوگیری کرد؟

هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، یک کارشناس هوش مصنوعی ۵ شغلی را که هوش مصنوعی می‌تواند از بین ببرد اعلام کرده و می‌گوید که چطور می‌توان از تسخیر بازار کار توسط هوش مصنوعی جلوگیری کرد. مارک مینیویچ، پیشگام و استراتژیست مشهور هوش مصنوعی، به تازگی کتاب جدید خود را با عنوان «Our Planet Powered By AI» عرضه کرده و در آن به این موضوع پرداخته است.

این کارشناس گفت که تکیه بر توانایی‌های انسانی به ما کمک می‌کند که با هوش مصنوعی جایگزین نشویم. یک کارشناس هوش مصنوعی پنج شغلی را که فکر می‌کند توسط هوش مصنوعی از دست می‌رود، برای ما فاش کرده است.

او گفت: «مشاغلی که فکر می‌کنم در سال‌های آینده بیشتر در معرض خطر جایگزینی با هوش مصنوعی قرار دارند، صندوق‌داری، بازاریابی تلفنی، رانندگی کامیون، حسابداری و رادیولوژی هستند.» مینویچ توضیح داد که این مشاغل با «وظایف قابل پیش‌بینی فیزیکی یا مبتنی بر دانش» به هم شباهت پیدا می‌کنند.

مینویچ ادامه داد: «صندوق‌داران آسیب‌پذیر هستند زیرا شرکت‌هایی مانند آمازون فروشگاه‌ها را خودکار و از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. بازاریابی تلفنی با استفاده از چت‌بات‌ها کنار گذاشته می‌شود. رانندگی کامیون با افزایش وسایل نقلیه خودران با تحولات بزرگی مواجه خواهد شد. حسابداری و دفترداری شامل انجام کارهای تکراری مرتبط با داده است که الگوریتم‌ها به زودی از پسش برخواهند آمد.»

او گفت: «حتی مشاغل تخصصی مثل رادیولوژی نیز ممکن است با هوش مصنوعی جایگزین شوند، آن‌ هم با الگوریتم‌های عمیق که خود را با عملکردهای انسانی تطبیق می‌دهند یا حتی از آن فراتر می‌روند.»

اگرچه ممکن است از دست دادن برخی از مشاغل بد به نظر برسد، مینیویچ فکر نمی‌کند که انسان‌ها با توسعه هوش مصنوعی بیکار شوند. این متخصص معتقد است که انسان می‌تواند در کنار هوش مصنوعی در محل کار پیشرفت کند. او به عنوان راهی برای مواجهه با وضعیت جدید توصیه می‌کند که به ویژگی‌های انسانی‌مان تکیه کنیم.

بیشتر بخوانید:

او گفت: «نکته کلیدی برای جلوگیری از جایگزین شدن با هوش مصنوعی، این است که انسان‌ها بر توسعه ذاتی‌ترین قابلیت‌های خود یعنی خلاقیت، هوش هیجانی، انعطاف‌پذیری و تفکر استراتژیک تمرکز کنند.»

مشاغلی که شامل ایده‌پردازی، ارتباط با افراد و تصمیم‌گیری‌های پیچیده می‌شوند، برای هوش مصنوعی سخت‌ترین کار خواهند بود. این کارشناس همچنین به گزارش موسسه جهانی مک‌کینزی اشاره کرد که می‌گوید که ۳۰ درصد از فعالیت‌های کاری می‌تواند خودکار باشد. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۵ درصد از کل مشاغل ممکن است به دلیل ورود هوش مصنوعی به بازار از بین بروند.

مینویچ افزود: «این بدان معناست که بیشتر مشاغل تغییر می‌کنند، هوش مصنوعی وظایف تکراری را بر عهده می‌گیرد، اما انسان‌ها همچنان نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند. ما باید با کار در کنار هوش مصنوعی و مدیریت آن، سازگار شویم.»

کد خبر 806948
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha